شهرهاجاهای دیدنی

بهترین جاهای دیدنی اطراف رشت | از هنر و فرهنگ تا تاریخ و طبیعت

رشت، مادر شهرهای گیلان و معروف به شهر همیشه بیدار است. آب‌وهوای معتدل، پوشش گیاهی متنوع، خانه‌های گیلکی زیبا و رستوران‌هایی که غذاهایی شگفت‌انگیز ارائه می‌کنند، از رشت مقصدی عالی ساخته است؛ اما زیبایی‌های این شهر محدود به مرزهای آن نیست. در اطراف رشت می‌توانید دیدنی‌های بکر و خاصی را ببینید که هر کدام قصه‌ای دارند. برخی در محوطه‌های روستا هستند، برخی جنگل و تعدادی هم کمتر از 50 کیلومتر با مرکز شهر رشت فاصله دارند. اینجا بیشتر درباره دیدنی‌های اطراف رشت برایتان گفته‌ایم؛ پس تا آخر این مطلب با ما همراه باشید.

جاذبه‌های متنوع و جذاب اطراف رشت

جاهای دیدنی رشت بسیار است که هر کسی را انگشت به دهان می‌گذارد. از پارک‌های مسحور کننده گرفته تا ییلاق سلانسر و سد منجیل. این جاذبه‌های شگفت‌انگیز به طور کامل در زیر آورده شده است:

پارک جنگلی سراوان

پارک جنگلی سراوان
سراوان از زیباترین و پر جاذبه‌ترین دیدنی‌های اطراف رشت است – عکاس: محمد عبدلی

زیبایی مسحور کننده پارک جنگلی سراوان در همان نگاه اول دل هر بیننده‌ای را به‌دست می‌آورد. دریاچه‌ای به‌سان نگینی سبز، در میان این پارک جنگلی است که می‌توانید با آن عکس‌های عالی بگیرید، یا با قایق‌های پدالی در آن گردش کنید. همچنین در این پارک تفریحات بسیاری مانند گشت‌وگذار در اطراف دریاچه سبز سراوان و پارک جنگلی، تجربه راندن موتورهای چهار چرخ و تجربه ورزش‌های گروهی مانند پینت‌بال فراهم شده است. علاوه‌بر دیدن دریاچه، پیک‌نیک در سراوان بسیار لذت‌بخش است و می‌تواند حس و حالی عالی را برایتان به ارمغان بیاورد. حال اگر جمعتان جمع باشد که این حال خوب برایتان دو چندان لذت‌بخش خواهد بود.

در کنار جاذبه‌های طبیعی، در جنگل سراوان می‌توانید تجربه بازدید از موزه میراث روستایی گیلان را هم داشته باشید. این موزه برای حفظ آیین‌ها، پوشش، غذاها و شیوه معماری مردم گیلان فراهم شده است. در اینجا می‌توانید چیزهای زیادی درباره گیلان بیاموزید.

مسیر دسترسی به پارک جنگلی سراوان: پارک جنگلی سراوان در کیلومتر 17 اتوبان رشت – قزوین در ضلع غربی اتوبان قرار دارد.

برای اجاره ویلا و سوئیت در رشت می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

اجاره ویلا رشت با کیفیت تضمینی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

پارک ساحلی – جنگلی درنیکا

پارک ساحلی - جنگلی درنیکا
درنیکا پارکی لب رودخانه است و امکانات خوبی دارد – عکاس: آریا

اگر به دنبال یک نقطه آرام و خلوت در اطراف رشت می‌گردید، پارک ساحلی – جنگلی درنیکا می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. پارک درنیکا از یک سو با رودخانه پر آب سفیدرود و از سوی دیگر با جنگلی انبوه محاصره شده است. در این پارک آلاچیق‌های خانوادگی مناسبی برای اقامت بازدیدکنندگان وجود دارد. همچنین در این پارک سرویس بهداشتی، پارکینگ و فضاهایی برای بازی کودکان نیز وجود دارد.

مسیر دسترسی به پارک ساحلی جنگلی درنیکا: در بزرگراه رشت قزوین، سه کیلومتر قبل از عوارضی امامزاده هاشم.

جنگل نقله بر

جنگل نقله بر
در جنگل نقله بر می‌توانید شاهد رودخانه سفید رود و قله درفک نیز باشید.

جنگل نقله بر، مانند قطعه‌ای از بهشت با جاذبه‌های گردشگری فراوان، مخصوص علاقه‌مندان به طبیعت و طبیعت‌گردی است. در طی مسیر پیاده‌روی در جنگل نقله بر با عبور از میان شالیزارها و تنفس هوایی پاک و خالص به تماشای چشم‌اندازهای بی‌نظیر قله درفک خواهید نشست. همچنین از حضور در میان طبیعت رودخانه سفید رود لذت خواهید برد. در هنگام پیاده‌روی در جنگل نقله بر پوشش گیاهی درختان ممرز و انجیلی بسیار به چشم می‌آِیند.

انجیلی گونه‌ای بسیار مهم است که به‌صورت طبیعی در جنگل‌های ایران می‌روید. این درخت چوب بسیار سخت و مقاوم به آفت دارد. برگ‌های آن بسیار زیبا هستند و در پاییز هر کدام به یک رنگ درمی‌آیند. شگفت‌انگیز است؟ نه!! علاوه‌بر پوشش گیاهی، در این پارک گونه‌های متفاوتی از پرندگان را مشاهده می‌کنیم که می‌تواند جاذبه بسیار جذابی برای علاقه‌مندان به پرنده‌نگری باشد؛ چرا که ایران و به‌خصوص جنگل‌های هیرکانی از بهترین نقاط برای دیدن پرنده‌های رنگارنگ است.

مسیر دسترسی به پارک جنگلی نقله بر: در حوالی رودبار، در روستای نقله‌بر، مسیر دسترسی به جنگل آغاز می‌شود.

ساحل زیباکنار

ساحل زیباکنار
ساحل زیباکنار بازارها و رستوران‌های متنوعی دارد – عکاس: مری

همه ما احتمالا یک بار نام زیباکنار یا تعریف آن را از دوستان و آشنایان خود شنیده‌ایم. شهر زیباکنار در نوار ساحلی استان گیلان و در شهر رشت قرار دارد. زیباکنار با داشتن آب ‌و‌هوایی معتدل و بارش‌های متعدد در تمام فصل‌های سال، طبیعتی بی‌نظیر و بکر دارد. از سوی دیگر، جاذبه‌های گردشگری متعدد این منطقه، هر‌ساله گردشگران بسیاری را به‌سوی خود می‌کشاند. از مهم‌ترین مقاصد مورد توجه در این شهر می‌توان به پارک ملی بوجاق، رودخانه اوشمک، سواحل زیبا‌کنار، رودخانه سفید‌رود، باغ محله، پارک جنگلی کیاشهر و پل چوبی کیاشهر اشاره کرد. اگر به زیباکنار رفتید حتما در بازارهای محلی آن گشت‌وگذار کنید. بعد از خرید کردن نوبتی هم باشد نوبت در کردن خستگی و شکم‌گردی در رستوران‌های محلی است. حتما سری به رستوران‌هایی بزنید که غذاهای محلی گیلکی را ارائه می‌کنند. بی‌شک از خوردن غذاهای محلی سیر نخواهید شد!

مسیر دسترسی به شهر زیباکنار: حدود 40 کیلومتر پس از رشت، در حاشیه نوار ساحلی

ساحل چمخاله

ساحل چمخاله
چمخاله آلاچیق‌هایی زیبا برای پیک نیک دارد – عکاس: صالح

ساحل چمخاله گل سرسبد سواحل اطراف رشت است. این ساحل محیطی تمیز، آرامش‌بخش و با‌صفا دارد. چمخاله با مناظری خیره‌کننده و آب‌و‌هوایی مطلوب، از میهمانان خود میزبانی می‌کند و بارها به‌عنوان ساحل برتر گیلان انتخاب شده است. ساحل چمخاله، مکانی عالی برای گرفتن عکس‌هایی به‌یاد‌ماندنی است.

با گذشت سال‌ها و افزایش توجه گردشگران به ساحل چمخاله، امکانات رفاهی و تفریحی مناسب و جذابی نیز در آن فراهم شده است. از جمله این امکانات می‌توان به سوییت‌های اقامتی، آلاچیق‌های اختصاصی و عمومی، باربیکیو، سرویس بهداشتی، پلاژ شنا و… اشاره کرد.

مسیر دسترسی به چمخاله: شهر لنگرود، بلوار سعدی، خیابان آزادگان، بلوار جمهوری اسلامی، جاده چمخاله، ساحل چمخاله.

ییلاق سلانسر

ییلاق سلانسر
سلانسر ییلاقی زیبا با جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی متعدد است – عکاس: نسیم عرفان

در 15 کیلومتری شهرستان رودبار، طبیعتی بکر و کمتر شناخته شده به نام ییلاق سلانسر قرار دارد. این ییلاق علاوه‌بر طبیعتی بکر و بی‌نظیر جاذبه تاریخی مهمی را نیز در خود جای داده است. از جمله قلعه لشگرگاه که مربوط به دوران 5 تا 7 هجری قمری است و بازدید از آن می‌تواند برایتان بسیار جذاب باشد.

مسیر دسترسی به ییلاق سلانسر: رشت – کیلومتر 15 رودبار

ییلاق سی دشت

ییلاق سی دشت
در سی دشت می‌توانید دشتی پر از توت‌فرنگی‌های ارگانیک و خوشمزه را ببینید – عکاس: سمیه یکتایی

یکی دیگر از ییلاقات جذاب و بسیار ویژه استان رشت، ییلاق سی دشت است. علاوه‌بر طبیعت بکر، آب‌وهوای خنک و مراتع چشم‌نواز، این ییلاق محلی برای پرورش انواع توت‌فرنگی‌های طبیعی و ارگانیک است. به همین دلیل در ماه خرداد، این ییلاق با برگزاری جشنواره‌ای با نام برداشت توت‌فرنگی، گردشگران بسیاری را به سمت‌وسوی خود جذب می‌کند. اگر در اواخر بهار به رشت سفر می‌کنید، حتما سی دشت را هم ببینید و طعم توت‌فرنگی‌های خاص و خوشمزه آن را بچشید.

مسیر دسترسی به ییلاق سی دشت: شهرستان رودبار، در فاصله 30 کیلومتری شهر رستم آباد

پناهگاه حیات وحش و تالاب سرخانکل

پناهگاه حیات وحش و تالاب سرخانکل
در سرخانکل می‌توانید گونه‌های حیوانی بسیاری را از نزدیک ببینید – عکاس: محمد هدایت

پناهگاه حیات‌وحش و تالاب سرخانکل را می‌توان به‌عنوان یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری اطراف رشت معرفی کرد. تالاب سرخانکل قسمتی از تالاب انزلی است و بیش از ۲۴ هکتار وسعت آن است. پناهگاه حیات‌وحش سرخانکل از شمال توسط کانال ماهروزه، از جنوب توسط روستاهای هندخاله، از غرب توسط رودخانه تازه بکنده و از شرق توسط رودخانه هندخاله احاطه شده است.

گیاهان این تالاب نیز خاص و عجیب هستند. مثلا اینجا می‌توانید آزولا یا سرخس شناور، سه کوله خیز، لاله تالابی یا نیلوفر آبی و گیاهی به اسم نی لوئی را ببینید. این نی که به وفور در پناهگاه می‌روید در معماری ایرانی بارها استفاده شده و خاصیت محکم کردن پی پل‌ها و ساختمان‌ها را دارد.

اگر زمستان به رشت و اطراف آن سفر کنید شانس دیدن پرندگان مهاجر از جمله انواع مرغابی‌ها، قو، غاز، طاووسک، یلوه، کاکایی و… را خواهید داشت که زمستان خود را در این تالاب می‌گذرانند. جالب است بدانید پناهگاه حیات‌وحش و تالاب سرخانکل علاوه‌بر ماهی‌های بومی، شاهد حضور ماهی‌هایی مهاجر نیز هستند که در فصل‌هایی به اینجا می‌آیند.

مسیر دسترسی به پناهگاه و تالاب سرخانکل: باید مسیری را که برای رسیدن به تالاب انزلی طی می‌کنید را رفته و سپس به سمت خیابان یکم فرعی حرکت کنید.

سد منجیل

سد منجیل
در این سد امکان قایق‌سواری و دیگر تفریحات آبی فراهم است.

سد منجیل یا سد سفید رود، از جمله جاذبه‌های مهندسی و گردشگری اطراف شهر رشت است. این سد در نزدیکی شهرستان رودبار، ابتدای مسیر رود‌ پر‌آب سفید رود، درست در جایی که رودهای قزل اوزن و شاهرود به هم می‌پیوندند، احداث شده است. کمی دورتر از دهانه سد، امکان قایق‌سواری و لذت بردن از تفریحات آبی برای گردشگران نیز وجود دارد. اطراف سد، مزارع زیتون و چشم‌اندازهایی بدیع، شما را وسوسه می‌کند که کمی کنار بزنید، یک چای بنوشید و به بازی باد با موج‌های کوتاه سد و رقص شاخه‌های زیتون نگاه کنید.

مسیر دسترسی به سد منجیل: استان گیلان، جاده قزوین به رشت، حد فاصل بین رودبار و منجیل، سد سفید رود یا سد منجیل

روستای پیربازار

روستای پیربازار
به علت وجود خانه‌های قدیمی و زیبا و پوشش گیاهی انبوه این مکان به مقصد توریستی تبدیل شده است.

از روستاهای کهن و خاص‌ترین جاهای گردشگری اطراف رشت، روستای پیر بازار است. در زمان‌های گذشته، پیربازار از مهم‌ترین مناطق تجاری بوده و بسیاری از کشتی‌ها در بندر این روستا لنگر می‌انداختند. بعدها شاخه‌ای از خط راه‌آهن از پیربازار گذشت و رونق بیشتری را برای این منطقه ایجاد کرد. این روستا حتی در زمان ناصرالدین‌شاه نیز مورد توجه بوده و پادشاه قاجاری در سفرنامه‌اش به گذر از این روستا اشاره کرده است. ارتفاع کم روستا، پوشش گیاهی انبوه و خانه‌های قدیمی پیربازار، از این روستا یک مقصد توریستی جذاب ساخته که می‌توانید در زمان سفر به رشت، دیدن آن‌را نیز در برنامه‌هایتان جای دهید.

مسیر دسترسی به روستای پیر بازار: در 6 کیلومتری شهر رشت قبل از شمس بیجار

بلوار انزلی

بلوار انزلی
کشتی‌های غول‌آسا و همچنین تاسیسات بندری از دیدنی‌های انزلی هستند – عکاس: شروین خباززاده

اگر از رشت حدود 40 کیلومتر دور شوید، می‌توانید به انزلی برسید و بلوار مشهور آن را ببینید. بلوار ساحلی انزلی یا بلوار انزلی، یکی از نقاط محبوب در اطراف شهر رشت است. بلوار انزلی با الهام از پارک‌های اروپایی ساخته شده و به همین دلیل شبیه عکس‌هایی است که از رم یا پاریس می‌بینید. بلوار انزلی در مجاورت ساحل دریای‌خزر است و جاذبه‌های گردشگری متعددی در آن ساخته شده است.

شما می‌توانید با نشستن در پیاده‌روهای بلوار انزلی چند ساعتی را به تماشای عبور کشتی‌های غول‌آسا و همچنین تاسیسات بندری سپری کنید. وجود آلاچیق‌های متعدد، حوضچه‌هایی با فواره‌های رقصان و بلند، مجسمه‌های بزرگ و زیبای شیر، درختان متعدد و تنومند، درختچه‌ها و گیاهان تزئینی، گلدان‌های بزرگ مملو از گل‌های رنگارنگ و مواردی نظیر این‌ها باعث شده است تا فضای این بوستان ساحلی، زیبا‌تر و دلنشین‌تر باشد. در این بلوار مسیری برای رسیدن به تالاب انزلی هم ایجاد شده تا بتوانید با یک تیر دو نشان بزنید و از آن تالاب نیز دیدن کنید.

تالاب انزلی

تالاب انزلی
تالاب انزلی از مهم‌ترین و زیباترین جاذبه‌های اطراف رشت است – عکاس: اسد زرنوش

تالاب انزلی از دیگر جاذبه‌های گردشگری اطراف شهر رشت است. تالاب انزلی علاوه‌بر زیبایی از ارزش بسیار علمی و تحقیقاتی بالایی نیز برخوردار است. این تالاب با وجود لاله‌های مردابی یا همان نیلوفر آبی، محلی مناسب برای پذیرایی از پرندگان شده است. تالاب انزلی با پوشش گیاهی منحصربه‌فرد خود، امکان تصفیه آب و تبدیل آن به آب شیرین را دارا است. در اطراف تالاب قایق‌های موتوری محلی‌ای وجود دارند که می‌توانند تجربه‌ای جذاب از قایق‌سواری در میان تالاب انزلی را برای شما رقم بزنند. آنها شما را میان گل‌ها و نیزارها می‌برند تا عکاسی کنید و یا پرندگان جذابی را ببینید که وقتی بال‌هایشان را باز می‌کنند؛ طول‌شان ممکن است به 2 متر هم برسد!

مسیر دسترسی به تالاب انزلی: در مجاورت بندرانزلی قرار دارد و چندین ورودی متنوع دارد.

منطقه آزاد انزلی

منطقه آزاد انزلی
منطقه آزاد انزلی مناسب برای خریدهای ارزان قیمت است.

یکی از پر اهمیت‌ترین نقاط تجاری در ایران منطقه آزادانزلی است، اگر به دنبال مقصدی برای خرید‌های ارزان و باکیفیت در اطراف شهر رشت هستید باید سری به منطقه آزاد انزلی بزنید. این منطقه به دلیل وجود گمرک، مراکز خرید متعدد و متنوع به یکی از مقاصد محبوب برای خرید و گشت‌وگذار تبدیل شده است. علاوه‌بر تالاب در منطقه آزاد انزلی، بزرگترین مجموعه تفریحی و گردشگری آکواریوم و باغ خزندگان ایران چند سالی است که افتتاح شده است و پذیرای علاقه‌مندان است.

اجاره ویلا رشت با کیفیت تضمینی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

سخن آخر

رشت از زیباترین شهرهای شمالی گیلان است. شهری پر از رویدادهای جذاب، غذاهای خوشمزه و دیدنی‌هایی که مانندش در کمتر جایی پیدا می‌شود. اگر قصد سفر به رشت را دارید و یا می‌خواهید جاذبه‌های اطراف آن را ببینید، می‌توانید از سایت اتاقک، ویلا و اقامتگاه مورد پسند و دلخواه خود را جستجو کنید. تنوع قیمت و انواع ویلاها در اتاقک چشم‌گیر است و می‌تواند شما را به بهترین میزبان‌ها متصل کند. از این رو هیچ مشکل و دغدغه‌ای بابت رزرو اجاره ویلا و سوئیت نداشته باشید.

4.3/5 - (37 امتیاز)

اتاقک

نیوشا امینیان

قلم و سفر جهانم رو شکل دادن و من رو به دنیای نویسندگی آوردن. گاهی نجوم درس می‌دم و اوقاتی رو صرف نقاشی می‌کنم. در ذهن من، با نوشتن هر کلمه، روحی در وجودش دمیده می‌شه و تا همیشه زنده نگهش می‌داره. با کلماتی لبریز از روح زندگی، از زیباترین مقاصد سفر، بیشتر بدونید.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. استان گیلان بسیار زیباست و سرزمین بهشتی هست متاسفانه تو این چن سال اخیر بعضی از کسانی ک از بیرون استان تشریف میارن موجب ریختن زباله و آتیش زدن درختان نگرانی رو زیاد کرده ییلاق سلانسر بسیار زیباست ما زاده آنجا هستیم

  2. با سلام سد منجیل در نزدیکی رشت بسیار زیبا هست ییلاقات سلانسر بهشت ایران هست بنده طبیعت گرد جهانگردم این مناطق سفر کردم و دنیا بی نظیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *