برنامه سفرچه جوری سفر برم؟

بهترین زمان سفر به اصفهان | نصف جهان را ببینیم

اصفهان شهری تاریخی با جاذبه‌های گردشگری بی‌شمار است. در این شهر ابنیه‌های تاریخی با جذابیتی مسحورکننده، در تمام نقاط شهر به‌چشم می‌خورند و عبور زاینده‌رود از وسط آن اصفهان را نسبت به دیگر شهرهای تاریخی ایران متمایز کرده است؛ بنابراین سالانه شمار زیادی از گردشگران ایرانی و خارجی از اقصی نقاط ایران و جهان برای گشت‌وگذار و بازدید از جاذبه‌های گردشگری به این شهر سفر می‌کنند.

گفتنی است اصفهان به‌واسطه موقعیت جغرافیایی و شرایط آب‌وهوایی‌اش از جمله شهرهای چهارفصل به‌شمار می‌آید. صحبت کردن درباره بهترین زمان سفر به اصفهان کار بسیار دشواری است، زیرا این شهر زیبا و تاریخی در تمامی فصول از جذابیت‌های ویژه و منحصربه‌فردی برخوردار است. به‌همین دلیل در مجله گردشگری اتاقک تصمیم گرفتیم در خصوص ویژگی‌های اصفهان در هر فصل صحبت کنیم تا شما باتوجه به شرایط و خواسته خود بهترین انتخاب را داشته باشید.

برای آشنایی بیشتر با این شهر زیبا می‌توانید مقاله اصفهان کجاست را مطالعه کنید.

اجاره سوئیت اصفهان با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

بهترین زمان سفر به اصفهان از نظر فصل

چه زمانی را برای سفر به اصفهان انتخاب کنیم؟

اصفهان در منطقه‌ای کویری واقع شده و با توجه به تفاوت ارتفاعات در مناطق مختلف، سه نوع آب‌وهوا در آن دیده می‌شود، اما در یک نگاه کلی تابستان‌های اصفهان هوا گرم و خشک است و زمستان‌هایی سرد و نیمه‌مرطوب و در بهار و پاییز هم آب‌وهوایی معتدل دارد. البته وجود جاذبه‌های گردشگری زیبا و شگفت‌انگیز در این شهر زیبا باعث شده اصفهان در تمامی فصول، گردشگران را به سمت خود بکشاند.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

اصفهان شهری گرم و خشک است که در فصل‌های مختلف سال آب‌و‌هوایی متفاوت دارد در تابستان‌ها خیلی گرم است و در زمستان‌ها خیلی سرد و خشک. یکی از مهم‌ترین موضوع‌ها این است که بدانیم بهترین زمان سفر اصفهان چه فصل یا وقتی از سال است.

فصل بهار و طبیعت زیبای اصفهان

اصفهان در بهار | بهترین زمان سفر به اصفهان

در فصل بهار، طبیعت اصفهان به اوج زیبایی خود می‌رسد و آب‌وهوای شهر هم بسیار مطبوع و لذت‌بخش است. همین امر باعث شده تا فصل بهار به عنوان بهترین زمان برای سفر به اصفهان شناخته شود، البته این شهر در روزهای نوروز خیلی شلوغ است و گردشگران زیادی از سراسر ایران به آن سفر می‌کنند. بنابراین بهتر است اگر محدودیت زمانی ندارید، دیگر روزهای فصل بهار را برای سفر به این شهر سراسر زیبایی انتخاب کنید، زیرا در ایام نوروز، هزینه‌های سفرتان بیشتر می‌شود و زمان عبور و مرور در شهر و بازدید از مکان‌های گردشگری آن، با شلوغی و ترافیک بیشتر از حد تصور روبه‌رو می‌شوید.

زمان طلایی سفر به اصفهان، اردیبهشت ماه است. زیرا در این ماه، باغ‌های آن پر است از درختان سبز و گل‌های رنگارنگ که فضا را عطرآگین کرده‌اند و دیگر از شلوغی ایام نوروز و گرمای طاقت‌فرسای تابستان خبری نیست و می‌توانید باخیالی راحت در کنار زاینده‌رود قدم بزنید و از جاذبه‌های تاریخی آن دیدن کنید.

گردشگران با سفر به اصفهان در ایام نوروز می‌توانند در جشنواره‌های هفت‌سین و هفت هزار پا شرکت کنند و از برنامه‌های مفرح آن لذت ببرند.

  • در جشنواره هفت‌سین، شهروندان اصفهانی سبزه‌ها و سفره‌های هفت سین خود را در روز ‏اعلام شده به محل نمایشگاه که معمولا در باغ غدیر اصفهان است، می‌آورند و با دریافت یک کارت شماره‌گذاری شده در جشنواره شرکت می‌کنند.‏ در انتهای مراسم هم براساس داوری‌های انجام‌شده به بهترین سبزه و سفره هفت‌سین، جوایزی اهدا خواهد شد.‏
  • جشنواره هفت هزار پا از دیگر مراسمات نوروزی شهر اصفهان است که در کوه صفه برگزار می‌شود و علت نام‌گذاری آن هم براساس ارتفاع کوه صفه است. این جشنواره خانواده محور، شامل برنامه‌های سرگرمی و ورزشی است و هدف از برگزاری آن پرکردن اوقات مسافران و شهروندان اصفهانی در ایام نوروز است. در این جشنواره برنامه‌های شاد و متنوع دیگری نظیر جشنواره بادبادک‌ها، جشنواره ابربازی‌ها همراه با آیتم‌های شاد، کنسرت «به اصفهان رو»، جشنواره هنرهای نمایشی، اجرای دف‌نوازی، جشنواره مچ‌اندازی و جشنواره لبخند نوروزی هم برگزار می‌شود.

رزرو و اجاره سوئیت در اصفهان

طبیعت سرسبز و زیبای اصفهان در تابستان

اصفهان در تابستان
عکس از گوگل

فصل تابستان در اصفهان گرم و خشک است، بنابراین ممکن است گرمای هوا برای گردشگران کمی آزار‌دهنده باشد؛ اما این فصل اصفهان، برای افرادی که در جنوب کشور زندگی می‌کنند، نه تنها آزار دهنده نیست، بلکه می‌تواند به سفری رویایی و دل‌انگیز تبدیل شود.

هم‌چنین سفر به اصفهان با وجود جاذبه‌های گردشگری‌اش در هر فصلی از سال خالی از لطف نیست، به‌خصوص برای دانش‌آموزان و دانشجویان که به‌دلیل تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها، فقط در تابستان می‌توانند به این شهر زیبا و تاریخی سفر کنند. توصیه می‌کنیم برای رهایی از گرما، خوردن دوغ خنک همراه گوشفیل را امتحان کنید و یا خوردن دسر خورشت ماست بعد از گشت‌وگذار در میان ابنیه‌های تاریخی اصفهان، لذت سفر خود را دوچندان کنید.

در این فصل بهتر است غذاهای سبک مانند حلیم بادمجان، یخمه ترش و کله جوش را برای وعده‌های غذایی خود انتخاب کنید.

از سویی‌دیگر با توجه به کم شدن جمعیت گردشگران در فصل تابستان، هزینه‌های سفر به اصفهان به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌یابد و همین امر باعث شده تابستان برای افرادی که دوست دارند در زمان‌های خلوت به اصفهان سفر کنند و سفری ارزان داشته باشند، بهترین زمان به‌شمار آید.

حتی در این فصل می‌توانید به دیگر شهرهای استان اصفهان هم سری بزنید و ضمن گشت‌وگذار در طبیعت زیبای آن، در جشنواره‌های مختلف فرهنگی و هنری آن مانند جشنواره آب دوغ و خیار که در روستای متین‌آباد برگزار می‌شود هم شرکت کنید.

سفر به اصفهان در پاییز هزار رنگ

اصفهان در پاییز
عکس از گوگل

اصفهان در فصل پاییز به‌ویژه در ماه‌های ابتدایی‌اش معتدل و دل‌انگیز است. طبیعت هزاررنگ و برگ‌ریزان پاییز هم جذابیت ویژه‌ای به خیابان‌های زیبای اصفهان و باغ‌های رنگارنگ آن داده است و فضایی زیبا برای عکاسی و ثبت لحظات به‌یادماندنی را به‌وجود آورده است. فصل پاییز یکی از بهترین زمان‌های سفر به اصفهان است، زیرا علاوه بر این‌که اصفهان در فصل پاییز چهره بسیار زیبایی به خود گرفته اثری از شلوغی جمعیت گردشگران هم در آن دیده نمی‌شود و هم‌چنین هزینه سفر در این فصل ارزان‌تر از فصل بهار است.

یکی از رویدادهای مهم اصفهان که در مهر ماه برگزار می‌شود، برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان است و به‌همین مناسبت، گردشگران زیادی از سرتاسر ایران و جهان برای مشاهده فیلم‌های اکران شده در جشنواره به اصفهان سفر می‌کنند. حتی برگزاری این جشنواره بر حال‌وهوای شهر هم تاثیر گذاشته و شهرداری اصفهان در راستای شاد کردن کودکان و اطلاع‌رسانی این رویداد، کاروان‌های عروسکی را همراه با شعر و موسیقی کودکانه در سطح شهر اصفهان می‌چرخاند.

اصفهان در زمستان سرد و یخبندان

زمستان در اصفهان
عکس از گوگل

اصفهان به‌دلیل واقع شدن در منطقه‌ای کویری، زمستانی سرد پیش‌رو دارد و حتی ممکن است در برخی از روزهای سال شاهد بارش برف و باران باشیم. البته سردی هوا برای افرادی که در شهرهای سردسیری مثل تبریز، اردبیل و ارومیه زندگی می‌کنند، آزار دهنده نیست و برای ساکنین چنین شهرهایی، سفر به اصفهان در فصل زمستان می‌تواند بسیار مطلوب باشد.

لازم به ذکر است، هزینه سفر به اصفهان در فصل زمستان پایین‌تر از دیگر فصل‌هاست و می‌توانید سفری ارزان داشته باشید. برای تحمل سرمای زمستان هم توصیه می‌شود آش‌های محلی و خوش‌طعم این شهر مانند حلیم شیر، آش سماق، آش اوماج چغندر و آش شوربای سبزی را برای گرم کردن بدنتان امتحان کنید. خوردن بریانی اصفهان هم در این فصل بسیار لذیذ و دلچسب است و می‌تواند انتخاب خوبی برای وعده ناهار مسافران باشد.

البته افرادی که از سرمای زمستان فراری هستند، می‌توانند اسفندماه را برای سفر به شهر توریستی اصفهان انتخاب کنند، زیرا در این ماه، خبری از سرمای شدید زمستان نیست و شهر حال‌وهوای بهاری به خود گرفته است. حتی با نزدیک شدن به نوروز گردشگران از کوچه‌پس‌کوچه‌های شهر صدای ساز و دهل می‌شنوند و جنب‌وجوش و نشاط اهالی اصفهان را برای فرا رسیدن عید مشاهده خواهند کرد.

جشنواره گل و گیاه اصفهان از جمله مناسبت‌های جذاب و دیدنی شهر اصفهان است که معمولا در دی ماه به مدت دو هفته در محل بازار گل و گیاه همدانیان برگزار می‌شود.

سخن آخر

همان‌طور که متوجه شدیم اصفهان از جمله شهرهای چهار فصلی است که در تمامی فصول از جذابیت‌های ویژه‌ای برخوردار است، بنابراین اگر قصد سفر به این شهر توریستی و تاریخی را دارید، بهتر است قبل از سفر سری به سایت اتاقک بزنید و متناسب با نیاز و بودجه خود یکی از اقامتگاه‌های این شهر را به‌صورت آنلاین رزرو و با خیالی آسوده به اصفهان سفر کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

اتاقک

مائده سمیع‌زاده

مائده هستم. فارغ‌التحصیل رشته برق و مخابرات، اما از اون جایی که عاشق طبیعت و ایران‌گردی هستم، تصمیم گرفتم، با نوشته‌هام پلی بشم برای آشنا کردن شما با طبیعت بکر و زیبای ایران عزیزمون، به قول نیما یوشیج هر قدر به طبیعت نزدیک شویم، زندگی شایسته تری پیدا می‌کنیم.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. اصفهان شهری در دامنه کوههای زاگرس است و فقط در تابستان گرم و خشک است رطوبت هوا در زمستان و بهار و پاییز اکثرا بالای ۵۰ درصد است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *