سفرنامهتجربه سفر

سفرنامه سرعین | سفر به شهر چشمه‌های آب گرم

شروع سفرنامه سرعین | آشنایی با دیدنیهای سرعین

تصمیم گرفتم توی روزهای گرم تابستون به دو تا از شهرهای بسیار خوش آب‌و‌هوای شمال غربی ایران یعنی سرعین و مشگین شهر سفر کنم.

در این سفرنامه می‌خوام براتون از سفرم و جاهای دیدنی سرعین بگم.

سرعین یه شهر کوچیکه که در ۳۰ کیلومتری غرب اردبیل قرار گرفته و در زبان ترکی (سریین) به معنای محل خنکه.

سرعین در زبان عربی هم به معنی سرچشمه و در نوشته‌های قدیمی از این منطقه به نام‌های ساری قیه، سرائین یاد شده.

همونطور که می‌دونید سرعین به خاطر داشتن چشمه‌های آب گرم محبوبیت زیادی پیدا کرده، هرچند اونجا که بودم از خیلی‌ها می‌شنیدم  بعضی از این آب‌ها در موتورخانه‌ مجموعه‌های آب درمانی گرم میشه!

وقتی با اهالی سرعین در مورد کیفیت مجموعه‌های آب درمانی مشورت کردم، به این نتیجه رسیدم که مجموعه‌ی سبلان و گاومیش گلی کیفیت بهتری نسبت به بقیه دارند.

آشنایی با دیدنیهای سرعین

فرهنگ مردم سرعین

برای شناخت فرهنگ مردم سرعین باید فرهنگ آذربایجانی ها و به طور خاص فرهنگ مردم اردبیل را مورد بررسی قرار بدیم. بدون شک این مردم خالق گنجینه های ادبی بی نظیری هستند، به خصوص ادبیات شفاهی و یا فولکور این منطقه بسیار شناخته شده است و طرفداران زیادی داره.

سوغاتی های سرعین

از معروف ترین سوغات سرعین می تونیم به حلوا سیاه، حلوا زنجبیل، عسل سرعین، گلیم، آش دوغ، کره و سرشیر اشاره کنیم. به خصوص طبیعت سرعین از مدت ها پیش برای پرورش زنبور عسل مناسب شناخته شده و عسل سرعین همه جا شهرت زیادی داره.

زمان مناسب سفر به سرعین

معمولا شهرهای شمالی کشور متداول ترین مقاصد سفر تابستانی هستن، اما بیشتر مسافران از آب و هوام گرم و شرجی در این مدت می نالند. در حالی که آن دسته مسافرانی که راهی سرعین و شهرهای مجاور شدند، در تابستان از هوایی دلپذیر و خنک لذت می برن.

به طور کلی باید گفت که در بهار و تابستان و به خصوص  اواخر خرداد ماه تا اوایل شهریور،‌ بهترین زمان برای سفر به سرعین است. گرچه به دلیل زیرساخت های مناسب گردشگری در هر فصلی امکان سفر به سرعین وجود دارد، اما اگر در ماه های خرداد تا شهریور به این منطقه سفر کنید، از آب و هوای دلپذیری لذت بیشتری خواهید برد.

زمان مناسب سفر به سرعین

روستای شایق

روستای شایق که در 7 کیلومتری غربی شهرستان سرعین اردبیل قرار دارد بزرگ ترین روستای شهرستان سرعین است. دلیل نام گزاری این روستا حضور طایفه ای با نام شایقی در این منطقه در گذشته بوده است. پس از بازدید این ناحیه می تونید به روستای آلوارس و پیست اسکی نیز که در آن نزدیکی است مراجعه کنید.

روستای شایق در سرعین
روستای شایق در سرعین

تپه ی آناهیتا

تپه باستانی آناهیتا که در سمت غربی شهر سرعین واقع شده است جزو آثار ملی ثبت شده است . معبد آناهیتا نیز که برای سالیان طولانی محل عبادت و ریاضت مغ ها و موبدان زرتشتی بوده است در این منطقه قرار داره. گرچه در اوایل دهه 40 به دلیل ساختن منبع آب آشامیدنی روی این تپه بقایای بنای موجود روی قلعه از بین رفت.

تپه ی آناهیتا
تپه ی آناهیتا

مجتمع آب درمانی سبلان

به جرات می تونیم بگیم که مجتمع آب درمانی سبلان در شهر سرعین بزرگ ترین مجتمع آب درمانی کشور و حتی خاورمیانه است. این مجموعه با زیربنای 7000 متر مربع و در دو طبقه با امکانات متعدد مانند استخرهای سرپوشیده و حوضچه های جکوزی، سونای خشک و بخار، دوش ها و وان های انفرادی، خدمات پزشکی و درمانی مجزا برای مردان و زنان، حوضچه های آب سرد، دوش های آب سرد و گرم، واحد جکوزی و بخش فیزیوتراپی مجهز شده است.

مجتمع آب گرم سبلان
مجتمع آب گرم سبلان

گاومیش گلی

معروف است که در قدیم گاومیش های سرعین را برای آبتنی به آبگرم گاومیش گلی یا چشمه گاومیش می‌بردند؛ اما با گذشت زمان این چشمه تبدیل به یکی از پرآب ترین چشمه های آب معدنی سرعین شد. گفته می شود که استخر روباز ۴۰۰ متری گاومیش گلی با آب همواره جوشان خاصیت درمانی زیادی داره.

بد نیست بدانید که دمای آب گاو میش گلی ۴۶ درجه سانتی گراد است. همچنین آبگرم گاو میش گلی به دلیل وجود ترکیب کلروبی کربناته سدیک و کلسیک برای درمان بیماری‌های سیستم حرکتی و دردهای مزمن روماتیسمی، بیماری‌های قلبی و تقویت عمومی بدن توصیه می شود.

آب گرم گاومیش گلی
آب گرم گاومیش گلی

منطقه‌ آلوارس در دامنه‌ سبلان یکی از دیدنیهای سرعین

یکی از جاهایی که نباید دیدنش رو از دست بدید منطقه آلوارس در دامنه‌ سبلانه. 

در ۲۴ کیلومتری سرعین، در نزدیکی روستای آلوارس و در دامنه‌ مرتفع کوه سبلان، یک پیست اسکی به نام «آلوارس» وجود داره که به یکی از جاذبه‌های طبیعی و تفریحی استان اردبیل تبدیل شده.

سفر به سرعین
عکس از نیما

البته من در تیرماه به این منطقه سفر کردم و خبری از برف نبود، اما در بقیه فصل‌ها به دلیل ارتفاع و سرمای زیاد تا ۶ الی ۸ ماه از سال پوشیده از برفه. اگر علاقه به اسکی دارید می‌تونید این ورزش مهیج رو در پاییز و زمستون توی این پیست تجربه کنید.

سفرنامه سفر به اردبیل
عکس از نیما

آبشار گورگور در آلوارس

از پیست اسکی به سمت سرعین حرکت کردم ، بعد از ۱۰ دقیقه به یه جاده فرعی خاکی که سمت چپ قرار گرفته بود رسیدم.

کمی از مسیر خاکی رو رفتم تا رسیدم به یه استخر بزرگ ماهی و ماشین رو همونجا پارک کردم.

اونجا دره‌ خیلی زیبایی رو دیدم که حجم زیادی از آب داخلش در جریان بود و بوی گیاه‌های دارویی مثل آویشن به مشام می‌رسید.

خاطرات سرعین
عکس از نیما

بعد از ۲۰ دقیقه پیاده روی در یه هوای بهاری رسیدم به یه آبشار که با یه شیب ملایم به سمت رودخانه‌ای که میان دره در جریان بود سرازیر می‌شد.

آبشار گورگور
عکس از نیما

ویند کلخوران

بعد از آبشار به سمت دهکده صخره‌ای و باستانی ویند کلخوران حرکت کردم، تقریباً نیم ساعتی از جایی که بودم فاصله داشت و باید تا پنج کیلومتری جنوب غربی سرعین در نزدیکی جاده اردبیل می‌رفتم.

تصور اینکه در گذشته انسان‌ها اینجا زندگی می‌کردند بنظرم خیلی هیجان‌انگیز میومد.

در این غارها، سفال‌هایی مربوط به دوران‌ مختلف مثل اشکانیان، ساسانیان، سلجوقیان و تیموریان پیدا شده که معلومه مدت زمان زیادی از این غارها به‌عنوان خانه استفاده می‌شده.

ویند کلخوران
عکس از نیما

پیچاق قیمه

ساعت نزدیک به چهار بود که تصمیم گرفتم یکی از غذاهای محلی ترکی به اسم پیچاق قیمه رو امتحان کنم.

به جرات می‌تونم بگم پیچاق قیمه یا قیمه کاردی یکی از لذیذترین غذاهایی بود که تا حالا خوردم.

اسمش رو برای این گذاشتن پیچاق قیمه که این خورشت از تیکه‌های ریز شده‌ گوشت درست میشه. در زبان ترکی پیچاق یعنی چاقو و پیچاق قیمه به معنی گوشتی است که با چاقو به صورت قیمه‌ای خرد شده.

برای درست کردن این غذا از موادی مثل گوشت ریز شده، پیاز، زرده تخم مرغ، خلال بادام، زعفران، کره محلی، آبغوره و ادویه خورشتی (کاری، فلفل، زردچوبه، دارچین، هل ساییده شده و نمک) استفاده می‌کنن.

اگر خواستین این غذا رو امتحان کنید رستوران مینایی رو بهتون پیشنهاد می‌کنم که طعم غذاهاش حرف نداره.

راستی دوغ محلی فراموش نشه!

غذای محلی سرعین
عکس از نیما

ویلا دره

بعد از ناهار به سمت روستای ییلاقی و توریستی ویلا دره که در فاصله‌ ده دقیقه‌ای سرعین هست حرکت کردم.

این روستا به خاطر جاذبه‌های طبیعی و آب‌و‌هوای مطبوعی که داره معروف شده و اهالی منطقه اون رو با چشمه‌های آب معدنی طبیعیش می‌شناسن. طبیعت ویلا دره اینقدر تنوع داره که شما می تونین درخت، گل، چشمه های طبیعی، یه آبشار کوچک و کندوهای عسل رو در یک روستا ببینین.

آبشار ویلا دره
عکس از نیما

تا حالا آب گازدار از چشمه خوردین؟

داخل ویلا دره چند تا چشمه آب گازدار وجود داره که طرفدارهای زیادی پیدا کرده، اگر قصد نوشیدن این آب گازدار طبیعی رو دارید می‌تونید از اهالی روستا بپرسید تا راهنمایی‌تون کنن و البته داخل روستا هم تابلوهای راهنما هست که شما رو به سمت این چشمه‌ها هدایت می‌کنه.

چشمه ویلا دره
عکس از نیما

ورگه سران

روز بعد برای صبحانه  سرشیر و عسل معروف سرعین رو خوردم و راهی ورگه‌ سران شدم.

این منطقه که آبشار ورگه سران معروفه در واقع یه دره‌ سرسبز و طولانیه که رود  پر آبی کف دره در جریانه.

قبل از وارد شدن به دره از یه دشت سبز و با طراوت رد می‌شید که تماشا کردنش حال آدم رو عوض می‌کنه.

خاطرات سفر به سرعین
عکس از نیما

روستا و غارهای باستانی کنزق

آخرین جاذبه از جاذبه‌های سرعین که دیدم روستای کنزق بود.

بعد از زلزله‌ای که توی سال ۱۳۷۵ در سرعین اومد این روستا که در فاصله‌ی ۳ کیلومتری شرق این شهر قرار داره، تقریباً از بین میره.

اهالی کنزق کمی بالاتر از روستای قدیمی شروع به ساختن خانه‌های جدیدی می‌کنند و به گفته‌ محلی‌ها بعد از زلزله توجه مردم به خانه‌های دست‌کنی جلب میشه که سال‌های زیادی زیر این روستا قرار داشتن و مردم از وجودشون بی‌خبر بودن.

روستای کنزق
عکس از نیما

این خانه‌های صخره‌ای در سر آشیبی تپه‌ای به شکل زیرزمینی قرار دارند و با شکل‌های مختلفی حفاری شدن و جنس دیواره‌هاشون از سنگ‌های رسوبیه.

در خانه‌ها طاقچه‌هایی با طاق‌های قوسی ساخته شده که نمونه نزدیک به این نوع خانه‌ها در بافت سنتی روستای میمند، کرمان وجود داره.

غار باستانی کنزق
عکس از نیما

اگر گرمای تابستون داره اذیتتون می‌کنه پیشنهاد می‌کنم چند روزی رو به سرعین سفر کنید و اگر جاذبه‌ای از این شهر در سفرنامه‌ام جا مونده برامون کامنت بزارید. و در آخر باید بگم که خاطرات سرعین محاله یادم بره!

سفر خوش

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای اتاقک

4.8/5 - (5 امتیاز)

اتاقک

مجله اتاقک

این محتوا توسط جمعی از نویسندگان اتاقک نوشته شده و به مرور زمان توسط نویسندگان مختلف به‌روز می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *