شهرهاجاهای دیدنی

سفر به روستای دلیر | جاذبه‌ی خوش منظره مازندران

روستا‌گردی آن هم در استان خوش آب‌وهوای مازندران، تجربه‌ای به‌یادماندنی است. به‌خصوص آن‌که بخواهید به منطقه‌ای کمتر شناخته شده بروید و جاذبه‌های جدیدی را کشف کنید. اگر چنین روحیه‌ای دارید و می‌خواهید سفر بعدی‌تان با بقیه مقاصد فرق کند، برایتان پیشنهاد خوبی داریم. «روستای دلیر» در شمال ایران، همان جایی است که باید جایی در برنامه‌های سفرتان برایش باز کنید و کوله‌بار سفری متفاوت را ببندید. در این مقاله از وبلاگ اتاقک، برایتان از روستای دلیر و دیدنی‌های آن گفته‌ایم.

روستای دلیر کجاست؟

روستای دلیر کجاست
روستای دلیر از توابع بخش مرزن آباد در چالوس زیبا است.

این بار که از جاده چالوس به‌سمت مقاصد پرطرفدار مثل نمک‌آبرود و متل‌قو می‌روید، کمی درنگ کنید و زمانی را برای دیدن مناطق بکرتر و خاص این مسیر بگذارید. روستای دلیر یکی از زیباترین روستاها و جاهای دیدنی چالوس است که گاهی مه، همه آن را زیر پوششی نرم و لطیف پنهان می‌کند. طبق آخرین سرشماری در سال 95، حدود 500 نفر در دلیر زندگی می‌کنند. عمده آن‌ها دامدار و کشاورز هستند و یا در ارائه خدمات مرتبط با صنعت گردشگری فعال‌اند.

هنوز بسیاری از خانه‌های روستای دلیر بافت سنتی خود را حفظ کرده‌اند و کاه‌گلی هستند. اما به‌مرور به تعداد ویلاها و خانه‌های مدرن نیز اضافه شده است. دلیر قبل از مرزن‌آباد است و حدود 120 کیلومتر تا تهران فاصله دارد. طی کردن این مسیر معمولا با توجه به ترافیک جاده و احتساب جاده‌ی خاکی روستا، بین 3 تا 4 ساعت زمان می‌برد. دلیر تا مرزن‌آباد نیز حدود 40 کیلومتر فاصله دارد و تقریبا 1 ساعت را برای رسیدن به آن باید در نظر بگیرید. این روستا حدود 2060 متر ارتفاع دارد و معمولا هوا در آن خنک و آسمان پربارش خواهد بود.

اجاره ویلا در چالوس با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

آب‌وهوای روستای دلیر

آب‌وهوای روستای دلیر
دلیر روستایی با آب‌وهوای خنک و پاییزهای پربارش است – عکاس: هنزله رسولی

دلیر، روستایی مرتفع است و به‌سبب وجود منابع آبی، معمولا هوایی خنک دارد. این یک مزیت در بهار و تابستان و یک نکته مهم برای سفر در پاییز و زمستان است. اگر می‌خواهید در پاییز به روستای دلیر بروید، حتما بادگیر، پانچو و کفش مناسب به‌همراه داشته باشید. ضمنا غذای پرانرژی و سبک کمک می‌کند بیشتر از سفرتان به مناطق سردسیر لذت ببرید.

مسیر دسترسی به روستای دلیر

مسیر دسترسی به روستای دلیر
روستای دلیر حدود 2 کیلومتر بعد از روستای الیت است – عکاس: حمید منفرد

برای رسیدن به روستای دلیر، از غرب تهران خارج شوید و از طریق جاده چالوس، سفرتان را آغاز کنید. از سیاه‌بیشه و انارک بگذرید و قبل از رستوران همسفر وارد جاده‌ای فرعی شوید که شما را تا روستای دلیر می‌برد. از ابتدای این جاده تا خود روستا حدود 22 کیلومتر راه دارید. مسیری پر‌پیچ و خم که شاید گاهی در آن مه نیز دیده شود. در این مسیر ابتدا به «دره الیت»، بعد هم روستای «الیت» خواهید رسید. حدود 2 کیلومتر بعد به مقصدتان یعنی روستای دلیر رسیده‌اید.

بهترین زمان سفر به روستای دلیر

بهترین زمان سفر به روستای دلیر
روستای دلیر زمستان‌های سردی دارد و بهتر است در ماه‌های خیلی سرد به‌سراغ آن نروید – عکاس: جلال حسینی

برای آن که بتوانید از جاذبه‌های گردشگری دلیر نهایت استفاده را ببرید و از مناظر طبیعی و بکر آن استفاده کنید، بهترین فصل سفر از اواسط خرداد ماه تا اواخر شهریور ماه است. پس از آن در ماه‌های آغازین پاییز نیز، دلیر دیدنی و تماشایی خواهد بود. رنگ‌های پاییزی به درختان دلیر رنگ و بوی دیگری می‌بخشند و صحنه‌هایی جذاب از طبیعت خلق می‌شوند. در فصل زمستان به سبب وجود خطرات متعدد در جاده‌های کوهستانی بهتر است به دلیر سفر نکنید یا همراه راهنمایی خبره باشید که کاملا به مقصد و نکات ایمنی مسلط است.

برای اجاره ویلا شمال می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

جاهای تفریحی نزدیک به روستای دلیر

در روستای دلیر جاذبه‌های گردشگری تاریخی، فرهنگی، طبیعی و … را می‌توانید پیدا کنید. برخی از این جاذبه‌های دسترسی آسانی دارند اما برای برخی دیگر باید دانش و تجهیزات کافی داشته باشید. ضمنا در پاییز و زمستان، با زمان‌بندی مناسب کاری کنید که قبل از تاریکی هوا در محل اقامت خود باشید.

آب‌گرم دلیر، لمس گرمای هسته زمین

آب‌گرم دلیر
چشمه آب‌گرم دلیر از دیدنی‌ها و جاذبه‌های دوست‌داشتنی این منطقه است.

یکی از مشهور‌ترین و پربازدید‌ترین مقاصد گردشگری در روستای دلیر، استخر آب‌گرم طبیعی روستا است که سالانه گردشگرانی را به‌سمت خود جذب می‌کند. این چشمه آب‌گرم در محیط باز است و برای بهره‌برداری تجاری نیاز به تغییرات و تجهیزاتی دارد. بااین‌حال، گردشگرانی هستند که با همین وضعیت از این چشمه استفاده می‌‌کنند.

روستای الیت، طبیعت بکر و خنک

روستای الیت
در روستای الیت آبشارها و چشمه‌های طبیعی جذابی را خواهید دید – عکاس: رضا گوهرخواه

الیت از دیگر روستاهای زیبا و خوش‌آب‌وهوا در مازندران است که فاصله کمی تا دلیر دارد. رود الیت از پایین‌دست روستا می‌گذرد و دیدن مراتع، خانه‌ها و چشم‌اندازهای روستا را تماشایی‌تر می‌کند. در این روستا، چشمه‌های فراوان، آبشارهای فصلی و یخچال‌های طبیعی را می‌بینید. روستای الیت معمولا آب‌وهوایی خنک دارد و اقامت در آن می‌تواند تجربه‌ای منحصربه‌فرد باشد.

دریاچه ولشت، نگین خوش‌رنگ و آرام

دریاچه ولشت
دریاچه ولشت از زیباترین جاذبه‌های مازندران و کلاردشت است.

طبق تقسیمات کشوری، دریاچه ولشت در شمال شرقی کلاردشت است و تا روستای دلیر حدود یک ساعت‌ونیم فاصله دارد. ولشت را سالیانه چشمه‌ها و بارندگی‌ها پر می‌کنند و در نتیجه سطح آب آن در روزهای گوناگون سال می‌تواند تغییر کند. ولشت جایی مناسب برای کمپ و پیک‌نیک است و بسیار زیباست.

مرزن‌آباد، شهر کهن مازندران

مرزن‌آباد
اطراف مرزن‌آباد پر از جاذبه‌های چشم‌نواز طبیعی و شگفت‌انگیز است – عکاس: ماشا

از جاذبه‌های پرطرفدار مسیر چالوس، شهر مرزن‌آباد است. منطقه‌ای خرم که در آن می‌توانید امکانات رفاهی، درمانی و خدماتی خوبی را پیدا کنید. مرزن‌آباد، روستاها، ییلاق‌ها و دیدنی‌های بسیاری دارد و سال‌هاست که گردشگران را از هر طیف و سلیقه‌ای به‌سمت خود جذب می‌کند.

فعالیت‌هایی که می‌توان در روستای دلیر انجام داد!

دیدن مناظر شگفت‌انگیز روستا، خرید محصولات محلی از جمله لبنیات و محصولات کشاورزی، لذت بردن از مسیرهای بکر روستا و غرق شدن در آرامش بی‌نظیر آن، از بهترین کارهایی است که می‌توانید در روستای دلیر انجام دهید. علاوه بر این، در میدان روستا، درخت گردوی کهنسالی را نیز خواهید داد.

آشنایی با فرهنگ و آداب‌ورسوم مردم، اقامت در خانه‌های روستایی که حالا تبدیل به بوم‌گردی شده‌اند و امکان لذت بردن از حاشیه رودخانه روستا از دیگر دیدنی‌ها و فعالیت‌هایی است که می‌توانید در این‌جا تجربه‌اش کنید.

اقامت در روستای دلیر و اطراف آن

اقامت در روستای دلیر
در روستای دلیر و مناطق اطراف می‌توانید به‌راحتی ویلا اجاره کنید یا در اقامتگاه بمانید – عکاس: یاسر سام دلیری

برای اقامت در روستای دلیر توصیه می‌شود که از برپایی کمپ در میان جنگل به‌صورت انفرادی یا در گروه‌های کوچک خودداری کنید. زیرا امکانات مناسبی برای کمپینگ در دل جنگل‌های روستای دلیر در دسترس نیست. اما در خود روستا، خانه‌های قدیمی به خوبی مرمت شده‌اند و با حال و هوایی نوستالژِیک میزبان گردشگران هستند. همچنین در مرزن آباد، سیاه‌بیشه و چالوس نیز می‌توانید ویلا اجاره کنید و یا تجربه شب‌مانی در اقامتگاه‌های بومگردی را داشته باشید.

اتاقک با مجموعه‌ای منحصربه‌فرد از اقامتگاه‌ها و ویلاهای مازندران کنار شماست تا اقامتی مناسب را تجربه کنید.

اجاره ویلا شمال
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

نکاتی که لازم است قبل از سفر به روستای دلیر بدانید!

نکاتی که لازم است قبل از سفر به روستای دلیر بدانید
در حوالی رودها و منابع آبی هیچ زباله‌ای نریزید – عکاس: فرشید منتخب
  • به‌هر منطقه‌ی روستایی که وارد می‌شوید، هرگز بدون اجازه، از افراد و خانه‌ها عکاسی نکنید. رعایت این نکته، تعارض‌های فرهنگی بسیاری را از بین می‌برد.
  • در روستاهای مازندران، گاه پرچین‌های کوتاه و خانه‌هایی با درب باز می‌بینید. اما هرگز بدون اجازه صاحب‌خانه نباید وارد حریم آن‌ها شوید.
  • در نزدیکی دلیر، دره‌ای به‌نام الیت وجود دارد که به گفته صخره‌نوردان از سخت‌ترین دره‌های ایران است. اگر تجربه، راهنما و تجهیزات ندارید، تنها به عکاسی از بالای دره اکتفا کنید و وارد آن نشوید.
  • در نهایت این‌که هیچ زباله‌ای را خصوصا در حوالی رودها و منابع آبی جا نگذارید. زباله‌ها علاوه بر مشکلات زیست‌محیطی، عاملی برای جاری شدن سیل، بیماری دام‌ها و انسان‌ها هستند.

سخن آخر

در این مقاله به معرفی روستای دلیر پرداختیم. جاذبه‌ای خرم و خوش‌آب‌وهوا که چشمه آب‌گرم، دره‌ها، چشمه، رود و مناظری زیبا دارد. برای دیدن این روستا می‌توانید برنامه‌های یک یا چند‌روزه را تعبیه کنید و از دیدن طبیعت در فصل‌های گوناگون لذت ببرید. اگر قصد شب‌مانی در روستاهای مازندران و شهرهای آن را دارید، اتاقک با بهترین اقامتگاه‌ها و اجاره ویلا چالوس و مرزن‌آباد همراه شماست.

سوالات متداول

روستای دلیر کجاست؟

دلیر روستایی مرتفع در استان مازندران است. این روستا تا تهران 120 کیلومتر فاصله دارد و بعد از سیاه‌بیشه و قبل از مرزن‌آباد است.

بهترین زمان سفر به روستای دلیر کی است؟

از اوایل بهار تا اواسط پاییز بهترین موقع برای دیدن روستای دلیر است.

معروف‌ترین جاهای دیدنی نزدیک دلیر کجاست؟

دریاچه ولشت، روستای الیت، چشمه آب‌گرم دلیر، مرزن‌آباد و دره الیت از دیدنی‌های نزدیک به روستای دلیر است.

رستوران‌های نزدیک روستای دلیر کجاست؟

در جاده چالوس رستوران‌های متعددی وجود دارد اما در خود روستا نیز برخی بومگردی‌ها با هماهنگی قبلی سرو غذا دارند.

چطور به روستای دلیر برویم؟

از غرب تهران وارد جاده چالوس شوید. پس از سیاه‌بیشه در منطقه انارک وارد جاده فرعی در سمت چپ جاده شوید. پس از روستای الیت، می‌توانید روستای دلیر را پیدا کنید.

3.2/5 - (5 امتیاز)

اتاقک

نیوشا امینیان

قلم و سفر جهانم رو شکل دادن و من رو به دنیای نویسندگی آوردن. گاهی نجوم درس می‌دم و اوقاتی رو صرف نقاشی می‌کنم. در ذهن من، با نوشتن هر کلمه، روحی در وجودش دمیده می‌شه و تا همیشه زنده نگهش می‌داره. با کلماتی لبریز از روح زندگی، از زیباترین مقاصد سفر، بیشتر بدونید.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. هر شهری زیبایی خودش را دارد. کلا ایران زیباست واقعا نمیتونم انتخاب کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *