تجربه سفر

جاذبه توریستی غار آویشو | سفر به سرزمینی وهم‌آلود و مرموز

در مقایسه با سواحل، جنگل‌ها و دریاچه‌ها، غارها کمتر موردتوجه مسافران قرار می‌گیرند. شاید دلیلش این باشد که تابه‌حال کمتر کسی جرعت و شجاعت این را داشته تا رازهای وهم‌‌آلود را در تاریکی‌های غار کشف کند. فقط افراد خاصی که عاشق ماجراجویی هستند، برای کشف‌ شورانگیز رازهای ناشناخته در دل غارها قدم برمی‌دارند. سفر به غارهای رمزآلودی که هزاران سال پیش محل سکونت انسان‌ها بوده‌اند، بسیار هیجان‌آور خواهد بود. حال تصور کنید در میان طبیعت بکر و سرسبز شهرستان ماسال در گیلان، غاری با قدمت چندهزار سال به نام غار آویشو وجود دارد که منتظر بازگو کردن داستان‌ها و رازهای پنهان خود برای شما است. برای تماشای این جاذبه‌ی مرموز و هیجان‌انگیز هیجان‌زده شدید؟ پس بدون توقف با من همراه شوید تا رازهای ناشناخته‌ی آن را کشف کنیم.

غار آویشو کجاست؟

غار مرموز و تاریک آویشو
آویشو، بزرگ‌ترین و مرموزترین غار گیلان

پیش از آنکه به جزئیات غار آویشو بپردازیم، بهتر است بدانید این غار دقیقا در کدام نقطه‌ی کشور قرار گرفته است. از لحاظ جغرافیایی، غار آویشو در شمال غرب نقشه ایران قرار دارد؛ اما موقعیت آن جذاب‌تر از این حرف‌ها است! در دل کوهستان‌های سرسبز استان گیلان، شهری کوچک با جاذبه‌های فراوان به نام ماسال وجود دارد که چشم‌اندازهای رویایی همانند بهشت را در خود جای داده است. یکی از مرموزترین و جذاب‌ترین جاهای دیدنی ماسال، غار آویشو است که در میان 17 غار این شهر، به عنوان بزرگ‌ترین غار شناخته می‌شود. این غار در دل کوهستان‌های سرسبز و ارتفاع 1300 متری از سطح دریا قرار دارد.

آدرس غار آویشو ماسال: استان گیلان، ماسال، بخش شاندرمن، دهستان شاندرمن، روستای سیاهمرد

قدمت غار آویشو، تاریخچه و مشخصات آن

یکی از ویژگی‌هایی که غار آویشو را از دیگر غارهای ماسال و حتی ایران متمایز می‌کند، وجود بقایایی از پوسته اقیانوسی پالتو تنیس است. آثار این بقایا روی سنگ‌های مجاور غار کاملا مشهود هستند. از زمانی که پا به این غار می‌گذارید تا پایان آن آب رودخانه جاری است و هرچه بیشتر به اعماق آن حرکت کنید، عمق آب بیشتر می‌شود. در حین گشت‌وگذار و ماجراجویی، ستون‌های عظیم آهکی، 7 آبشار و صدها قندیل جزو موارد شگفت‌انگیزی هستند که در این غار مشاهده می‌کنید. در این غاری که قدمت آن به 75 میلیون سال (!) می‌رسد، بهترین تجربه غارنوردی را برای خود رقم خواهید زد، چراکه در اعماق آن رازهایی نهفته برای کشف وجود دارند. قندیل‌های آهکی که طی قرن‌ها روی سقف این غار تشکیل شده‌اند، امروزه زیستگاه جانداران بسیاری ازجمله خفاش‌ها، حلزون‌ها و آبدزدک‌ها هستند. طول این غار به 2 کیلومتر می‌رسد و بزرگ‌ترین غار گیلان محسوب می‌شود. تصور کنید 2 کیلومتر فضای وهم‌آلود پر از شگفتی و رمزوراز! بیشتر از این درباره جزئیات غار آویشو نمی‌گویم تا خودتان اسرار آن را کشف کنید.

آب و هوای غار آویشو

فضای سرسبز اطراف غار آویشو
غار آویشو به دلیل قرارگیری در ارتفاعات، خنک است

آب‌وهوای استان گیلان مرطوب و معتدل است، اما غار آویشو ماسال به دلیل قرارگیری در ارتفاعات، آب‌وهوای خنک‌تری نسبت به سایر نقاط گیلان دارد. در ماه‌های بهار، آب‌وهوای این منطقه کمی خنک است و نیاز به پوشیدن یک سویی‌شرت یا هودی گرم خواهید داشت. در فصل تابستان هوای این منطقه معتدل است اما بازهم بهتر است یک لباس گرم همراه خود داشته باشید. در ماه‌های پاییز و به خصوص زمستان، سردی هوا در این منطقه به اوج خود می‌رسد، بنابراین بهتر است فکر کمپینگ در منطقه ماسال را در این روزهای سال از سرتان بیرون کنید و به جای آن با اجاره ویلا در ماسال، سفری خوش برای خود رقم بزنید.

مسیر دسترسی به غار آویشو

با این همه شگفتی که در این غار وجود دارد، حتما تابه‌حال تصمیم گرفته‌اید برای یک بار هم که شده از آن دیدن کنید. به همین دلیل وقت آن رسیده به شما بگویم که چطور خود را به این غار مرموز و پر رمزوراز برسانید. خبری خوش برایتان دارم، قرار است در مسیر رسیدن به این غار از مناظر و چشم‌اندازهای بکر، رویایی و سرسبزی عبور کنید. ابتدا باید خودتان را به شهرستان ماسال برسانید و از آنجا به سمت شهر شاندرمن حرکت کنید. از شاندرمن به روستای چاله‌سرا بروید و بعد از کنار بقعه «درویش شاه امیر»، مسیر 35 کیلومتری غار آویشو را در پیش بگیرید.

بهترین زمان سفر به غار آویشو

حال که قرار است به این منطقه‌ی جذاب و شگفت‌انگیز سفر کنید، بهتر است بهترین زمان سفر به آن را انتخاب کنید تا از سفر خود بیشترین بهره را ببرید. همانطور که گفتم غار آویشو در ارتفاع 1300 متری از سطح دریا قرار دارد، پس قطعا آب‌وهوای آن در روزهای زمستانی و حتی پاییزی بسیار سرد خواهد بود. از آب‌وهوا که بگذریم، بارش باران ممکن است سفر شما به این غار پرآب را دشوار کند؛ چرا که عمق آب داخل غار بیشتر می‌شود و خطراتی را به دنبال خود ایجاد می‌کند. پس بهترین زمان سفر به غار آویشو ماسال، موقعی است که هوا سرد و بارانی نباشد؛ یعنی فصل تابستان و اواخر بهار.

اجاره ویلا ماسال با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

جاهای تفریحی نزدیک به غار آویشو

مگر می‌توان به ماسال، شهر رویایی گیلان سفر کرد و جاذبه‌های سرشار از زیبایی آن را از دست داد؟ ماسال یکی از زیباترین شهرهای گیلان است که جاهای دیدنی آن را مناظری بهشتی و سرسبز تشکیل داده‌اند. اگر به غار آویشو ماسال سفر کردید، حتما از جاذبه‌های دیگر آن که در ادامه معرفی می‌کنم، دیدن کنید.

1- ییلاق اولسبلنگاه

اقیانوس ابر در ییلاق اولسبلنگاه
اولسبلنگاه، بهشتی در ارتفاعات ماسال – عکس از فریبا منصوری

در بالاترین نقطه ماسال، ییلاقی بهشتی به نام اولسبلنگاه وجود دارد که قدم زدن در آن شبیه به یک رویا است! در این ییلاق اقیانوسی از ابر ایجاد می‌شود و زیر پایتان قرار می‌گیرد، به همین دلیل وقتی در آن قدم می‌زنید، احساس می‌کنید در دل آسمان‌ها قرار دارید. خانه‌های کوچک چوبی، گله‌های اسب، فضای مه‌آلود و تپه‌های سرسبز که تا دوردست‌ها ادامه‌ دارند، تمامی دغدغه‌های زندگی شهری را از روحتان پاک می‌کنند.

آدرس ییلاق اولسبلنگاه: استان گیلان، ماسال، ۳۵ کیلومتری جاده گیلوان

اجاره کلبه جنگلی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

2- ییلاق سوئه چاله

نمایی زیبا و رویایی از ییلاق سوئه چاله
سوئه چاله همانند بهشتی در آسمان است! – عکس از جواد زینتی

سوئه چاله یعنی جایی که در آن گلپر و گیاهان خنجری می‌رویند. در این ییلاق خانه‌های رنگی‌رنگی زیادی وجود دارند که فضای رویایی و سرسبز آن را تزئین کرده‌اند. حال‌وهوای قدم زدن در هنگام صبح یا غروب در این ییلاق بسیار دلنشین است. هنگام صبح صدای پرندگان به گوش می‌رسد و فضا سرشار از نشاط و سرزندگی است؛ برعکس هنگام غروب فضا پر از سکوت و آرامش است و روحتان را آرام می‌کند.

آدرس ییلاق سوئه چاله: استان گیلان، ماسال، منطقه سوئه چاله

3- بام سبز ماسال

نمای شهر ماسال از بام سبز ماسال
چشم‌انداز جذاب از طبیعت گیلان را در بام سبز ماسال ببینید – عکس از لیلا اکبری

معمولا هر شهری یک بام دارد که می‌توان روی آن ایستاد و شهر را از نمای دور تماشا کرد. تماشای شهر از آن بالا، به‌خصوص زمانی که چراغ تک‌تک خانه‌ها روشن می‌شود، بسیار لذت‌بخش است و آرامشی عجیب در وجودمان طنین‌انداز می‌کند. حال تصور کنید روی بام شهری بروید که تا چشم کار می‌کند سبز است. شاید باور نکنید اما از بام سبز ماسال می‌توانید نمایی دور از شهرهای زیبای صومعه‌سرا و بندرانزلی را نیز مشاهده کنید.

آدرس بام سبز ماسال: استان گیلان، ۱ کیلومتری شهر ماسال

اجاره کلبه جنگلی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

4- قلعه کول

چشم‌اندازی جذاب از قلعه کول بر فراز تپه
قلعه‌ای تاریخی برفراز تپه‌ای سرسبز

قلعه کول ماسال که در روستایی با همین نام قرار گرفته، بر فراز یک تپه‌ی زیبا با ارتفاع 35 متر از سطح زمین قرار گرفته است. از این آثار باستانی چیز زیادی باقی نمانده، اما برای عاشقان تاریخ جذاب است. اگر شما هم دوست دارید در مکانی قدم بزنید که سال‌ها پیش مردم در آن زندگی می‌کرده‌اند، قلعه کول مقصد مناسبی خواهد بود. این جاذبه فاصله زیادی با غار آویشو ندارد و می‌توانید به راحتی خود را به آن برسانید.

آدرس قلعه کول: استان گیلان، ماسال، روستای قلعه کول

5- منطقه شاندرمن

روستای زیبای شاندرمن و کلبه‌های چوبی
روستای شاندرمن، لذت آرامش در طبیعت بکر – عکس از علیرضا صابر

روستای شاندرمن که غار آویشو در آن قرار گرفته، جاذبه‌های دیدنی زیادی دارد که می‌توانید با طی مسافتی کم خود را به آن‌ها برسانید و از تماشای زیبایی‌های طبیعت بکر لذت ببرید. از زیباترین جاذبه‌های شاندرمن می‌توان به دره خشکه دریا، آبشار پلکانی شته میل، ییلاق کهن سیفی، دشت زیبا و پرگل النزه و آبشار خروشان جیره وزن اشاره کرد.

آدرس روستای شاندرمن: استان گیلان، 10 کیلومتری شمال ماسال، روستای شاندرمن

فعالیت‌هایی که می‌توان در غار آویشو انجام داد

غار آویشو مقصدی ناب برای ماجراجویی و کشف شورانگیز ناشناخته‌ها است. اینجا مکانی است برای کشف رازهایی که مربوط به هزاران و حتی میلیون‌ها سال قبل هستند؛ پس اگر به تاریخ، زمین‌شناسی و ماجراجویی علاقه داشته باشید، غار آویشو ماسال بهشت شما خواهد بود. در این غار می‌توانید فعالیت‌های زیر را انجام دهید:

  • غارنوردی: برای کسانی که به دنبال تجربه‌ای پرماجرا هستند، غارنوردی شامل کاوش در بخش‌های عمیق‌تر غار است که اغلب به تجهیزات و آموزش تخصصی نیاز دارند. غارنوردی می‌تواند شامل خزیدن، صعود و پیمایش در مسیرهای تنگ باشد.
  • عکاسی: غار آویشو دارای عناصر زمین‌شناسی خیره‌کننده و منحصربه‌فردی است که فرصت‌های عالی برای عکاسی ایجاد می‌کنند.
  • مشاهده چکیده‌سنگ‌ها: چکیده‌سنگ‌ها شامل سازه‌های معدنی و طبیعی هستند که از سقف آویزان شده یا از کف غارها بالا می‌روند. مشاهده اشکال و الگوهای پیچیده آن‌ها در غار آویشو بسیار جذاب است.
  • تماشای خفاش‌ها: غار آویشو به عنوان زیستگاه خفاش‌ها شناخته می‌شود که فضای وهم‌آلودی به آن بخشیده‌اند. مشاهده این موجودات شبانه هنگام خروج یا بازگشت به غار می‌تواند تجربه‌ای به‌یادماندنی باشد.
  • مطالعه و تحقیق: اگر اهل مطالعه و تحقیق هستید، در این غار اطلاعات زیادی درباره زمین‌شناسی، زیست‌شناسی و حتی تاریخ وجود دارد.
اجاره ویلا شمال
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

اقامت و امکانات

نمای فضای داخل غار آویشو ماسال
فضای داخلی غار آویشو بسیار وهم‌آلود و مرموز است

منطقه غار آویشو ماسال بسیار بکر است، اما خب هرچیز خوبی نکات منفی هم با خود دارد و بکر بودن این منطقه‌ی توریستی باعث فقدان امکانات در این منطقه شده است. در نزدیکی غار آویشو هیچ نوع امکان رفاهی، حتی سرویس بهداشتی هم وجود ندارد، پس قبل از سفر به آن حتما همه‌ی تجهیزات لازم را با خود ببرید. برای اقامت در نزدیکی غار آویشو، ویلاها، اقامتگاه‌ها و کلبه‌های بسیاری در طبیعت بکر ماسال و شاندرمن وجود دارند که می‌توانید با اجاره آن‌ها سفری راحت و لذت‌بخش برای خود رقم بزنید. اگر نیاز به اجاره ویلا شمال داشتید، اتاقک در تمامی مراحل شما را همراهی می‌کند.

نکاتی که لازم است قبل از سفر به غار آویشو بدانید

غار آویشو ماسال یک جاذبه توریستی معمولی نیست؛ درون این غار رمزآلود پر از شگفتی‌های عجیب‌وغریب است و ممکن است هرلحظه شما را سوپرایز کند! لازم نیست بترسید، اتفاقا همین شگفتی‌های غیرقابل پیش‌بینی سفر به این غار را جذاب و ماجراجویانه کرده است. کافیست قبل از سفر به این غار این نکات را بدانید تا از هر خطری در امان باشید:

  1. در این غار حداقل تا مچ پایتان زیر آب خواهد بود، پس کفش مخصوص آب یا چکمه را فراموش نکنید.
  2. ممکن است در این غار خیس شوید و از سقف آن آب بریزد، پس لباسی بپوشید که نگران خیس یا کثیف شدن آن نباشید
  3. حتما لباس اضافه برای بعد از گشت‌وگذار در غار با خود بردارید.
  4. تنقلات پرانرژی مانند خرما، میوه خشک یا شکلات با خود بیاورید.
  5. برای بالا و پایین رفتن از چاه‌های اصلی نیاز به طناب خواهید داشت.
  6. هنگام بارندگی عمق آب چاه بیشتر می‌شود، پس بهتر است آب‌وهوای منطقه را قبل از سفر بررسی کنید.

سخن پایانی

در دل سرسبزترین نقطه طبیعت، در قلب شهر ماسال، گوهری نهفته به نام غار آویشو وجود دارد که روح ماجراجویی و کنجکاوی را بیدار می‌کند. تصور کنید در ورودی غار ایستاده‌اید و نسیم خنکی که داستان‌های باستانی غار را زمزمه می‌کند، شما را به داخل فرا می‌خواند. همانطور که به داخل غار قدم می‌گذارید، در دنیای وهم‌آلود و مرموز آن محو می‌شوید، گویی وارد یک سرزمین عجایب در دل کوه شده‌اید. چکیده‌سنگ‌ها روی سقف غار آویزان شده‌اند و چکه ملایم آب از بالا حسی ترسناک اما هیجان‌انگیز را در وجودتان برمی‌انگیزد. همانطور که از اعماق غار بیرون می‌آیید، نه تنها خاطراتی شیرین، بلکه تجربه‌های جدیدی را با خود بیرون می‌آورید. این سفر را آغاز کنید، ناشناخته ها را در آغوش بگیرید و اجازه دهید غار آویشو اثر دلربای خود را بر روح شما حک کند.

سوالات متداول درباره غار آویشو

غار آویشو کجاست؟

غار آویشو در استان گیلان، شهر ماسال، ۴۰ کیلومتری جنوب غربی شاندرمن قرار دارد.

هنگام سفر به غار آویشو، به چه تجهیزاتی نیاز داریم؟

وسایل کامل غارنوردی ازجمله چکمه، لباس ضدآب، ست ابزار صعود و فرود، طناب، کارابین پیچ و تسمه

چگونه به غار آویشو برویم؟

ابتدا خود را به ماسال، شاندرمن و سپس روستای سیاه‌مرد برسانید. از آنجا به روستای چاله‌سرا بروید و از کنار بقعه «درویش شاه امیر»، راه غار را ادامه دهید.

5/5 - (1 امتیاز)

اتاقک

گلناز قمیان

گلناز هستم، ماجراجو، عاشق سفر و طراحی لباس. سعی می‌کنم با نوشته‌هام بهتون کمک کنم بهتر سفر کنین و بهتر لباس بپوشین.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *