جاهای دیدنی

معرفی ۱۱ مورد از بهترین و جذاب‌ترین کویرهای اصفهان همراه با آدرس دقیق و عکس | کویرنوردی در اصفهان

کویر همیشه یک سکوت و آرامش بی‌ادعایی در خود دارد و با هوای دل‌نشین و آسمان پرستاره شب زیباترین و رویایی‌ترین صحنه‌ها را می‌آفریند. دراز کشیدن روی رمل‌های ماسه‌ای طلایی کویر در یک غروب زیبای خورشید لذت وصف‌ناپذیری دارد که ممکن است هرگز آن را در مکان دیگری تجربه نکنید. ایران در یک فلات وسیع قرار دارد و حدود یک ششم از این فلات را کویرها پوشانده‌اند. هر یک از این کویرها، ویژگی خاص خودشان را دارند. اصفهان نیز یکی از شهرهای دیدنی و گردشگرپذیر ایران است که قدمتی به بلندای تاریخ دارد و به‌واسطه قدمت دورودرازش از آثار تاریخی، اماکن باستانی و جاذبه‌های گردشگری متنوع و کم‌نظیری برخوردار است. یکی از دلایلی که باعث شده گردشگران بسیاری به استان اصفهان سفر کنند، وجود کویرهای زیبا و دیدنی آن است و هرساله کویرنوردان بسیاری برای تماشای این کویرها، راهی استان اصفهان می‌شوند.

کویرهای اصفهان همان جایی است که می‌توانید به سکوت ژرف و دلپذیرش گوش جان بسپارید، روی شن‌های داغ و روان آن قدم زده و یا هنگام شب با شب‌نشینی دور آتش شب‌های پرستاره و بی‌همتایش را نظاره‌گر باشید. اگر می‌خواهید با کویرهای اصفهان آشنا شوید با ما تا آخر این مقاله از اتاقک همراه باشید.

برای اطلاعات بیشتر مقاله اصفهان کجاست را مطالعه کنید.

کویر مرنجاب

کویر مرنجاب
عکاس: بیژن سلمانپور

کویر مرنجاب یکی از زیباترین جلوه‌های طبیعت ایران است و سالانه گردشگران بسیاری برای بیابان‌گردی، کویرنوردی و تماشای چشم‌اندازهای زیبا و منحصربه‌فرد این کویر راهی اصفهان می‌شوند. این کویر در شمال شهر آران و بیدگل و در 720 کیلومتری شهر اصفهان واقع شده است و به‌علت قرار گرفتن در مرکزی‌ترین قسمت بیابان‌های ایران با نام قلب کویرهای ایران نیز شناخته می‌شود. کویر مرنجاب به دلیل اینکه در گذشته‌های دور حفر چاه و دسترسی به آب در بیابان‌های اصفهان بسیار سخت و مشکل بود، به همین دلیل «مرد رنج آب» نام گرفت که با گذشت زمان به مرنجاب تغییر پیدا کرد. در این منطقه به دلیل آب کافی، پوشش گیاهی و جانوری منحصربه‌فردی ازجمله اسکنبیل، تاق، گز، مارمولک، انواع مار، عقرب، روباه شنی، گرگ، شغال و غیره به چشم می‌خورد.

کویر مرنجاب دارای امکانات رفاهی و تفریحی فراوانی نظیر شتر سواری، آفرود سواری، موتور سواری، رصد ستارگان در آسمان، پیاده‌روی، برگزاری کمپ و غیره است که مسافران و گردشگران می‌توانند علاوه بر تماشای دریایی بی‌پایان از شن‌های طلایی، تپه‌های ماسه‌ای زیبا و شب‌های پر از ستاره این کویر، از آن‌ها نیز استفاده کنند.

آدرس کویر مرنجاب: ایران، استان اصفهان، شهرستان آران و بیدگل، جاده مرنجاب

کویر فرحزاد اصفهان

کویر فرحزاد اصفهان
عکاس: Skafti Elíasson

کویر فرحزاد یکی از زیباترین و قدیمی‌ترین کویرهای ایران است که در شهرستان خور و بیابانک و در نزدیکی روستای مصر واقع شده است. تپه‌های شنی و سکوت آرامش‌بخش این کویر طرفداران زیادی دارد و باعث شده افراد زیادی کویر فرحزاد را به عنوان مقصد کویر نوردی خود انتخاب کنند. علاوه بر این، شب‌های زیبا و پرستاره کویر فرحزاد نیز از دیگر ویژگی‌های مهم و جالب آن است که در بین علاقه‌مندان به علم ستاره‌شناسی و نجوم نیز بسیار معروف است. اگر دوست دارید به تماشای کهکشان راه شیری در شب بروید کویر فرحزاد انتخاب بهتری برای شما خواهد بود.

آدرس کویر فرحزاد اصفهان: ایران، استان اصفهان، خور و بیابانک، جاده یزد به دامغان، قبل از شهر خور، 2 کیلومتر بعد از روستای مصر.

کویر دق سرخ

کویر دق سرخ
عکس از سایت: مجله دلتا

کویر دق سرخ یکی از بکرترین کویرهای اصفهان است که در شهرستان اردستان قرار گرفته و با وجود چشم‌اندازهای بی‌نظیرش، پای کمتر گردشگری به آن باز شده است. این کویر از غرب با رشته‌کوه‌های سیاه‌کوه محاصره شده است و وسعت آن به حدود 640 کیلومتر مربع می‌رسد. سطح این کویر را یک لایه نمک اشباع‌شده از آب پوشانده و دشتی باتلاق‌ماننده به وجود آورده است، به همین دلیل حرکت در این کویر برای هرکسی امکان‌پذیر نیست. عمق این باتلاق‌های نمک در نقاط مختلف متغیر است و پس از تابش خورشید بلافاصله رطوبت خود را از دست داده و تبخیر می‌شود که در پی آن اشکال هندسی گل‌کلمی حاصل از رسوبات نمک در سطح این کویر نمایان می‌شوند که در کنار تپه‌های ماسه‌ای، منظره شگفت‌انگیزی به وجود می‌آید که در نوع خود دیدنی و بی‌نظیر است.

آدرس کویر دق سرخ: ایران، استان اصفهان، شرق شهرستان اردستان، 10 کیلومتری زواره

کویر شرق اصفهان

کویر شرق اصفهان
عکاس: احمد بیات

کویر شرق اصفهان یکی دیگر از کویرهای استان اصفهان است که در شهرستان حسن آباد واقع شده است. این کویر دارای تپه‌های شنی مرتفع و متعددی است که راه رفتن بر روی آن‌ها لذت وصف‌ناپذیری دارد؛ البته در صورتی که به پیاده‌روی علاقه ندارید، می‌توانید جاذبه‌های طبیعی و تفریحات متنوع نظیر دریاچه نمک، آتشکده باستانی، چشمه طبیعی، آفرود سواری و سافاری بسیار هیجان‌انگیز با ماشین‌های متنوع را نیز در کویر شرق اصفهان تجربه کنید.

آدرس کویر شرق اصفهان: ایران، استان اصفهان، شهرستان حسن آباد

کویر چوپانان

کویر چوپانان
عکاس: محمد تیموری

کویر چوپانان یکی از بکرترین و آرامش‌بخش‌ترین کویرهای اصفهان است که در روستایی به همین نام واقع شده است. این کویر زیبا و مخوف که به ریجن هم معروف است، به واسطه تپه‌های بسیار بلندی که دارد از منظره زیبا و تماشایی برخوردار است. تپه‌های کویر ریجن آن‌چنان مرتفع هستند که گویی روستا در داخل دره قرار گرفته؛ به همین دلیل دسترسی به این کویر بسیار سخت و دشوار است و باید از ماشین‌های چند دیفرانسیلی ویژه صحرانوردی برای دسترسی به این کویر استفاده کنید. اگر به کویر چوپانان سفر کردید شب را نیز در آنجا بمانید که دیدن کهکشان راه شیری و شب‌های پر از ستاره این کویر نیز خالی از لطف نیست.

آدرس کویر چوپانان: ایران، استان اصفهان، شهر اصفهان، روستای چوپانان

اجاره سوئیت اصفهان با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

کویر خور و بیابانک

کویر خور و بیابانک
عکاس: Pazirik Ecolodge

کویر خور و بیابانک از کویرهای معروف و دیدنی شرق اصفهان است که به دلیل داشتن درختان نخل و همچنین کاروانسراها و مهمانسراهای متعدد جزو کویرهای پرطرفدار ایران به شمار می‌رود. در نزدیکی این کویر روستاهای زیادی قرار گرفته‌اند که با خانه‌های خشت و گلی‌شان علاوه بر منظره زیبا، اقامت مسافران و گردشگران را نیز فراهم می‌کنند. تپه‌های ماسه‌ای، جلوه زیبایی به کویر خور و بیابانک بخشیده و آسمانی صاف که در شب دامنی انبوه از ستارگان را پیش چشم گردشگران به نمایش می‌گذارند، از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این دو کویر به شمار می‌رود. وجود جاذبه‌های تاریخی نظیر مسجد جامع جندق، قلعه بیاضه، دریاچه نمک خور، نارین قلعه و قلعه جندق در نزدیکی کویر خور و بیابانک و همچنین تفریحات مهیج و هیجان‌انگیز ازجمله آفرود سواری، شترسواری و سافاری در این دو کویر جذابیت‌های این منطقه را دو چندان کرده است.

آدرس کویر خور و بیابانک: ایران، استان اصفهان، شهرستان خور و بیابانک

کویر ابوزید آباد

کویر ابوزید آباد
عکاس: سارا مومنی

کویر ابوزیدآباد که با نام کویر سیازگه نیز شناخته می‌شود یکی دیگر از کویرهای زیبای اصفهان است که در فاصله 200 کیلومتری اصفهان و در نزدیکی شهری به همین نام واقع شده است. این کویر که به دلیل کم‌لطفی‌های طبیعت‌گران چندان شناخته شده نبود، طی سال‌های اخیر به دلیل چشم‌اندازهای زیبایی که دارد طرفداران بسیاری پیدا کرده است و جزو کویرهای بکر و خلوت اصفهان به شمار می‌رود. کویر ابوزیدآباد بخشی از بیابان بزرگ بند ریگ است که توسط تپه ماهورها محاصره شده و به ریگزارها منتهی می‌شود.

در کویر ابوزیدآباد جاذبه‌های دیدنی همچون کاروانسرای تاریخی ابوزیدآباد، شهر زیرزمینی نوش‌آباد، قلعه کرشاهی و کوه یخاب قرار دارند که حتما از آن‌ها نیز بازدید کنید. در کنار تماشای این جاذبه‌ها، پیاده‌روی روی شن‌های گرم کویر، تماشای شب‌های پر از ستاره در شب، شترسواری، موتور سواری و آفرود سواری نیز از تفریحات این کویر است که جذابیت‌های این منطقه را صد چندان کرده است.

آدرس کویر ابوزیدآباد: ایران، استان اصفهان، کاشان، شهرستان آران و بیدگل، 6 کیلومتری شهر ابوزیدآباد

کویر چاه عروس

کویر چاه عروس
عکس از سایت: آفتاب کلوت

یکی دیگر از زیباترین و بكرترین کویرهای منطقه ابوزیدآباد، کویر چاه عروس است که در فاصله ۴۵ كیلومتری ابوزیدآباد واقع شده است. این کویر آراسته به مجموعه‌ای از تپه‌های ماسه‌ای بسیار زیبا است و به دلیل داشتن گودال‌های نمکی زیبا با چشم‌اندازهای منحصربه‌فرد در بین گردشگران بسیار محبوب است. کویر چاه عروس منطقه‌ای کویری با نخلستان‌ها و چاه‌های فراوان است و علت نام‌گذاری آن به این دلیل است که در گذشته دو نفر خواهان یکی از دختران ایل بختیاری بود. طبق شرط اگر هر یک از این دو نفر چاه آبی در مکان کویر حفر کرده و به آب شیرین دست یابد، عروس به عقد آن داماد درخواهد آمد؛ که پس از حفر چاه داماد دوم به آب شیرین دست می‌یابد و مراسم عروسی در این کویر برپا می‌شود به همین دلیل است که این کویر با نام چاه عروس شناخته می‌شود.

آدرس کویر چاه عروس: ایران، استان اصفهان، شهرستان آران و بیدگل، 45 کیلومتری شهر  ابوزیداباد

کویر مصر اصفهان

کویر مصر اصفهان
عکاس: mirzakhani b.a

کویر مصر با زیبایی‌های بی‌حدوحصرش در 55 کیلومتری شهرستان خور از توابع استان اصفهان و در نزدیکی روستایی به همین نام واقع شده است. این کویر یکی از تماشایی‌ترین کویرهای کشور است که توسط رشته‌کوه‌های فلات مرکزی ایران از سه سمت غرب، جنوب غرب و جنوب شرق محاصره شده است. برای رفتن به کویر مصر باید مسیر اصفهان به دامغان را در پیش گرفته و از یک روستای کاهگلی بسیار زیبا و خاص و از کنار خانه‌های قدیمی گذر کنید. پس از طی مسافت معینی از این روستا، پهنه‌ای به ‌رنگ خاک که سراسرش را شن‌های روان پوشانده‌اند، پیش رویتان قرار می‌گیرد. تپه‌های ماسه‌‌های طلایی، تماشای طلوع و غروب خورشید، چشم‌اندازهای طبیعی منحصربه‌فرد و امکانات گردشگری، رفاهی و تفریحی نظیر سافاری، موتور چهارچرخ، شترسواری و اقامتگاه‌های بوم‌گردی و دریای شنی کویر مصر ازجمله دلایلی است که گردشگران زیادی را به‌سوی خود می‌کشاند. دریاچه نمک خور، ارگ بیاضه و تخت عروس از جاذبه‌های دیدنی کویر مصر هستند که در سفرتان به این کویر از بازدید آن‌ها نیز غافل نشوید.

آدرس کویر مصر اصفهان: ایران، اصفهان، شهرستان خور و بیابانک، دهستان جندق، روستای مصر

کویر خارا

کویر خارا
عکاس: رضا باجلان

کویر خارا یکی از بکرترین کویرهای ایران است که در ‌صد کیلومتری شرق شهر اصفهان و در مجاورت کویر ورزنه واقع شده است. این کویر از شمال به شهرستان ورزنه و زاینده‌رود، از شرق به تالاب گاوخونی، از غرب به محور ارتباطی حسن آباد به ورزنه و از جنوب به حسن آباد منتهی می‌شود و پوشیده از ریگزار است که وسعت این ریگزار به حدود 17 هزار هکتار می‌رسد. در کویر خارا وزش بادهای سرکش به جهت‌های مختلف تپه‌های ماسه‌ای با اشکال مختلف ازجمله تپه‌های طولی، تپه‌های هلالی و هرم‌های ماسه‌ای را به وجود آورده است که ارتفاع بلندترین آن‌ها به ۱۰۰ متر می‌رسد. منظره تپه‌های ماسه‌ای این کویر که در نوع خود در کشور کم‌نظیر است، آسمان پر از ستاره شب، تاغ زارها و سکوت آرامش‌بخش کویر خارا باعث شده گردشگران بسیاری این کویر را به‌عنوان مقصد کویر نوردی خود انتخاب کنند.

آدرس کویر خارا: ایران، استان اصفهان، ورزنه، ۱۰۰ کیلومتری شرق اصفهان

کویر ورزنه

کویر ورزنه
عکاس: Morteza Barjasteh

کویر ورزنه نزدیک‌ترین کویر به اصفهان است که در فاصله 117 کیلومتری شرق شهر اصفهان و در جنوب غربی تالاب بین‌المللی گاوخونی واقع شده است. همین نزدیکی به اصفهان و دسترسی راحت و آسان به این کویر باعث محبوبیت آن در بین گردشگران شده است. این کویر با مساحت 17 هزار هکتار در دل بیابان تپه‌های شنی خودنمایی می‌کند و دارای رمل‌های شنی، شن‌زارهای زیبا و تپه‌های زیبا و منحصر‌به‌فردی است که به دست باد به زیبایی هرچه تمام تراشکاری شده و به اشکال مختلفی ازجمله تپه‌های هلالی، طولی و هرم‌های ماسه‌ای و طلایی رنگ در آمده است. یکی از ویژگی‌های بارز این کویر نزدیکی به تالاب گاوخونی ورزنه است که همین نزدیکی باعث شده است که بر اثر رطوبت هوا پوشش گیاهی و درختچه‌های متنوعی نظیر تاغ و اسکنیبل در این منطقه رشد پیدا کنند. شب‌های صاف و پرستاره کویر ورزنه نیز از دیگر ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن به‌شمار می‌رود که طرفداران زیادی را پیدا کرده است.

در این کویر می‌توانید علاوه بر کویر نوردی، انواع تفریحات هیجان‌انگیز و متنوعی ازجمله موتورسواری (چهارچرخ)، شتر‌سواری، زیپ‌لاین، پاراگلایدر، آفرودسواری، سند برد و غیره نیز انجام داده و لحظه‌های شاد و پرهیجانی را تجربه کنید.

آدرس کویر ورزنه: ایران، استان اصفهان، ۱17 کیلومتری شرق اصفهان، ۱۵۰ کیلومتری غرب یزد

سخن آخر

کویرهای ایران با چشم‌انداز زیبا و منحصربه‌فردی که دارند، گردشگران بسیاری را از هر گوشه‌ی جهان به سمت خود جذب می‌کنند. در اصفهان نیز کویرهای متعدد و دیدنی زیادی قرار دارند که بازدید از هرکدام از آن‌ها تجربه سفری به‌یادماندنی را بریتان به ارمغان خواهد آورد. در اصفهان گذشته از کویرهای زیبا و دیدنی، اقامتگاه‌های متنوعی نیز برای گردشگران فراهم شده است تا در سفر به این استان خیالتان از بابت اقامت راحت باشد. برای رزرو اقامتگاه کافی است قبل از سفر به اصفهان به سایت اتاقک مراجعه کرده و تمامی محل‌های اقامت را همراه با جزئیات کامل و تصاویر مشاهده کرده و متناسب با بودجه و سلیقه‌ای که دارید اقامتگاه مورد نظر خود را رزرو و نهایت لذت را از سفرتان به کویرهای اصفهان ببرید.

 

اجاره ویلا و اجاره سوئیت از اتاقک

4.1/5 - (22 امتیاز)

اتاقک

سلوا طاحونی

سلوا هستم، پر انرژی، برونگرا و عاشق یادگیری، از نوشتن مقالات جدید لذت می‌برم و می‌توانم چیزهای جدیدی برای گفتن داشته باشم. محتوا خلق می‌کنم تا همه بتوانند سریعتر به چیزی که می خواهند دسترسی پیدا کنند.

نوشته های مشابه

‫7 دیدگاه ها

  1. سلام کسی میتونه اطلاع بده که اردیبهشت ماه فصل خوبی برای کویر گردی هست یا خیر

    1. سلام دوست گرامی
      سپاس از کامنت‌تون
      معمولا بهار و پاییز فصول مناسبی برای کویر گردی هستند چون هوا کمی معتدل است و البته میشه گفت بهار هم تا آخر اردیبهشت مناسب باشه. خرداد کمی گرمه.
      به هرحال حتما قبل از سفر آب و هوا رو چک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *