شهرهاجاهای دیدنی

معرفی ییلاقات اصفهان | تجربه‌ای ناب به مناطق دست‌نخورده و بکر

چشمان‌مان را می‌بندیم و خنکای وزش باد را بر صورت‌مان حس می‌کنیم، پاها در سردی آب چشمه‌ها، جانی دوباره می‌گیرند. وقتی عمیق نفس می‌کشیم، ریه‌ها اکسیژنی ناب‌وخالص دریافت می‌کنند و تنها صدایی که شنیده می‌شود صدای پیچیدن باد در بین شاخه‌های‌ درختان و آواز خوش پرندگان است. این حس‌وحال ناب را می‌توانید با سفر به مناطق ییلاقی تجربه کنید. سفر به چنین مناطق بکر و دست‌نخورده‌ای، به آدمی کمک می‌کند تا با انرژی زیاد و روحی تازه به زندگی دوباره‌اش مشغول شود.

شاید بر این باور باشید، برای سفر به چنین مناطقی، باید حتما به شمال کشور سفر کنید. اما سخت در اشتباهید! چراکه در استان اصفهان، این شهر کویری، مناطق ییلاقی زیبا و خوش آب‌وهوایی وجود دارند که نظر هر ببینده‌ای را به‌خود جذب می‌کنند. حال اگر شما هم، مثل من عاشق سفرهای ماجراجویانه و کشف جاهای جدید هستید، در این مقاله از مجله گردشگری اتاقک با ما همراه شوید تا باهم باصفاترین ییلاقات اصفهان را کشف کنیم.

دهکده توریستی و تفریحی چادگان

دهکده توریستی و تفریحی چادگان
دهکده توریستی چادگان از زیباترین دیدنی‌های اطراف اصفهان با سابقه تاریخی بالاست – عکاس: بهنوش اخلاصی

شهرستان چادگان یکی از معروف‌ترین مناطق ییلاقی استان اصفهان است، این شهرستان در حاشیه زاینده‌رود قرار گرفته است و با مرکز استان فقط 128 کیلومتر فاصله دارد. دهکده چادگان منطقه‌ای توریستی است که آب‌وهوایی بسیار مطبوع و پوشش گیاهی متنوعی دارد و از امکانات رفاهی و تفریحی متعددی برخوردار است. در این خطه سرسبز، سدی بر روی رودخانه زاینده‌رود، معروف به سد چادگان احداث شده است. در پشت سد چادگان و در ساحل دریاچه، دهکده‌‌ای تفریحی و دلبرانه به نام دهکده تفریحی زاینده‌رود با 1500 واحد اقامتی و ویلایی وجود دارد.

وجود امکانات تفریحی متعددی چون سکوهای نشیمن خانوادگی، باشگاه سوارکاری، اسکله قایق‌رانی، زمین‌های ورزشی فوتبال، والیبال، بسکتبال، تنیس و پینگ‌پنگ، تله‌کابین و پیست‌های دوچرخه‌سواری، باند فرود هلکوپتر و پروازهای نمایشی، استخر، غواصی، رستوران، چایخانه سنتی و مجموعه تجاری، در این دهکده توریستی آن را به مکانی منحصربه‌فرد تبدیل کرده است.

ماهیگیری در سکوت و آرامش این دریاچه، لذتی وصف‌ناپذیر دارد و بسیاری از ماهیگیران را برای صید انواع ماهی‌های قزل‌آلا و کپور زرد به سمت خود می‌کشاند. مسیر پیاده‌روی مارکده، چشمه مرغاب، چشمه خوانسارک و چهل چشمه از دیگر جاذبه‌های طبیعی اطراف این دهکده هستند. خانه معظم الملک میرپنج نشان‌دهنده قدمت دیرینه شهرستان چادگان است.

در دهکده چادگان روستاهایی نظیر انالوجه و مشهد کاوه وجود دارند. روستای آنالوجه واقع در دامنه‌های کوه‌ دالان، طبیعتی کوهستانی و هوایی بسیار مطبوع داشته و مکانی مناسب برای پیاده‌روی و کوهنوردی در فصل تابستان است. آرامگاه کاوه آهنگر (یكی از اسطوره‌های تاریخی ایران) در روستای مشهد کاوه قرار گرفته است. اگر به این روستا سفر کردید، می‌توانید قصه دلاوری‌های این بزرگ مرد ایرانی را از زبان مردم روستا با لهجه شیرین‌شان بشنوید.

آدرس دهکده چادگان: استان اصفهان، شهرستان چادگان، خیابان شمشاد، دهکده توریستی چادگان

اگر می‌خواهید درباره این استان زیبا بیشتر بدانید، مقاله اصفهان کجاست را مطالعه کنید.

اجاره سوئیت اصفهان با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

باغ بهادران، خطه‌ای در جوار رودخانه

باغ بهادران
دسترسی به باغ بهادران از شهرهای اصفهان و شهرکرد میسر است – عکاس: mehran salehi

باغ بهادران شهری زیباست که سرتاسر آن هم‌چون باغی خوش رنگ‌ولعاب، نظر هر گردشگری را به خود جذب می‌کند. این خطه سرسبز، طبیعت منحصربه‌فردش را مدیون رودخانه زاینده‌رود است.

گردشگران می‌توانند در این منطقه تفریحاتی نظیر اسب‌سواری، آفرود، دوچرخه‌سواری، قایق‌سواری یا همان رفتینگ را تجربه کنند و از جاذبه‌هایی نظیر پارک ساحلی، پل کله، منطقه گردشگری برنجگان، سنگ‌نگاره‌های باغ بهادران، روستای مورکان و سواحل زاینده‌رود دیدن کنند. در فصل پرآب زاینده رود تفریحاتی مانند رفتینگ در این منطقه انجام می‌شود (رفتینگ به قایق‌سواری در رودخانه‌های خروشان گفته می‌شود).

باغ بهادران که با نام‌های دیگری چون باغ آذران، باغ باباداران و باغ وردان شناخته می‌شود در بخش جنوب‌غربی اصفهان قرار گرفته است. طبیعت زیبای این خطه دوست‌داشتنی در فصل بهار و تابستان مثال‌زدنی است و پاییز هم جشنواره‌ای از رنگ‌های زرد، قرمز و نارنجی را پیش‌رویمان به‌نمایش می‌گذارد.

از روستاهای دیدنی باغ بهادران می‌توان به روستای چم آسمان، روستاهای چم پیر، مورکان، سعید آباد، صادق آباد، کرچگان، ملک آباد، دورک، کته شور، زرد خشوئیه و … اشاره کرد. جالب این‌جاست که هر یک از این روستاها در جوار رودخانه زاینده‌رود قرار گرفته‌اند و طبیعتی بکر و دوست‌داشتنی دارند.

برای رسیدن به باغ بهادران، می‌توان از دو شهر اصفهان و شهرکرد اقدام کرد. اگر از اصفهان عازم باغ بهادران شدید در بین مسیر از شهرهای فلاورجان، فولاد شهر و زرین شهر عبور خواهید کرد و نظاره‌گر طبیعت زیبای مسیر خواهید بود.

آدرس باغ بهادران: جنوب غربی اصفهان، شهرستان لنجان، بخش باغ بهادران

پارک ساحلی زرین شهر

پارک ساحلی زرین شهر
پارک ساحلی زرین شهر بیش از ۲۰۰ هزار متر مربع مساحت دارد – عکاس: امیرعلی هرندی

پارک ساحلی زرین شهر با مساحت 200 هزار مترمربع از دیگر مناطق ییلاقی استان اصفهان است که در منطقه لنجان و در جنوب زرین شهر قرار گرفته است. وجود دریاچه مصنوعی در پارک ساحلی و قرار گرفتن آن در جوار شمالی زاینده‌رود زیبایی این خطه را دوچندان کرده است.

طبیعت زیبای این منطقه ییلاقی استان اصفهان و هوای بسیار مطبوع آن، در فصل‌های بهار و تابستان گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشاند. عاشقان طبیعت با سفر به این پارک زیبای ساحلی می‌توانند ساعاتی را بر روی چمن‌های سرسبز آن اتراق کنند و از امکانات مختلفش مانند کلبه‌های اقامتی، رستوران، زمین بازی و فضای سرسبز بهره‌مند شوند. البته در ایام آخر هفته و تعطیلات جمع زیادی از گردشگران روانه پارک ساحلی زرین شهر می‌شوند. پس اگر می‌خواهید با خیال راحت از تفریحات پارک بهره‌مند شوید ما به شما روزهای وسط هفته را پیشنهاد می‌کنیم.

در نزدیکی این منطقه گردشگری زمین‌های کشاورزی پر رونق و جاذبه‌های تاریخی و تفریحی دیگری چون مسجد رحیم خان، کبوترخانه باغ برجی، پل کله و آبشار شاه لرا وجود دارد. چه خوب است علاوه بر گشت‌وگذار در این پارک از جاذبه‌های اطرافش هم دیدن کنید.

آدرس پارک ساحلی زرین شهر: استان اصفهان، زرین شهر، فلکه مرکزی، بعد از چهارراه سعدی، پارک ساحلی زرین شهر

مجموعه تفریحی سد خمیران

مجموعه تفریحی سد خمیران
در فصل بهار آب این دریاچه به بیشترین مقدار خود می‌رسد – عکاس: علی مرزبان

طبیعت‌گردی در فصل بهار و تابستان به‌قدری دلچسب و شیرین است که به راحتی از خیر آن نمی‌توان گذشت. یکی از این جاذبه‌های بکر و چشم‌نواز سد خمیران است که در نزدیکی روستایی با همین نام، در شهرستان تیران و بر امتداد رودخانه جاری از چشمه مرغاب قرار گرفته است. هوای مطبوع سد خمیران منجر به گسترش چمنزارها و زمین‌های کشاورزی اطرافش شده است؛ بنابراین این مکان گردشگری بهترین انتخاب برای پیک‌نیک‌های یک روزه و فرار از گرمای جانسوز تابستان است.

گرچه این دریاچه در تمام فصول سال دیدنی است اما آب آن در فصل بهار به بیشترین مقدار خود می‌رسد. علاقه‌مندان به ماهیگیری می‌توانند آسوده‌خاطر در کنار دریاچه ماهی دلخواه‌شان را بگیرند یا گردشگران از تفریحات آبی کنار اسکله دریاچه لذت ببرند. در اطراف سد خمیران می‌توانید از طبیعت بکر و دست‌نخورده روستاهایی مانند محمود آباد، جعفر آباد، خرمنان، خیر آباد، تندران و محمدیه لذت ببرید.

آدرس مجموعه تفریحی سد خمیران: استان اصفهان، جاده نجف آباد به داران، روستای خمیران، دریاچه سد خمیران

آبشار شاه لولاک، جاذبه‌ای زیبا در دل کوه

آبشار شاه لولاک
آبشار شاه لولاک از دو آبشار دائمی و فصلی تشکیل شده است – عکاس: مژده خیرالهی

آبشار شاه لولاک، حاصل قطره‌های آبی است که دست‌به‌دست هم داده‌اند و از ارتفاع کوه شاه لولاک، قدرتمندانه سرازیر شده‌اند (کوه شاه لولاک، با ارتفاع 2700 متری در رشته‌کوه زاگرس قرار گرفته است).

این آبشار 70 متری در نزدیکی اصفهان و حوالی چرمهین قرار گرفته است و از دل صخره‌های آهکی به سمت حوضچه‌های پایین و زمین‌های کشاورزی دامنه کوه روان می‌شود. حاصل این آبشار زیبا هوایی مطبوع و فضایی دلنشین است و پایین کوه نیز مکانی مناسب برای اتراق گردشگران است.

جالب است بدانید، آبشار شاه لولاک حاصل دو آبشار فصلی و دائمی است. به آبشار فصلی آن که در فصل بهار جاری می‌شود، هلکی می‌گویند. این آبشار خروشان که با نام‌های دیگری چون شالورا و شاه لورا شناخته می‌شود، در فصل بهار، پرآب‌ترین حالت خود را داشته و در فصل زمستان یخ می‌زند و منظره‌ای جذاب برای گردشگران به‌وجود می‌آورد.

در دل کوه شاه لولاک شکافی عظیم معروف به غار چهل دختران دیده می‌شود. اهالی این منطقه درباره این آبشار زیبا، کوه شاه لولاک و شکاف درون کوه افسانه‌های زیادی تعریف می‌کنند و بر همین اساس هر ساله آیینی سنتی و باستانی با نام «شاه لورا» در این منطقه و در جوار آبشار شاه لولاک برگزار می‌شود. حتی بسیاری از اهالی آب جاری از آبشار را به نیت شفا می‌نوشند. کتیبه‌ای دستکند نیز در نزدیکی یکی از حوضچه‌های سنگی وجود دارد.

آدرس آبشار شاه لولاک: جاده اصفهان به شهرکرد، شهرستان لنجان، چرمهین، آبشار شاه لولاک

روستای طامه، هاله‌ای در مه

روستای طامه
طامه به‌معنای «میان مه» است و این روستا در فصل‌های سرد سال در هاله‌ای از مه قرار می‌گیرد – عکاس: علیرضا برزگرزاده

اگر به دنبال مکانی بکر با طبیعتی منحصربه‌فرد هستید که در میان کوه‌هایی بلند و چشمه‌هایی خروشان محصور شده باشد ما به شما روستای طامه را معرفی می‌کنیم. طامه به معنای مه است، علت نام‌گذاری این روستا قرار گرفتن آن در هاله‌ای از مه در فصل‌های سرد سال است.

از معروف‌ترین چشمه‌های اطراف این روستا می‌توان دلاوون، لاگله و خواجه فاضل اشاره کرد. آبشار 20 متری طامه در انتهای دره پاپول قرار گرفته است. دره پاکدار از دیگر جاذبه‌های این منطقه ییلاقی است که در نزدیکی روستا قرار گرفته و مسیر دسترسی به روستاها و آبشارهای دیگر است.

روستای طامه در نزدیکی نطنز و در دامنه‌های کوهستانی پوشیده از چمنزار قرار گرفته است. دره‌های غربی روستای طامه مکان مناسبی برای اتراق گردشگران بوده و کوه کرکس در بخش غربی آن جای گرفته است. دامنه‌های اطراف روستا از گیاهان دارویی و خوشبو پوشیده شده است.

شاید برای طبیعت‌گردان باورش سخت باشد که این روستای خوش آب‌وهوا در نزدیکی منطقه‌ای کویری جا خوش کرده باشد و حتی در نزدیکی آن روستاهای ییلاقی دیگری چون کشه و اوره وجود دارند. به جرات می‌توان گفت علت آبادانی این روستاها و زمین‌های کشاورزی اطرافش وجود آبشارها و چشمه‌سارهایی است که در سرتاسر آن جریان دارند.

آدرس روستای طامه: استان اصفهان، شهرستان نطنز، هفت کیلومتری جنوب غربی نطنز، دامنه کوه کرکس، روستای طامه

برای رزرو اجاره سوئیت اصفهان می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

دریاچه طرقرود، نگینی درخشان در دامنه کوه

دریاچه طرقرود
ارتفاع دریاچه طرقرود، با قدمتی دو هزار ساله، به بیش از دو هزار متر از سطح دریا می‌رسد – عکاس: محمد کشمیری

دامنه کوه کرکس، نگینی آبی رنگ را میان درختانی سرسبز پنهان کرده است. این نگین درخشان دریاچه طرقرود نام دارد که در نزدیکی نطنز و منطقه طرقرود قرار گرفته است. آب دریاچه حاصل چشمه‌های جوشان واقع در دامنه‌های این کوهستان است و اطراف آن را دامنه‌های سرسبز و باغ‌های پر درخت احاطه کرده‌اند.

جالب است بدانید، دریاچه در فصل بهار به پرآب‌ترین حالت خود می‌رسد و در فصل تابستان، دریاچه حالتی باتلاقی پیدا می‌کند. قدمت دریاچه به 2000  سال پیش برمی‌گردد و از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی اطراف آن می‌توان به قلعه خشتی باستانی متعلق به دوره اشکانیان، درخت چنار 1400 ساله، مسجد جامع ایلخانی و حمام هانی اشاره کرد.

آدرس دریاچه طرقرود: استان اصفهان، شهرستان نطنز، جاده مزده، منطقه طرقرود، دریاچه طرقرود

گلستانکوه، کوهستانی پوشیده از گل

گلستانکوه
سراسر این منطقه پوشیده از گونه‌های متنوع گیاهی است و بوته‌های گون است – عکاس: طیبه خاکی

عکاسی میان دشتی پر گل هر طبیعت‌گردی را سر ذوق می‌آورد. به‌خصوص اگر این دشت در میان کوهی سربه‌فلک کشیده قرار گرفته باشد. برای عکاسی در چنین مکان رویایی کافی است سری به گلستانکوه بزنید. گلستانکوه همان‌طور که از نامش پیداست، کوهی پر از گل است که در شمال اصفهان و در حوالی خوانسار قرار گرفته است.

این منطقه خوش آب‌وهوا تا دریا 3500 متر فاصله دارد و همین امر باعث شده تا طبیعتی بی‌نظیر و هوایی مطبوع داشته باشد. اوج زیبایی گلستانکوه در فصل بهار است. در این فصل شاهد مراتع سبز و دشت‌هایی پرگل هستیم و چشمه‌هایی که از لابه‌لای صخره‌ها می‌جوشند طراوت خاصی به این خطه سرسبز ییلاقی بخشیده‌اند.

دشت لاله‌های واژگون گلستانکوه، در دره‌بید قرار گرفته است و برای تماشای آن باید به سمت این دره حرکت کنیم. گون از دیگر گیاهانی است که در این منطقه به‌وفور یافت می‌شود. البته امروزه به دلیل چرای بی‌رویه دام و دخالت‌های انسانی یک میلیون هکتار از زمین‌های گلستانکوه را به‌عنوان منطقه شکار ممنوع معرفی کرده‌اند.

آدرس گلستانکوه: استان اصفهان، شهرستان خوانسار، ابتدای جاده خوانسار به اصفهان، منطقه گلستانکوه

پارک ملی کلاه قاضی

پارک ملی کلاه قاضی
بخشی از پارک ملی کلاه قاضی متعلق به منطقه پناهگاه حیات‌وحش کلاه قاضی است – عکاس: حسین حاجی هاشمی

منطقه ییلاقی کلاه قاضی سرزمینی با دشت‌های وسیع، چشمه‌های خروشان و دامنه‌های سرسبز کوهستانی است که در جنوب شهر اصفهان و فلات مرکزی ایران قرار گرفته است. بخش شمال‌غربی این پارک ملی را منطقه حفاظت‌شده شاهکوه می‌نامند و بخش جنوب‌شرقی این خطه سرسبز که از ارتفاعات کلاه قاضی و دشت‌های اطراف آن تشکیل شده است را پارک حیات‌وحش کلاه قاضی نام‌گذاری کرده‌اند.

این پارک ملی به‌دلیل وجود مناطق سرسبز و آب‌وهوای مطبوعش پناهگاه حیوانات زیادی از جمله کل و بز شده و از قدیم‌الایام هم بسیاری از پادشاهان آن را برای اتراق و خوشگذارنی انتخاب می‌کردند. ناگفته نماند، پارک ملی کلاه قاضی با داشتن گونه‌های متنوع جانوری و گیاهی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پناهگاه‌های حیات‌وحش و زیستگاه‌های طبیعی مرکز ایران شناخته شده است.

با توجه به موارد ذکر شده، این پارک ملی یکی از بزرگ‌ترین و با ارزش‌ترین ذخایر طبیعی به‌شمار می‌آید و هرگونه آسیب به طبیعت منحصربه‌فردش ضررات جبران‌ناپذیری را برای محیط‌زیست به‌همراه خواهد داشت. پس در حفظ آن کوشا باشید.

آدرس پارک ملی کلاه قاضی: جنوب اصفهان، جاده شهرضا، بعد از بهارستان، پارک ملی کلاه قاضی

روستای ابیانه با خانه‌هایی پلکانی

روستای ابیانه
در گذشته این روستا «بیدستان» نام داشت – عکاس: یلدا کورد

کمتر کسی است سودای رفتن به روستایی تاریخی، با طبیعتی بی‌نظیر و هوایی دلچسب را در سر نداشته باشید. چنین مکان‌هایی روح آدمی را جلا می‌دهند و افراد را از هیاهوی شهر و زندگی شهرنشینی دور می‌کند. اگر به‌دنبال چنین مکانی می‌گردید ما به شما روستای ابیانه، در دل کویر فلات را معرفی می‌کنیم. این روستا در دامنه کوه‌های کرکس قرار گرفته و خاک سرخ رنگش آن را نسبت به دیگر مناطق ییلاقی متفاوت‌تر کرده است.

وقتی وارد این روستا می‌شویم در دل طبیعتی زیبا، خانه‌هایی سرخ رنگ‌ می‌بینیم که با بافتی قدیمی و منحصربه‌فرد در کنار هم به‌صورت پلکانی قرار گرفته‌اند. مسیر دسترسی به روستای ابیانه بسیار سرسبز بوده و پر از مزارع و زمین‌های کشاورزی است.

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های روستای ابیانه عبور رودخانه برزرود از میانه آن است. غار پریان هم در حوالی روستا قرار گرفته و بسیار تماشایی است. اگر قصد سفر به این روستای تاریخی را دارید بهترین فصل بهار و تابستان است تا از طبیعت زیبای کنار رودخانه و دره‌های اطرافش لذت ببرید. البته بارش برف در زمستان‌های ابیانه جلوه بسیار زیبایی به روستا می‌بخشد و برای کسانی که تحمل سرما دارند تماشایی است.

آدرس روستای ابیانه: استان اصفهان، شهرستان نطنز، ۲۲ کیلومتری جاده نطنز، روستای ابیانه

آبشار پونه‌زار، آبشار با آب سبزرنگ

آبشار پونه‌زار
اطراف این آبشار را خزه‌های سبز پوشانده‌اند که سبب سبز رنگی آب این آبشار می‌شوند – عکاس: مسعود پیمانی

گاهی طبیعت با قانون‌شکنی‌هایش متعجبمان می‌کند. آبشار پونه‌زار هم یکی از این عجایب است چراکه آب این آبشار با انعکاسی از طبیعت اطرافش به‌رنگ سبز دیده می‌شود. این آبشار خوش آب‌ورنگ یکی از بهترین مناطق ییلاقی شهرستان خمینی شهر از توابع اصفهان است. اگر بخواهیم موقعیت جغرافیایی آن را با دقت بیشتری بررسی کنیم باید بگوییم آبشار در سمت غرب روستای چغیورت (10 کیلومتری فریدون شهر) و در دره دربند جای گرفته است.

این جاذبه طبیعی اصلی‌ترین سرچشمه رود دز است (رود دز بر روی رشته کوه‌های زاگرس جریان دارد و با گذشتن از شهرهای مختلف، سرانجام به رود کارون می‌پیوندد).

آبشار پونه‌زار یکی از بلندترین آبشارهای ایران به‌شمار می‌آید و حتی ارتفاع آن در فصل بهار به بیش از70 متر می‌رسد. در این فصل دامنه‌های این منطقه کوهستانی مملو از گل‌های وحشی می‌شوند و هر ببیننده‌ای را مدهوش خود خواهد کرد. اطراف آبشار هم پوشیده از خزه‌های سبز رنگ و پونه‌های وحشی است. علت سبز رنگی آب آن وجود این خزه‌هاست و نامش را هم مدیون پونه‌هایی است که در حوالی آن روییده‌اند و هوای منطقه را عطرآگین کرده‌اند.

برای دسترسی به آبشار می‌توانید تا ابتدای مسیر با وسیله نقلیه بروید سپس باید وسیله خود را در پارکینگی که برای خودروهای شما تعبیه شده، پارک کنید و باقی راه را پیاده بروید.

آدرس آبشار پونه زار: استان اصفهان، ۲۵ کیلومتری غرب شهرستان فریدون شهر، روستای چغیورت، آبشار پونه زار 

آبشار آب ملخ، طبیعتی میان کوه زاگرس

آبشار آب ملخ
پشت سرچشمه آبشار آب ملخ منظره‌ای زیبا از دره‌ای عمیق قرار دارد – عکاس: محسن مهراد

یکی دیگر از جاذبه‌های شهرستان سمیرم، آبشار آب ملخ است. این آبشار از میان صخره‌های رشته کوه زاگرس می‌جوشد، به‌سمت زمین سرازیر می‌شود و پس از آن به رودخانه می‌ریزد. علت نام‌‌گذاری آبشار به سال‌ها پیش بازمی‌گردد، زمانی که کشاورزان منطقه برای دفع آفت ملخ‌ها زمین‌های خود را با آب این آبشار آبیاری کردند.

اگر می‌خواهید سرچشمه این آبشار را نظاره‌گر باشید باید به سمت ارتفاعات حرکت کنید. وقتی به سرچشمه آبشار آب ملخ رسیدید در پشت آن، دره‌ای عمیق، اما سرسبز با شیبی تند و لغزنده پیش‌روی شما ظاهر می‌شود. به‌یاد داشته باشید، ورود به این دره کار هر کسی نیست و باید محتاطانه رفتار کنید.

در حوالی آبشار آب ملخ جاذبه‌های طبیعی دیگری چون قدمگاه سلیمان وجود دارد. البته برای گشت‌وگذار در طبیعت اطراف آن و لذت بردن از جاذبه‌هایش نیاز به مقداری پیاده‌روی، صخره‌نوردی و یا آفرودسواری خواهید داشت و بهتر است برای مسیریابی مطمئن‌تر از محلی‌های آن منطقه کمک بگیرید.

آدرس آبشار آب ملخ: استان اصفهان، شهرستان سمیرم، روستای چهارراه، آبشار آب ملخ

روستای خفر، با طبیعتی چشم‌نواز

روستای خفر
در روستای خفر جاذبه‌های طبیعی و تاریخی برجسته‌ای قرار دارند – عکاس: خشایار فاخرنژاد

روستای خفر طبیعت زیبای هر دو استان اصفهان و چهارمحال‌بختیاری را به ارث برده است، چراکه این روستا در جنوبی‌ترین بخش استان قرار گرفته و با چهارمحال‌بختیاری هم‌مرز است.

این روستای زیبا در دامنه‌های سرسبز رشته کوه‌های دنا، آب‌وهوایی بسیار مطبوع و طبیعتی چشم‌نواز داشته و از بهترین مناطق ییلاقی اصفهان محسوب می‌شود. ما این منطقه را به افرادی که از گرمای تابستان بیزارند معرفی می‌کنیم. اگر اهل کوهنوردی باشید با سفر به روستای خفر می‌توانید از 14 قله کوه دنا صعود کنید و از طبیعت زیبای آن که شامل پوشش گیاهی متنوع، آبشارها، رودها و یخچال‌های طبیعی است دیدن کنید. اما میان این همه زیبایی از دیدنی‌هایی نظیر آبشار خفر، غار یخی، تنگه دنا آسا، غار کیخسرو و چشمه‌ها و رودخانه‌های جاری کوه دنا ساده نگذرید.

روستای خفر قدمتی تاریخی داشته و باستان‌شناسان معتقدند در تخت جمشید از آن به‌عنوان الواح گلی یاد شده است؛ بنابراین این منطقه دوست‌داشتنی قدمتی تاریخی داشته و از معروف‌ترین دیدنی‌های تاریخی آن می‌توان به مواردی نظیر خانه گبرو، مقبره جاماسب حکیم و بقعه شیخ خلیفه اشاره کرد.

برای تماشای درختان پر شکوفه، سرسبز و میوه‌های رنگارنگ بهتر است فصل بهار و تابستان عازم این دیار شوید. زمستان‌های روستای خفر بسیار سرد و همراه با بارش برف و باران است به طوری‌که روستاییان این منطقه آن را در این فصل جهنم سفید می‌نامند.

آدرس روستای خفر: استان اصفهان، شهرستان سمیرم، روستای خفر

روستای سیور، منطقه‌ای محصور میان درختان

روستای سیور
روستای سیور روی کوهپایه‌های سرسبز کوهستان دنا قرار دارد – عکاس: سعید رئیسیان

آبادانی در روستاهای ییلاقی اصفهان بی‌حدو‌اندازه است. در چنین روستاهایی نعمت‌های خداوند به وفور یافت می‌شود و آدمی به قدرت آفریدگارش پی‌ می‌برد. یکی از این مکان‌های خوش‌آوازه روستای سیور است که در جنوب شهر اصفهان و شهرستان سمیرم قرار گرفته است. شواهد نشان می‌دهد 1500 سال پیش زندگی در این روستا جریان داشته است.

اطراف روستا را باغ‌های میوه با درختان سیب، گردو، بادام، آلو، گیلاس، آلبالو و بوته‌های توت فرنگی احاطه کرده‌اند و دامنه‌های آن که بر روی کوه دنا قرار گرفته است مملو از آویشن و گون بوده و در جای‌جای آن کندوهای عسل دیده می‌شود.

در این روستای تاریخی گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری دیده می‌شود و برخلاف دیگر روستاهای ایران سالانه بر جمعیت ساکنان آن افزوده می‌شود، زیرا ظرفیت شغلی و رفاهی روستا بالاست.

می‌توانید ضمن گشت‌وگذار در این روستای دوست‌داشتنی از جاذبه‌های طبیعی دیگری مانند آبشار فصلی گودنسه، چشمه کهریز و دره‌باغ که در نزدیکی روستای سیور قرار گرفته‌اند دیدن کنید.

آدرس روستای سیور: استان اصفهان، ۶۰  کیلومتری جنوب شهرستان سمیرم، روستای سیور

تنگه غرقاب، با قدمتی دیرینه

تنگه غرقاب
در این منطقه باستان شناسان سنگ نوشته‌های متعددی کشف کرده‌اند.

در حوالی روستای غرقاب تنگه‌ای با همین نام قرار گرفته است. البته روستاهای دیگری نظیر فرنق، آشناخور و نور آباد در نزدیکی این آبشار قرار گرفته‌اند و از وجود آن فیض می‌برند. چون بسیاری از گردشگران برای بازدید از این تنگه در این روستاها اتراق می‌کنند و به زندگی روستاییان رونق می‌بخشند.

این تنگه در همسایگی رودخانه گلپایگان قرار گرفته است و علاوه‌بر جاذبه‌های طبیعی در آن می‌توانید از وجود جاذبه‌های تاریخی مانند گورستانی تاریخی و خانقاهی لذت ببرید. در این ابنیه‌های تاریخی سنگ‌نوشته‌هایی وجود دارد که قدیمی‌ترین آن متعلق به 7 هزار سال پیش بوده و جدیدترینش متعلق به قرن 8 هجری است.

این تنگه مکان مناسبی برای فرار از گرمای شهرهای کویری در فصل تابستان است تا در اطراف آن برای کمپینگ چادر بزنید. البته یادآور می‌شویم برای عبور از تنگه باید بخشی از مسیر را از رودخانه عبور کنید؛ بنابراین زمان سفر به این منطقه ییلاقی کفش و لباس اضافه همراه داشته باشید.

آدرس تنگه غرقاب: استان اصفهان، شهرستان گلپایگان، روستای غرقاب، تنگه غرقاب

روستای اوره در دامنه کوه‌های کرکس

روستای اوره
مهم‌ترین جاذبه روستای اوره، بقعه امامزادگان معروف به امامزاده آقا سلطان است.

در دامنه کوه‌های کرکس روستایی جذاب و دیدنی جاخوش کرده است. این روستا که از سطح دریا 1600 متر بالاتر است، اوره نامیده‌اند. روستای اوره در غرب شهرستان نطنز واقع شده و از امکانات رفاهی خوبی برای پذیرایی از گردشگران و طبیعت‌گردان برخوردار است.

با سفر به روستای اوره می‌توانید در میان دشت‌ها و دامنه‌های سرسبز آزادانه بدوید، خود را از چشمه‌سارهای خروشانش سیراب کنید و از باغ‌های پر درختش لذت ببرید. البته در میان این طبیعت منحصربه‌فرد، وجود بقعه امامزاده آقا سلطان، جلوه روستا را زیباتر کرده است و در واقع این امامزاده به‌عنوان مهم‌ترین جاذبه روستا شناخته شده است.

بقعه امامزاده آقا سلطان محل دفن چهار امامزاده بوده و بر بلندترین بخش روستا قرار گرفته است و محل عبور و مرور کوهنوردان برای صعود به ارتفاعات کوه کرکس است.

آدرس روستای اوره: استان اصفهان، شهرستان نطنز، بخش مرکزی، دهستان کرکس، روستای اوره

تنگه نازی و آبشار بی ‌بی سیدان

تنگه نازی و آبشار بی ‌بی سیدان
در مسیر تنگه نازی چشم‌اندازهایی زیبا از طبیعت سمیرم به چشم می‌خورند.

در شهرستان سمیرم واقع در جنوب شهر اصفهان میان کوه‌های زاگرس جاذبه‌ای ناز و دلربا به‌نام تنگه نازی آرمیده است. این تنگه در نزدیکی روستای بی بی سیدان قرار گرفته و در امتداد آن رودخانه بی بی سیدان جریان دارد. جالب این‌که آبشار بی بی سیدان، به‌عنوان یکی دیگر از جاذبه های سمیرم در انتهای این تنگه جاخوش کرده است.

آبشار بی بی سیدان از کوه دالان سرچشمه گرفته است. گفتنی است، مجموع منطقه تنگه نازی و آبشار بی بی سیدان به‌عنوان «ونک چشمه» شناخته می‌شود. ونک چشمه از سرسبزترین مناطق ییلاقی اصفهان به‌شمار می‌آید و در فصل‌های گرم سال به دلیل هوای مطبوع و زیبایی بی‌مثالش گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

برای دسترسی به این تنگه زیبا و آبشار بی ‌بی سیدان باید از جاده‌ای نرم‌وخاکی با پای پیاده عبور کرد. پس از عبور از جاده خاکی به حوضچه‌ای پر آب می رسید. آب این حوضچه از آبشار بی بی سیدان تامین می‌شود. علت نرم بودن خاک جاده وجود چشمه‌های متعددی است که در این تنگه و جاده‌های اطرافش جریان دارند. اگر برای دیدن تنگه نازی راهی شهرستان سمیرم شدید از دیدن زیبایی‌های اطرافش قافل نشوید، البته برای بازدید از آن‌ها حتما از راهنماهای محلی کمک بگیرید.

آدرس آبشار بی بی سیدان: استان اصفهان، شهرستان سمیرم، ۳۰ کیلومتری شهر سمیرم، روستای بی بی سیدان، تنگه نازی، آبشار بی بی سیدان

روستای هونجان، با بافت قدیمی

روستای هونجان
رودخانه «زرچشمه» که از ارتفاعات زاگرس سرچشمه می‌گیرد، در طول این روستا روان است – عکاس: سید رضا رضوی‌پور

هونجان روستایی قدیمی با طبیعتی بکر و بسیار زیباست که در شهرستان شهرضا قرار گرفته است. وجود خانه‌های قدیمی در میان طبیعتی بکر، روستای هونجان را به مکانی متفاوت و دلنشین برای گردشگران تبدیل کرده است.

در روستای هونجان آب‌وهوا بسیار مطبوع و طبیعتش چشم‌نواز است. به خصوص اگر در فصل بهار و تابستان بدان‌جا سفر کرده باشید. فصل بهار دشت‌ها پر گل می‌شوند و در دامنه کوه‌های اطراف گیاهان دارویی و شفابخش می‌رویند. این روستا در ارتفاع دو هزارمتری از سطح دریا قرار گرفته است و از بلندای رشته کوه‌های زاگرس رودی پرآب، معروف به زرچشمه به میان آن سرازیر می‌شود و آبادانی‌اش را مدیون همین رودخانه است. عاشقان نجوم هم می‌توانند شب هنگام غرق در آسمان صاف و پرستاره روستا شوند.

از دیگر جذابیت‌های روستای هونجان در فصل بهار وجود سیاه چادرهایی است که در میان دشتی سرسبز برپا شده‌اند. این چادرها متعلق به عشایری است که برای گذران بهار و تابستانشان به این منطقه ییلاقی کوچ کرده‌اند. ایزد خواست و علی جوق هم نام دو رشته کوهی است که در غرب و جنوب روستای هونجان قرار گرفته‌اند و میعادگاهی برای کوهنوردان است.

آدرس روستای هونجان: استان اصفهان، شهرستان شهرضا، بخش مرکزی، دهستان اسفرجان، روستای هونجان

چشمه مرغاب عسگران، بزرگ‌ترین رودخانه زاینده‌رود

چشمه مرغاب عسگران
چشمه مرغاب بزرگ‌ترین رودی است که به زاینده‌رود می‌ریزد – عکاس: فهیمه قنبری

در دل صخر‌های دالانکوه از شهرستان تیران رودی جوشان و خروشان ملقب به چشمه مرغاب عسگران جریان دارد. چشمه مرغاب از چندین چشمه مختلف تشکیل شده و بزرگ‌ترین رودی است که به زاینده‌رود می‌ریزد.

چشمه مرغاب از چندین چشمه مختلف تشکیل شده است. هر یک از این چشمه‌ها در دامنه‌های کوهستانی، پایین دامنه‌ها و کوه‌های همجوار جریان دارند. جالب این‌که هر چند سال یک‌بار جای هر یک از چشمه‌ها تغییر می‌کند و با افزایش بارش‌ها حجم آب‌شان به‌میزان قابل توجهی افزایش یافته و از دامنه کوه‌‌ها جاری می‌شوند.

افراد برای کوهنوردی و لذت بردن از طبیعت زیبای اطراف چشمه مرغاب به روستای ناظر به‌عنوان نزدیک‌ترین روستا و دیگر  روستاهای اطراف سفر می‌کنند. البته امکانات رفاهی در این منطقه گردشگری چندان زیاد نیست و شاید به‌همین دلیل هنوز طبیعت آن بکر و دست‌نخورده باقی مانده است.

آدرس چشمه مرغاب عسگران: استان اصفهان، شهرستان تیران، روستای قلعه ناظر، چشمه مرغاب عسگران

منطقه گردشگری لادر، با آبشاری مرتفع

منطقه گردشگری لادر
آب چشمه لادر بسیار شفاف و گوارا است – عکاس: محرابی

منطقه گردشگری لادر یکی از جذاب ترین مناطق کوهستانی اصفهان و از توابع خمینی شهر است. این منطقه را بیشتر با چشمه‌ها و آبشارهای زیبایش می‌شناسند. اما جذابیت و هوای لطیفش آن را از قدیم‌الایام مورد عنایت پادشاهان قرار داده و منجر به ایجاد آثار تاریخی متعدد در آن شهر و دیار شده است.

دره‌ها، حوضچه‌ها و چشمه‌های منطقه گردشگری لادر بسیار تماشایی است. اما سرآمد همه این جاذبه ها، چشمه ای با آب شفاف و گواراست که از میان دره‌ها و صخره‌ها بیرون آمده است. در اطراف آن هم برای رفاه حال گردشگران امکانات رفاهی متعدد و پارکینگ تعبیه شده است.

بهترین فصل سفر به این خطه ییلاقی بهار و تابستان است، اما زمستان های آن هم خالی از لطف نیست و چراکه قطرات آب در حال فرو ریختن یخ بسته‌اند و جلوه بسیار زیبایی را به کوه می‌بخشند. دره های این منطقه جان می‌دهد برای پیاده‌روی و کوه‌های اطرافش جذابیت خاصی برای کوهنوردان و صخره‌نوردان دارد.

آدرس منطقه گردشگری لادر:استان اصفهان، پنج کیلومتری شهرستان خمینی شهر، منطقه گردشگری لادر

پارک کوهستانی صفه، منطقه‌ای در حومه شهر

پارک کوهستانی صفه
پارک کوهستانی صفه منطقه‌ای خوش آب‌وهوا در حومه شهر اصفهان قرار گرفته است – عکاس: محمد عباس رضایی

کوه صفه یا بام اصفهان از دیگر مناطق ییلاقی استان اصفهان است که در حومه شهر قرار گرفته است. این پارک کوهستانی دارای صخره‌های بلند و طبیعتی سرسبز است و وجود آب‌نماها و برکه‌های متعدد زیبایی آن را دوچندان کرده است؛ بنابراین بسیاری افراد، این مکان را برای پیک‌نیک و خوش‌گذرانی در تعطیلات آخر هفته سپری می‌کنند. از سویی‌دیگر، بسیاری از کوهنوردان و صخره‌نوردان برای صعود به قله، به این منطقه جذب می‌شوند.

از امکانات مجموعه تفریحی و ییلاقی پارک صفه می‌توان به تله کابین، سالن بولینگ، پارک بادی، باغ‌وحش و فضای مناسب برای پیاده‌روی اشاره کرد. در این منطقه جاذبه‌های تاریخی و طبیعی متنوعی مانند چشمه درویش، چشمه چاه درویش، گردنه باد و قلعه شاهدز یا قلعه دیو وجود دارد.

آدرس پارک کوهستانی صفه: جنوب اصفهان، بزرگراه شهدای صفه، پارک کوهستانی صفه

سخن آخر

اگر می‌خواهید سفری دلنشین و متفاوت به این مناطق ییلاقی استان اصفهان داشته باشید و از طبیعت بی‌نظیرش لذت ببرید بهتر است، سفری چند روزه داشته باشید. چرا که با اقامت در چنین مناطق سرسبز و خوش آب‌وهوا می‌توانید با روحیه‌ای تازه و نشاط بیشتر به زندگی روزمره خود بازگردید.

برای سفر به چنین مناطقی بهتر است در نزدیکی یکی از این جاذبه‌های طبیعی مکانی را برای اتراق انتخاب کنید؛ بنابراین بهتر است، قبل از سفر سری به سایت اتاقک زده و در حوالی یکی از این جاذبه‌های طبیعی اقامتگاه مورد نظرتان را به صورت آنلاین انتخاب کنید. البته بهتر است، قبل از اقدام به رزرو اقامتگاه، اجاره سوئیت و اجاره ویلا با خواندن این مقاله به خوبی با نقشه سفر و جاهای دیدنی آن منطقه آشنا شده و بر این اساس تصمیم‌گیری کنید.

سوالات متداول

منطقه توریستی چادگان، در چه فاصله‌ای از اصفهان قرار دارد؟

شهرستان چادگان، در فاصله 128 کیلومتری اصفهان قرار گرفته است.

بهترین فصل سفر به روستای ابیانه چه زمانی است؟

فصل بهار و تابستان

روستاهای ییلاقی اصفهان کدام‌اند؟

روستاهای هونجان، اوره، ابیانه، خفر، طامه و سیور

کدام روستا بافتی تاریخی دارد؟

روستای ابیانه و روستای هونجان

تنگه نازی در کدام شهر استان اصفهان قرار دارد؟

شهرستان سمیرم

3/5 - (21 امتیاز)

اتاقک

مائده سمیع‌زاده

مائده هستم. فارغ‌التحصیل رشته برق و مخابرات، اما از اون جایی که عاشق طبیعت و ایران‌گردی هستم، تصمیم گرفتم، با نوشته‌هام پلی بشم برای آشنا کردن شما با طبیعت بکر و زیبای ایران عزیزمون، به قول نیما یوشیج هر قدر به طبیعت نزدیک شویم، زندگی شایسته تری پیدا می‌کنیم.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. منطقه نمونه گردشگری افوس همچنین دارای پیست اسکی واقع در غرب اصفهان(شهرستان بویین میاندشت) خیلی جذاب و قشنگه.
    حتما برید اونجا و لذت ببرید از طبیعت و چشمه هاش

  2. گزارشی بسیار زیبا و دلنشین
    و اما نقاط دیگر استان اصفهان با طبیعتی ییلاقی و بکر که در متن فوق ذکر نگردیده:
    روستای افوس با چشمه و دریاچه افوس
    آبشار سمیرم
    چشمه ناز ونک
    چشمه لنگان،چشمه بابااحمد و چشمه معلم فریدونشهر
    چشمه خوانسار
    چشمه علی و سد همگین دهاقان
    پادنا سمیرم با رودخانه ماربر و چشمه سارهای زیبا
    آبشار نیاسر
    سد حنا در نزدیکی سمیرم
    پیست اسکی فریدونشهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *