تجربه سفرسوغات و صنایع دستی

سوغات و صنایع دستی مشهد اردهال | تحفه‌ای از خطه باصفای ایران

سوغاتی خریدن یکی از آداب زیبای سفر است. در هر شهر و دیار ایران به فراخور قدمت، فرهنگ و آداب‌ورسوم آن شهر سوغاتی‌های متنوعی یافت می‌شوند. در واقع سوغاتی‌ها با ارزش‌ترین غنیمتی هستند که با خریدن و نگاه کردن به آن‌ها خاطرات خوش سفر به طور ملموس در ذهن ما تکرار می‌شود. علاوه بر این، با هدیه دادن آن‌ها به دوستان و آشنایان باعث می‌شود که آن‌ها نیز تا حدی در لحظات خوش سفر با ما شریک شوند؛ به همین دلیل است که خرید سوغاتی‌های مختص شهر مقصد در هنگام سفر کردن جزئی از برنامه‌های مهم سفر به شمار می‌رود. مشهد اردهال نیز یکی از روستاهای زیبا و دیدنی کاشان است که به علت داشتن جاذبه‌های گردشگری فراوان محبوبیت بالایی را در بین گردشگران به دست آورده است. گذشته از جاذبه‌های دیدنی، سوغاتی‌های این شهر نیز بسیار متنوع و متعدد هستند و هرکس با هر سبک و سلیقه‌ای که به این شهر سفر می‌کند، می‌تواند ارمغانی از این دیار کهن برای خود به یادگار بیاورد. اگر قصد سفر به مشهد اردهال را دارید و می‌خواهید با صنایع‌دستی و سوغات این روستا آشنا شوید، بی‌شک این مقاله از مجله گردشگری اتاقک باب میل شما خواهد بود، پس تا آخر همراه ما باشید.

درباره مشهد اردهال

عکاس: زهرا دهقان

مشهد اردهال یکی از روستاهای توابع بخش نیاسر شهرستان کاشان در استان اصفهان است که در 42 کیلومتری شمال غربی شهرستان وسیع و پهناور کاشان واقع شده است. این روستا به سبب قرار گرفتن در دامنه کوه‌های مرتفع، دارای آب‌وهوایی معتدل و خنک در تابستان‌ها و هوای سرد و کوهستانی در زمستان‌ها است؛ بنابراین بهترین زمان سفر به مشهد اردهال فصل بهار و تابستان هستند که آب‌وهوا در معتدل‌ترین حالت خود قرار دارد. مردم این روستا به زبان فارسی صحبت می‌کنند و بیشتر آن‌ها نیز به شغل قالی‌بافی، کشاورزی، دامداری و باغداری مشغول هستند.

معروف‌ترین سوغات و صنایع دستی مشهد اردهال

سفر به هر شهر و دیاری مجموعه‌ای از تجربیات به‌یادماندنی و لذت‌بخشی را برای هر مسافر و گردشگر رقم می‌زند. از آشنایی با آداب‌ورسوم مردم محلی گرفته تا بازدید از اماکن گردشگری و دیدنی شهر همه و همه تجربه سفری لذت‌بخش را برای شما به ارمغان می‌آورد. در کنار تماشای جاذبه‌های دیدنی، گشت‌وگذار در بازارها و مراکز تجاری شهر و خرید سوغاتی برای خود یا عزیزان نیز یکی دیگر از جذاب‌ترین و جدایی‌ناپذیرترین بخش‌های سفر به شمار می‌رود؛ بنابراین در این مطلب قصد داریم سری به مشهد اردهال بزنیم و شما را با سوغاتی‌های متنوع این منطقه که هر کدام نشان دهنده ذوق و هنر مردمان این خطه هستند، آشنا کنیم.

معرفی صنایع دستی مشهد اردهال

 صنایع دستی بازتاب فرهنگ و هنر هر شهر و منطقه‌ای به شمار می‌رود و به عنوان ماندگارترین و باارزش‌ترین گزینه‌ها در میان انواع سوغاتی‌ها محسوب می‌شود. صنایع دستی به علت اینکه در هر منطقه‌ای مختص همان‌جا است، جنبه متمایز و منحصربه‌فردی دارد. مشهد اردهال نیز به عنوان قطب گردشگری کاشان سرشار از صنایع دستی زیبا و متنوع است. هر تکه از صنایع دستی در این روستا نشان دهنده قدمت و پیشینه فرهنگی این دیار کهن است؛ بنابراین در سفر به مشهد اردهال از خرید صنایع دستی هنرمندانه و ظریف این روستا غافل نشوید. ازجمله صنایع دستی مشهد اردهال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

قالی بافی

عکس از سایت: بهترین هاش

فرش‌های ایرانی به دلیل برخورداری از طرح‌ها و رنگ‌های متنوع، نقش‌ونگارهای زیبا، کیفیت و نحوه بافت در سراسر جهان مشهور هستند به همین دلیل معمولا به عنوان اولین انتخاب مسافران و گردشگران برای خرید یک سوغات هنری ارزشمند به‌شمار می‌روند. تقریبا در تمام نقاط ایران صنعت قالی‌بافی رواج دارد اما فرش‌های تولید شده در برخی از شهرهای ایران ازجمله کاشان از کیفیت و مرغوبیت بالایی برخوردار هستند. در مشهد اردهال نیز که یکی از روستاهای توابع شهرستان کاشان است، قالی‌بافی یکی از شاخص‌ترین صنایع دستی این روستا محسوب می‌شود و از دیرباز بافت قالی در نقش‌ها و طرح‌های قالی کاشان در این روستا رایج بوده است. قالی‌ها و فرش‌های مشهد اردهال در طرح‌ها و نقش‌های متنوع بافته می‌شوند و طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها را شامل می‌شوند؛ به همین دلیل فرش‌های مشهد اردهال از ارزش بالایی برخوردار هستند و به عنوان هدیه و سوغاتی گزینه مناسبی به شمار می‌روند.

 جاجیم بافی

عکس از سایت: دنیای فرش

جاجیم‌بافی یکی دیگر از ارزنده‌ترین صنایع دستی ایران است که قدمتی دیرینه دارد و در هر منطقه و اقلیمی به روش خاص و منحصربه‌فردی طراحی و تولید می‌شود. جاجیم در واقع نوعی زیرانداز بدون پرز است که از پشم و پنبه بافته می‌شود و از هر دو طرف آن می‌توان استفاده کرد. جاجیم بافی در مشهد اردهال نیز از دیرباز رایج بوده و جزو سوغاتی‌ها و صنایع دستی معروف این روستا به‌شمار می‌رود. شما می‌توانید نمونه‌های بارز آن را در جای‌جای مشهد اردهال و در بازارهای آن پیدا کنید. جاجیم‌های مشهد اردهال در رنگ‌ها و طرح‌های متنوعی تولید می‌شوند و برای دادن سوغاتی و یک هدیه نفیس گزینه مناسبی به شمار می‌روند.

گلیم بافی

عکس از سایت: فرش کاشان

گلیم‌بافی ازجمله منسوجات دستی زیبایی است که در هر منطقه‌ای از ایران بنا به آداب‌ورسوم هر شهری بسیار متفاوت بافته می‌شوند. در مشهد اردهال نیز گلیم‌های متنوعی در طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی تهیه می‌شوند که نشانگر ویژگی‌های فرهنگی آن منطقه هستند. گلیم‌های مشهد اردهال دارای نقش‌ونگار زیبایی هستند که زیبایی‌های طبیعت را به تصویر می‌کشند و معمولا از نخ پنبه و ابریشم و با استفاده از رنگ‌های طبیعی تهیه می‌شوند.

گیوه بافی

عکس از سایت: نیاسرگردی

گیوه بافی یکی از جالب‌ترین و ارزشمندترین صنایع دستی اردهال است که بیشتر در روستای نشلج به این کار هنری زیبا پرداخته می‌شود. این هنر ارزشمند یکی از قدیمی‌ترین صنایع دستی ایران است و قدمت آن به هزار سال پیش بازمی‌گردد. گیوه در واقع نوعی پاپوش سنتی بادوام است که پای‌افزار آن بسیار سبک و قابل شستشو طراحی می‌شود و معمولا از چرم، پلاستیک یا پارچه برای قسمت زیره آن استفاده می‌کنند. رویه آن نیز با استفاده از نخ، ابریشم، نخ پنبه و نخ قالی به‌صورت کاملا دستی توسط هنرمندان این منطقه به زیبایی هرچه تمام بافته می‌شود.

معرفی سوغات مشهد اردهال

سوغاتی‌های طبیعی و خوشمزه مشهد اردهال نیز در کنار صنایع دستی این شهر دارای جایگاه برجسته‌ای هستند. سوغات مشهد اردهال طیف مختلف و متنوعی از محصولات کشاورزی و میوه‌های متنوع را در برمی‌گیرد که همگی حاصل سخاوت باغ‌ها و دشت‌های این دیار و خطه هستند. بادام، گردو، انار، انگور، توت، گیلاس و غیره از مهم‌ترین سوغات این منطقه به‌حساب می‌آیند. علاوه بر این شیره توت، گلاب، ارده کنجد، ارده شیره، حلوای کنجدی، سبزیجات دارویی خشک‌شده و عرقیات گیاهی را نیز می‌توان از دیگر سوغاتی‌های مشهد اردهال برشمرد.

ارده کنجد

عکس از سایت: فروشگاه ابوشهر

ارده کنجد یکی از سوغاتی‌های خوشمزه و خوراکی‌های بومی مشهد اردهال است. این خوراکی خوشمزه بسیار مقوی و سرشار از مواد مغذی است و از تفت دادن و کوبیدن دانه‌های کنجد بو داده تهیه می‌شود. ارده کنجد را معمولا با استفاده از شیره یا عسل در صبحانه و یا میان وعده استفاده می‌کنند.

حلوای کنجدی

عکس از سایت: شیعه نیوز

حلوای کنجدی یکی دیگر از سوغاتی‌های خوشمزه مشهد اردهال به‌شمار می‌رود که در ماه مبارک رمضان زینت‌بخش سفره‌های افطار است و کام روزه‌داران را شیرین می‌کند. این حلوا از آرد، شیر، زعفران، گلاب و کنجد بو داده تهیه می‌شود و به سبب نوع پخت و مواد اولیه طعم بسیار خوبی دارد و میل کردن آن در کنار چای بسیار دل‌نشین است.

گلاب

عکس از سایت: شرکت محصولات گیاهی نارون علوی کاشان

کاشان به دلیل برخورداری از خاک حاصلخیز و آب‌وهوایی مناسب، شرایط بسیار مطلوبی برای رشد گل‌های محمدی دارد؛ به همین دلیل در این شهرستان و شهرها و روستاهای اطراف آن ازجمله مشهد اردهال نسبت به سایر مناطق ایران گلاب‌های باکیفیتی تولید می‌شوند. این سوغاتی ارزشمند برای مصارف خانگی، عطرسازی، طب سنتی و دارویی کاربرد دارد و با توجه به اندازه گل‌های محمدی دارای انواع مختلفی است. ازجمله انواع گلاب‌هایی که در سفر به مشهد اردهال می‌توانید برای خود یا عزیزانتان به عنوان سوغاتی تهیه کنید؛ میتوان به گلاب سبک، گلاب سنگین، گلاب دوآتیشه، گلاب سه‌آتیشه و گلاب‌پس آب اشاره کرد.

شیره توت

عکس از سایت: درسینا

شیره توت یکی دیگر از سوغاتی‌های معروف و خوشمزه مشهد اردهال است که از توت سفید و یا توت سیاه تهیه می‌شود. این ماده غذایی سرشار از ویتامین و مواد معدنی است و طعم بسیار خوشمزه‌ای دارد و برای تقویت سیستم دفاعی بدن و درمان و پیشگیری بسیاری از بیماری‌ها مفید است.

عرقیات گیاهی

عکس از سایت: مرکز خرید و فروش انواع عرقیات گیاهی

مشهد اردهال یکی از مناطق پرورش گل و گیاه در کاشان به‌شمار می‌رود؛ به همین دلیل این منطقه از دیرباز به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین مناطق تولید کننده عرقیات گیاهی در ایران شناخته شده است. عرقیات گیاهی جنبه خوراکی و درمانی دارند و با توجه به نوع گیاهان دارای انواع مختلفی هستند. عرق زیره، آویشن، زنیان، بهارنارنج، زیره سیاه، نعنا، بیدمشک و غیره ازجمله عرقیات گیاهی معروف مشهد اردهال هستند.

سخن آخر

سوغاتی‌های مشهد اردهال از صنایع دستی گرفته تا خوراکی‌های خوشمزه بسیار متنوع هستند. در این مقاله ما برخی از سوغاتی‌های مشهد اردهال را به شما معرفی کردیم؛ شاید به هوای همین سوغاتی‌ها قصد سفر به این روستای پرآوازه و دیدنی را داشته باشید. برای اقامت در مشهد اردهال و تجربه یک سفر راحت و گشت‌وگذاری آسوده در بازارها نیز گزینه‌های متعددی از سوئیت‌ها گرفته تا ویلاها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی برای مسافران و گردشگران وجود دارد. کافی است به سایت اتاقک مراجعه کنید و سری به صفحه رزرو اقامتگاه در مشهد اردهال بزنید و با مقایسه انواع اقامتگاه‌ها در کمترین زمان ممکن و انتخاب گزینه مناسب خیال خود را از بابت اقامتگاه راحت کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

اتاقک

سلوا طاحونی

سلوا هستم، پر انرژی، برونگرا و عاشق یادگیری، از نوشتن مقالات جدید لذت می‌برم و می‌توانم چیزهای جدیدی برای گفتن داشته باشم. محتوا خلق می‌کنم تا همه بتوانند سریعتر به چیزی که می خواهند دسترسی پیدا کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *