جاهای دیدنی

پارک بعثت کجاست؟ | فرصتی ناب برای طبیعت‌گردی و قایق‌سواری

پارک‌ها برای اهالی پایتخت چه ساکن جنوب آن باشند، چه شمال، چه شرق یا غرب یک فرصت ناب برای تجدید دیدار با طبیعت است. پارک‌ها همان جاهایی هستند که ما را از آلودگی‌های صوتی و بصری تهران نجات می‌دهند. فضاهایی که در میان بزرگراه‌ها و آسمان‌خراش‌ها، ما را به شنیدن صدای پرندگان، استراحت زیر سایه یک درخت، قدم زدن بدون نگرانی رد شدن موتورسیکلت و ماشین‌ها و دمی نفس تازه کردن با خیال راحت دعوت می‌کنند.

در این مقاله از مجله اتاقک تصمیم گرفتیم شما را با یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های تهران یعنی پارک بعثت آشنا کنیم. جایی در جنوب پایتخت که به پارک خزانه هم معروف است. این پارک حدود 530 هزار مترمربع وسعت دارد و با آغوشی باز میزبان ساکنان تهران و مسافرانی است که از ترمینال جنوب به تهران آمدند یا قصد سفر دارند.

پارک بعثت کجاست؟

پارک بعثت در منطقه 16 و بزرگراه بعثت و جنب ترمینال جنوب قرار دارد.
پارک بعثت در بزرگراه بعثت، بعد از خیابان رجایی، خیابان خزانه بخارایی شمالی و جنب ترمینال جنوب قرار دارد. – عکاس: erfan ghorbani

بوستان بعثت یکی از وسیع‌ترین بوستان‌های تهران در نزدیکی ترمینال جنوب است. در ضمن باید بگویم وسعت این پارک به‌قدری است که بازدید از همه گوشه و کنار آن در یک روز، کار راحتی نیست.

آدرس پارک بعثت: تهران، بزرگراه بعثت، بعد از خیابان رجایی، خیابان خزانه بخارایی شمالی، جنب ترمینال جنوب

در ضمن باید بگویم بوستان بعثت تهران سه ورودی مختلف دارد و شما می‌توانید با توجه به مسیر دسترسی‌تان از یکی از آن‌ها استفاده کنید:

  • ورودی شرقی در خیابان صابونیان
  • ورودی جنوبی در بزرگراه بعثت
  • ورودی شمالی در خیابان سمیعی

تاریخچه پارک بعثت

نام قدیم پارک بعثت، پارک فرح آباد و پارک خزانه بود. – عکاس: Homan Bagherpour Najafabad

قبل از این‌که برویم سراغ بررسی امکانات این پارک، بگذارید به‌طور مختصر درباره تاریخچه بوستان بعثت بگویم. مطمئنم اگر این بخش را بخوانید، لذت بازدید از این پارک برایتان چندین برابر می‌شود.

قدمت بوستان بعثت به دوران ناصرالدین‌شاه قاجار می‌رسد. زمانی که سلطان صاحب قران تصمیم گرفت در راستای برنامه‌های توسعه شهری، حصاری جدید اطراف تهران بکشد.

در آن زمان پارکی در این منطقه وجود نداشت و فقط کوره‌های آجرپزی در حال پخت آجر بودند. آتش این کوره‌ها تا سال 1348 فعال بود و بعد این کوره‌ها از این منطقه جمع‌آوری شدند و کلنگ احداث پارک زده شد.

در سال 1352 پارک بعثت فعلی که نام سابق آن در زمان محمدرضا شاه پهلوی، پارک فرح آباد بود افتتاح شد.

این پارک بعد از انقلاب اسلامی به پارک خزانه معروف شد و بعد از ساخت بزرگراه بعثت، نام آن را پارک بعثت گذاشتند. پارکی که حالا جایگاه محبوبی در فهرست جاهای دیدنی تهران دارد.

امکانات پارک بعثت

بررسی امکانات رفاهی و تفریحی پارک بعثت
قایق سواری پارک بعثت و مسیر پیاده روی، دو تا از محبوب‌ترین امکانات رفاهی و تفریحی پارک بعثت هستد. – عکاس:Alex Santana

حالا که با لوکیشن پارک بعثت آشنا شدیم و فهمیدیم این پارک وسعت زیادی دارد، بیاید با مهم‌ترین امکانات بوستان بعثت هم آشنا شویم:

امکانات رفاهی بوستان بعثت

در گوشه و کنار پارک بعثت آلاچیق‌هایی برای استراحت وجود دارد.
مهم‌ترین امکانات رفاهی بوستان بعثت شامل سرویس بهداشتی، آلاچیق، نمازخانه، رستوران، بوفه و … می‌شود. – عکاس: مجید ایرانی

در بوستان بعثت یا پارک خزانه، مثل هر بوستان دیگری یک سری امکانات رفاهی مشترک مثل سرویس بهداشتی، آلاچیق، نمازخانه، رستوران، بوفه و … در قسمت‌های مختلف آن وجود دارد.

با اجاره روزانه خانه در تهران از سایت اتاقک، با خیال راحت و بدون نگرانی برای اقامتگاه، از این پارک دیدن کنید.

امکانات تفریحی پارک بعثت

یکی از دلایل اصلی محبوبیت بوستان بعثت، امکانات تفریحی آن است که معروف‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

قایق سواری پارک بعثت

قایق سواری پارک بعثت بسیار جذاب است.
قایق سواری پارک بعثت، یکی از پرطرفدارترین امکانات بوستان است. – عکاس: Ali Shekarriz

بدون شک یکی از جذاب‌ترین امکانات این بوستان، قایق سواری پارک بعثت است. برای این‌که بتوانید از این امکان تفریحی پارک استفاده کنید باید به سمت دریاچه پارک حرکت کنید.

در این دریاچه که یکی از زیباترین بخش‌های بوستان بعثت است، دو گزینه قایق پدالی و قایق پارویی برای ثبت تجربه قایق سواری پارک بعثت پیش روی شماست. شما می‌توانید با انتخاب هر کدام از این قایق‌ها، لذت قایق سواری پارک بعثت را به فهرست خاطرات خوبتان اضافه کنید. در ضمن دریاچه پارک بعثت در قسمت غربی بوستان قرار دارد و دسترسی به آن از ورودی خیابان بخارایی راحت‌تر است.

تازه باید بگویم در وسط این دریاچه یک جزیره مصنوعی ساخته شده است که در طول این سال‌ها به محل زندگی پرندگان مختلف تبدیل شده است. همچنین با قایق سواری پارک بعثت و حرکت به سمت جزیره می‌توانید به ملاقات ساکنان آن که غاز، اردک، مرغابی و … هستند هم بروید.

سالن آمفی‌تئاتر روباز

یکی دیگر از امکانات تفریحی و فرهنگی بوستان بعثت، سالن آمفی‌تئاتر روباز است. در طول سال و با توجه به مناسبت‌های مختلف، در این سالن نمایش‌ها و جشن‌های متفاوت برگزار می‌شود.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

وجود کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بوستان بعثت، این پارک را به یک مکان تفریحی مناسب برای خانواده‌ها تبدیل کرده است. اهالی این منطقه از تهران با وجود این کانون می‌توانند با خیال راحت فرصت‌های فرهنگی و تفریحی سالم و آموزنده‌ای را برای فرزندانشان به وجود بیاورند.

پرنده آهنی

داکوتا نام هواپیمای بازنشسته در پارک بعثت است.
پرنده آهنی بوستان بعثت با نام داکوتا، درسال 1328 از آمریکا خریداری شد. – عکاس: Constantin Ermakov

شاید با خواندن عنوان بالا تصور کنید که منظور از پرنده آهنی در این پارک، مجسمه‌ای آهنی از یک پرنده است؛ اما باید بگویم این‌طور نیست. پرنده آهنی این پارک، هواپیمایی خریداری‌شده توسط ارتش ایران در سال 1328 از آمریکا است.

نام این هواپیما داکوتا است و نزدیک به 50 سال است که بازنشسته شده و در این پارک خوابیده است. 74 سال پیش این داکوتا به‌عنوان هواپیمای باربری فعالیت می‌کرد. بعد از 20 سال فعالیت، در نیم‌قرن اخیر این داکوتا میان میله‌هایی آهنی در بوستان بعثت، دوران بازنشستگی‌اش را سپری می‌کند.

حالا چرا میان میله‌ها؟ چون گویا به گفته اهالی محلی، کودکان موقع دیدنی این هواپیما حسابی هیجان‌زده می‌شدند و از سر و کول آن بالا می‌رفتند. برای این‌که به قول قدیمی‌های این منطقه بچه‌ها قید داکوتا سواری را بزنند، این میله‌های آهنی اطراف داکوتا ساخته شدند.

مسیر پیاده‌روی

مسیر پیاده‌روی پارک بعثت
یکی از مسیرهای پیاده‌روی جذاب در بوستان بعثت – عکاس: Mohammad Dolatshah

امکان ندارد در پارکی با این وسعت، مسیری برای پیاده‌روی وجود نداشته باشد. باید بگویم مسیر پیاده‌روی یا جاده تندرستی این پارک به خاطر پوشش گیاهی متنوع و انبوه، یکی از جذاب‌ترین مسیرهای پیاده‌روی در تهران است.

قدم زدن در بوستان بعثت آن هم در مسیری طولانی میان درختانی با سن و سال مختلف و گونه‌های متفاوت، یکی از تفریحات پرطرفدار در این بوستان است. بوستانی که نزدیک به 1800 درخت مختلف از اقاقیا، کاج و صنوبر گرفته تا اکالیپتوس، زیتون و نارون در آن زندگی می‌کنند.

گلخانه‌های پارک بعثت

گلخانه‌های این پارک یکی دیگر از امکانات این بوستان به حساب می‌آیند که طرفداران پروپاقرصی دارند. شما می‌توانید موقع گشت‌وگذار در بوستان بعثت، سری هم به این گلخانه‌ها بزنید و یک یا چند گلدان را با خودتان به خانه بیاورید.

مسیر دسترسی به پارک بعثت

لوکیشن پارک بعثت تهران که در بخش‌های قبل توضیح دادیم، ما را تا حدودی با راه رسیدن به آن آشنا کرد. با این حال در ادامه انواع مسیر دسترسی به بوستان بعثت را بررسی می‌کنیم:

دسترسی با خودروی شخصی

همین ابتدا بگویم اگر قصد دارید با خودروی شخصی به بوستان بعثت بروید، نگران جای پارک نباشید. در حوالی پارک، خیابان‌های عریضی وجود دارد که می‌توانید با خیال راحت در آن‌ها جای پارک پیدا کنید.

همچنین در نزدیکی ورودی شرقی و جنوبی پارک، دو پارکینگ اختصاصی هم وجود دارد. این امکان یکی از مزیت‌های پارک به حساب می‌آید.

حالا از جای پارک گفتم ولی باید این را هم بگویم که این بوستان در محدوده طرح زوج و فرد قرار دارد. به همین خاطر اگر می‌خواهید با خودروی شخصی بروید باید از هر نقطه پایتخت که هستید، راه بزرگراه بعثت و ورودی اصلی پارک در این بزرگراه را در پیش بگیرید.

دسترسی با مترو

برای کسانی که قصد دارند با خطوط حمل‌ونقل زیر زمین یعنی مترو به پارک بروند، باید بگویم نزدیکترین مترو به پارک بعثت، ایستگاه ترمینال جنوب در خط یک مترو است. از این ایستگاه تا پارک کافی است 10 دقیقه پیاده‌روی کنید.

دسترسی با بی آر تی

نزدیک‌ترین ایستگاه‌های خطوط بی آر تی به بوستان بعثت، ایستگاه پارک بعثت و ایستگاه ترمینال جنوب در خط هشت بی آر تی هستند.

سخن آخر

در این مقاله برای این‌که بتوانیم از آلودگی تهران و سروصداهایش کمی دور شویم، به پارک بعثت در منطقه 16 تهران رفتیم. پارکی که اول نامش را پارک فرح آباد گذاشتند، بعد او را پارک خزانه صدا زدند و حالا به پارک بعثت معروف است.

در این مقاله از امکانات رفاهی مثل آلاچیق و … پارک گفتیم و بعد امکانات تفریحی آن مثل قایق سواری پارک بعثت و … را معرفی کردیم. همچنین از مسیرهای دسترسی مختلف به بوستان مثل نزدیکترین مترو به پارک بعثت هم گفتیم.

اگر راهی پایتخت هستید و می‌خواهید از این پارک دیدن کنید، برای اجاره ویلا از اتاقک کمک بگیرید. به‌این‌ترتیب مهم‌ترین دغدغه‌تان در سفر را حذف کردید و می‌توانید با خیال راحت از گوشه و کنار تهران بازدید کنید.

سؤالات متداول درباره پارک بعثت

پارک بعثت کجاست؟

آدرس پارک بعثت: تهران، بزرگراه بعثت، بعد از خیابان رجایی، خیابان خزانه بخارایی شمالی، جنب ترمینال جنوب

شهربازی پارک بعثت تهران کجاست؟

متأسفانه شهربازی پارک بعثت تهران در حال حاضر پلمپ شده است. گویا دلیل آن هم عدم کسب مجوزهای لازم برای احداث و فعالیت بوده است.

قایق سواری پارک بعثت در کدام بخش از بوستان است؟

برای تجربه قایق سواری پارک بعثت باید به سمت دریاچه این پارک در قسمت غربی بوستان بروید و یکی از دو مدل قایق پدالی یا قایق پارویی را انتخاب کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

اتاقک

مینا افجه

همیشه عاشق تعریف‌کردن خاطراتم بودم، مخصوصا بعد از اینکه از سفر میومدم. جزئیات خونه‌های‌تاریخی، حرکت نور لابلای درخت‌ها یا صدای دریا رو طوری تعریف میکردم که دوستام می‌گفتن انگار خودشون اونجا بودن. همین استعداد، جرقه علاقه به نوشتن رو در من زد. تا جایی‌که دیگه نوشتن رو به حرف زدن ترجیح دادم و حالا در اتاقک این تجربه‌ها رو با شما به اشتراک میذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *