تجربه سفرکوه‌ها

معرفی ۱۰ مورد از کوه‌های اطراف تهران | کوهنوردی در اطراف تهران همراه با نحوه دسترسی

سال‌ها پیش وقتی اولین پادشاه قاجار به تهران رسید، حصار طبیعی اطراف این شهر، چشمش را گرفت. حصاری که کوه‌هایی بلند بودند و این شهر را در میانه‌ی خود محافظت می‌کردند. حالا سال‌ها از آن روز گذشته، اما آن کوه‌ها سر جایشان هستند و هنوز هم چشم بسیاری را می‌گیرند. اگر شما هم دوست دارید سری به کوه‌های اطراف تهران بزنید و افتخار فتح قله‌هایشان نصیب‌تان شود، در این مقاله از اتاقک همراه‌مان باشید و با کوه‌های اطراف پایتخت بیشتر آشنا شوید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این شهر مقاله تهران کجاست را مطالعه کنید.

کوه کلون بستک

کوه کلون بستک

با 4156 متر ارتفاع، قله کلون بستک، از جذاب‌ترین مقاصدی است که کوهنوردان، انتخابش می‌کنند. با اینکه ارتفاع این کوه زیاد است اما فتح آن دشوار نیست و اگر خودتان را به دیزین برسانید، 3280 متر را طی کرده‌اید. صعود به کلون بستک در تمام سال مقدور است و معمولا کوهنوردان زیادی هر هفته در مسیر این قله هستند.
علاوه بر این مسیر، برخی کوهنوردان حرفه‌ای‌تر از یال غربی برای فتح این قله اقدام می‌کنند. این کوه یک مسیر دیگر هم در جهت شمال و شمال غربی دارد که کوهنوردان کمتری به سراغش رفته‌اند و مسیرهایش تقریبا ناشناخته هستند. جالب است بدانید، بخشی از آب رودخانه کرج، از این کوه تامین می‌شود و به پایین دست می‌رسد.

اجاره روزانه خانه تهران با قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

کوه سرکچال

کوه سرکچال

یکی دیگر از کوه‌های رفیع و جذاب شمال تهران، سرکچال است. این کوه 4130 متر ارتفاع دارد و در شمال شمشک و روستای روته، واقع شده است. این کوه از طریق خط الراس، به دو قله دیگر شامل خلنو و برج، متصل می‌شود. از سمت دیگر، کوه سرکچال به دو قله‌ی مهم دیگر که شامل کلون بستک و قله آبک هستند، می‌رسد.
برای فتح سرکچال باید خودتان را به ایستگاه تله سیژ شمشک و روستای سپیدان برسانید. در راه می‌توانید جان پناه این قله که نامش لجنی هست را ببینید. این پناهگاه در سال 64 ساخته شده و از آن زمان تا به امروز، مورد استفاده کوهنوردان قرار می‌گیرد.
پوشش گیاهی و جانوری این کوه نیز بسیار جالب توجه است. اگر گیاهان دارویی را می‌شناسید، در مسیر رسیدن به قله می‌توانید جو چمنزار، پلاخور بوته‌ای، نسترن وحشی، گالش انگور، رز گرد آلود، دغدغک البرزی، بادر نجبویه دنایی، خشخاش طناز، رز گرد آلود، علف بره، قفقازی، شبه یولاف شکننده، چون جاشیر، علف صورتی، اسپرس کوهی نیمه کروی و ترشک کوه سری را پیدا کنید.
علاوه بر گیاهان، در این کوه حیوانات، پرندگان، جوندگان و خزنده‌هایی نیز زندگی می‌کنند؛ البته اکثر آنها تا حدود ارتفاع 4000 متری دیده می‌شوند و پس از آن فقط شمایید و سکوت کوهستان.

کوه ساکا

کوه ساکا

در دشت هویج تهران دو قله مهم به نام‌های آتش کوه و ساکا قرار گرفته‌اند که مسیر ابتدایی صعود آنها تقریبا یکسان است. برای رسیدن به قله ساکا که 3713 متر ارتفاع دارد، می‌توانید از سه مسیر اقدام کنید. راه اول از تیغه‌های آتش کوه می‌گذرد که دانش فنی نیاز دارد. راه دوم از یک مسیر پاکوب می‌گذرد که طولانی‌تر و امن‌تر است و از پشت قله شما را به هدف‌تان می‌رساند. مسیر دیگری برای فتح کوه ساکا وجود دارد که بیشتر در زمستان و آن هم توسط کوهنوردان حرفه‌ای انتخاب می‌شود. این راه از روی صخره‌های قله ریزان می‌گذرد و در نهایت به قله ساکا می‌رسد.

در بهار، مسیرهای دیگری نیز وجود دارند که سرسبز و زیبا هستند و از کنار چشمه‌های پرآبی نیز می‌گذرند. همین مسیرها به دلیل سست شدن خاک در تابستان، ناامن هستند و نباید به سراغ‌شان بروید؛ چرا که با هر قدم، ممکن است یک متر در زمین فرو بروید.
قله ساکا در روزهایی که هوای تهران پاک است، از دور دیده می‌شود و رسیدن به بام آن برای کوهنوردان بسیاری آرزو و هدف است.

زرین کوهزرین کوه

اگر دوست دارید در مسیر کوه‌های فیروزکوه قدم بردارید، زرین کوه یک پیشنهاد عالی است. این کوه با 3853 متر ارتفاع، بلندترین قله خط الراس رشته کوه‌های فیروزکوه است. کوهستانی که در جنوب دریاچه زیبای تار و هویر، از مقاصد گردشگری اطراف تهران قرار گرفته است. این کوه‌ها جغرافیای منطقه را شکل داده‌اند و بستر رودخانه تار و دلیچای را نیز کنترل می‌کنند. در سمت دیگر، پرتگاه‌هایی بلند وجود دارد که خود، جاذبه‌ای دیگر هستند.
برای صعود به زرین کوه، باید به سمت جاده فیروزکوه و بعد هم روستای جابان بروید. با گذشتن از میان باغ‌ها و خانه‌ها، به دره جابان می‌رسید و مسیر حرکت‌تان از کنار رودخانه آغاز می‌شود.
کمی بعد، آبشار تنگه سل را می‌بینید و با ارتفاع گرفتن مسیرتان را ادامه می‌دهید. حدود 4 ساعت بعد قله سل را صعود خواهید کرد و بعد هم با گذشتن از یک تپه دیگر، به نوک زرین کوه یا زرینه کوه خواهید رسید. منظره دریاچه‌ها، دیدن امتداد کوه‌ها و جذابیت پرتگاه‌ها، این صعود را برایتان به‌یادماندنی خواهد کرد.

کوه دوبرار

کوه دوبرار

بخشی از دیواره رشته کوه البرز مرکزی، با قله‌هایی شناخته می‌شود که بلندترین آنها، کوه دوبرار است. این کوه 4250 متر ارتفاع دارد و بخشی از کوهستانی است که مرز آمل و فیروزکوه را ساخته‌اند. صعود به این قله به جز در زمستان که احتمال بهمن وجود دارد، امکان‌‌پذیر است. مسیر رسیدن به قله از روستای هویر آغاز شده و در مسیر رودخانه چشمه بزرگ ادامه پیدا می‌کند تا به گردنه و بعد هم قله دوبرار برسد.

کوه خلنو

کوه خلنو

سومین کوه بلند در منطقه البرز مرکزی با 4375 متر ارتفاع، از آن قله‌هایی است که وسوسه صعودش در دل بسیاری از کوهنوردان جای گرفته. این کوه از جنوب به شمشک و رودبار قصران راه دارد و از سمتی دیگر، بخشی از دره وارنگه‌رود را ساخته است. در سمت شرق آن منطقه لار است و در غرب به رودخانه کرج می‌رسد.
بیشتر کوهنوردان برای صعود به خلنو از تنگه‌ای در روستای لالان، راهشان را آغاز می‌کنند. بعد از آن به روی یال می‌روند و از یک گودی زیر قله به نام کاسه می‌گذرند. در مسیر معمولا قله برج نیز صعود می‌شود و بعد کوهنوردان به خلنو می‌رسند. دو مسیر دیگر نیز برای رسیدن به خلنو وجود دارد. اولی، گردنه ورزاست که در شمشک است و به قله برج و بعد هم خلنو می‌رسد. مسیر سوم و آخر نیز، دره زیبا و پرآب وارنگه رود است که برخی از کوهنوردان، تجربه صعود به خلنو را از این مسیر داشته‌اند.

آزادکوه یا شاهزاده کج گردن

آزادکوه یا شاهزاده کج گردن

پس از خلنو، آزادکوه با 4355 متر ارتفاع، کوه بلند دیگری است که در رشته کوه البرز قرار گرفته. آزادکوه به دلیل شکل خاصش به شاهزاده کج گردن شهرت دارد و برخی کوهنوردان نیز به آن لقب مرد البرز را هم داده‌اند. برای صعود به آزادکوه 5 مسیر دارید. اولین آن‌ها، از روستای کلاک بالا آغاز می‌شود و آسان‌ترین و سریع‌ترین مسیر برای رسیدن به قله آزادکوه است. مسیر دوم و سوم، شامل روستاهای نسن و ناحیه می‌شود. مسیر چهارمی از گرده آزادکوه است که باز از همان روستای کلاک آغاز شده اما تنها با ابزار صخره‌نوردی قابلیت دسترسی دارد. در نهایت اگر یک مسیر طولانی اما زیبا می‌خواهید، باید راه پنجم، یعنی دره وارنگه رود را انتخاب کنید.

قله سه چال یا سی چال

قله سه چال یا سی چال
عکس: مجید قیدی نژاد

سه چال از قلل مرتفع اطراف تهران است که مسیر صعود به آن از مقابل پیست اسکی دیزین و یک کاخ قدیمی آغاز می‌شود. برای رسیدن به قله باید تا 3950 متر بالا بروید. در مسیر می‌توانید عارضه‌های طبیعی، پوشش گیاهی و ردپای جانوران گوناگونی را نیز ببینید. علاوه بر مسیر ذکر شده، برای رسیدن به این قله از راه روستاهای ولایت رود، دیزین و وارنگه رود نیز اقدام می‌کنند. در برخی از بخش‌های مسیر باید دست به سنگ شوید و بخش‌هایی نیز شیب کوه با شن پوشیده شده است. در کنار این سختی‌ها، دیدن یخچال‌های طبیعی، نقاب برف‌ها و نمای دشت‌ها، صعود قله سه چال را تبدیل به خاطره‌ای خوش خواهد کرد.

هرزه کوه

هرزه کوه

اهل کوهنوردی نیمه سنگین هستید و تجربه و تجهیزات کافی برای صعود به یک قله با 4260 متر ارتفاع دارید؟ پس باید در برنامه‌هایتان جایی را هم برای هرزه کوه باز کنید. مسیر دسترسی به این قله از روستای لالان تهران آغاز می‌شود و حرکت‌تان در مسیر جنوبی قله خلنو خواهد بود. در مسیر حرکت‌تان، چشمه و آبشارهایی را خواهید دید و بی‌شک طبیعت چشم‌نواز منطقه، خستگی‌تان را خواهد گرفت. این چشمه‌ها آب خوراکی دارند و می‌توانید قمقمه‌تان را هم دوباره پر کنید. صعود به هرزه کوه از پیش‌نیازهای صعود به دماوند است، پس اگر می‌خواهید امسال به دماوند صعود کنید باید هرزه کوه را در برنامه‌هایتان جای دهید.

کوه خرس چالکوه خرس چال

در البرز مرکزی و با 4120 متر ارتفاع، کوه خرس چال قرار گرفته است. این کوه دریاچه معروفی نیز دارد که فصلی است و پس از ذوب شدن تمام برف‌ها محو می‌شود. برای رسیدن به قله خرس چال باید به سمت طالقان و بعد هم روستای ناریان بروید. در مسیر، چشمه‌های زیادی با آبی گوارا وجود دارد و طبیعت منطقه، چشم‌نواز و به‌یادماندنی است. برخی از گروه‌ها این کوه را یک‌روزه و برخی دوروزه صعود می‌کنند. اکثر کوهنوردان دیدن چند کل و بز را گزارش کرده‌اند که نشان دهنده طبیعت غنی این منطقه است.
علاوه بر مسیر ذکر شده، از روستای پراچان، برای صعود تابستانی و پاییزی می‌توانید استفاده کنید. ضمنا به یاد داشته باشید که صعود زمستانه این کوه به سبب سست بودن خاک و احتمال بهمن، به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

سخن آخر

در این مطلب به بررسی 10 کوه در اطراف تهران پرداختیم که می‌توانید در برنامه‌های یک و دو روزه، سراغ‌شان بروید. اگر برای کوهنوردی و دیدن دیگر جاذبه‌های تهران، به رزرو اقامتگاه نیاز دارید و یا می‌خواهید هزینه اجاره ویلا در اطراف تهران را بدانید، سایت اتاقک یک مرجع کامل برای شما خواهد بود. کافی است در اتاقک منطقه مورد نظرتان را جستجو کنید و اقامتگاهی مطابق با نیاز و بودجه خود بیابید.

4.5/5 - (26 امتیاز)

اتاقک

نیوشا امینیان

قلم و سفر جهانم رو شکل دادن و من رو به دنیای نویسندگی آوردن. گاهی نجوم درس می‌دم و اوقاتی رو صرف نقاشی می‌کنم. در ذهن من، با نوشتن هر کلمه، روحی در وجودش دمیده می‌شه و تا همیشه زنده نگهش می‌داره. با کلماتی لبریز از روح زندگی، از زیباترین مقاصد سفر، بیشتر بدونید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *