شهرهاتجربه سفررامسر

10 مورد از بهترین مسیرهای دوچرخه سواری در ایران | تجربه رکاب‌زنی در بهترین مکان‌ها

طبیعت‌گردی، شهرگردی یا تجربه هر دو آن‌ها در یک سفر، می‌تواند بسیار جذاب باشد. به‌خصوص آن‌که با یک وسیله نقلیه متفاوت، سفرتان را آغاز و علاوه‌بر گردشگری، به ارتقای سطح سلامتی بدنتان نیز کمک کنید. سفری که از آن، نه‌ تنها با اضافه وزن و عذا‌ب‌وجدان زیاد خوردن غذاهای شور و شیرین بازنمی‌گردید، بلکه قوی‌تر، ورزیده‌تر و سرحال‌تر خواهید شد.

این وسیله نقلیه جذاب که در هر ساعت می‌تواند به سوزاندن حدود 500 کالری کمک کند، «دوچرخه» است. وسیله‌ای که از قرن هجدهم اختراع شده و حالا طرفداران بسیاری دارد. اگر شما هم عاشق دوچرخه هستید و می‌خواهید در مسیرهای هیجان‌انگیز، با دوچرخه سفر کنید، در این مطلب از وبلاگ اتاقک همراه‌مان باشید. این‌جا برای‌تان از بهترین مسیرهای دوچرخه سواری در ایران گفته‌ایم.

از دریاچه تار تا دریاچه هویر

از دریاچه تار تا دریاچه هویر
مسیر دو دریاچه تار و هویر، از جاده‌های خوب برای دوچرخه‌سواری است – عکاس: پاژن

دریاچه تار و هویر، دو آبگیر زیبا در دماوند هستند. این دریاچه‌ها با تهران کمتر از 100 کیلومتر فاصله دارند و مسیر رسیدن به دریاچه‌ها، هنوز بکر و کم‌تردد است. به‌همین دلیل جاده دریاچه تار تا دریاچه هویر، می‌تواند یک راه مناسب برای دوچرخه‌سواری باشد.

برای این کار باید با ماشین تا روستای هویر بروید. بعد، حدود 10 کیلومتر تا دریاچه تار رکاب بزنید. پس از رسیدن به دریاچه دوم، می‌توانید از خنکای آب لذت ببرید، در کوه‌های اطراف پیاده‌روی کنید و یا به تماشای گل‌ها و گله اسب‌ها بنشینید. به یاد داشته باشید، اطراف دریاچه تار هیچ درخت و سایه‌ای نیست. پس اگر می‌خواهید اشعه‌های خورشید آزارتان ندهد، با خودتان سایه‌بان ببرید.

برای مسیر برگشت می‌توانید جاده سرازیری را انتخاب کنید. این جاده از دریاچه تار به سمت روستای «چنار شرق» که در 8 کیلومتری دماوند است، امتداد پیدا کرده است. طول این جاده خاکی، تقریبا 20 کیلومتر است و 5 کیلومتر آن هم سربالایی است. توجه داشته باشید، از این مسیر ماشین‌ها نیز عبورو‌مرور دارند اما چون جاده خاکی است، معمولا سریع حرکت نمی‌کنند. در پایین جاده، رودی روان است و گله‌دارها نیز در طول مسیر، در حال حرکت هستند.

برای آن‌‌که بیشتر از مسیر لذت ببرید، تلاش کنید صبح زود در روستای هویر باشید و مطابق با زمان‌بندی به جاده برگشت، ورود کنید. البته اگر فرصت کافی دارید می‌توانید با اجاره ویلا دماوند چند روزی را در این مکان دلنشین و زیبا سپری کنید.

اجاره ویلا دماوند با تضمین کیفیت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

رکاب تا پلنگ‌دره

رکاب تا پلنگ‌دره
جاده خاکی منتهی به آبشار پلنگ‌دره برای دوچرخه‌سواری مناسب است – عکاس: حامد یعقوبی لولاکی

یکی دیگر از بهترین مسیرهای دوچرخه سواری در ایران، جاده‌ای خاکی و به طول 20 کیلومتر است که شما را به آبشار پلنگ‌دره در شیرگاه مازندران می‌رساند. با درنظر داشتن اینکه هر دو تا سه کیلومتر، باید کمی استراحت کنید، بالا رفتن از این جاده حدود 2 ساعت رکاب زدن خواهد داشت. مسیر شما از میان جنگل‌های شیرگاه می‌گذرد و در نهایت به آبشار و رودخانه پلنگ‌دره می‌رسید. در این‌جا می‌توانید درختان سربه‌فلک کشیده، رودی پهناور، بوته‌های تمشک و پرندگانی زیبا را ببینید. همچنین در پلنگ‌دره امکان کمپ و شب‌مانی نیز وجود دارد. اما اگر نمی‌خواهید وسیله زیادی با خودتان ببرید، می‌توانید با رزرو ویلا در شیرگاه، شب‌مانی راحت و بدون دغدغه‌ای داشته باشید.

از تهران تا ابتدای مسیر خاکی پلنگ‌دره حدود 240 کیلومتر راه است. این مسیر را می‌توانید با هر ماشین سواری طی کنید. در اول جنگل پلنگ‌دره نیز یک ایستگاه محیط‌بانی وجود دارد که معمولا پس از تاریکی هوا اجازه تردد به خودروها را نمی‌دهد.

اگر می‌خواهید از این مسیر بیشتر لذت ببرید، سعی کنید صبح زود از تهران خارج شوید و به سمت جاده فیروزکوه بیایید. پس از آن، زمانی را هم برای برگشت با دوچرخه در جاده خاکی در نظر بگیرید تا قبل از تاریکی هوا از جنگل خارج شده باشید.

برای اجاره ویلا و کلبه جنگلی در شیرگاه می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

اجاره ویلا و کلبه در شیرگاه بسیار تمیز
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

دوچرخه‌سواری در سرزمین ترکمن‌ها

دوچرخه‌سواری در سرزمین ترکمن‌ها
در جاده‌های بکر ترکمن‌صحرا می‌توانید حسابی دوچرخه‌سواری کنید – عکاس: علی اباذری

یکی از دلایل جذابیت دوچرخه، سکوت و آرامشی است که حین استفاده از آن به‌خصوص در طبیعت، به چشم می‌آید. به‌همین دلیل اگر در مسیرهای کم‌تردد دوچرخه‌سواری کنید می‌توانید جلوه‌های متفاوتی از طبیعت را ببینید.

یکی از بهترین مسیرهای دوچرخه سواری، جاده‌‌ای است که از میان دشت‌های گندم شما را به قبرستان و مقبره خالدنبی می‌رساند. این مقبره ساده و قبرستان کهنی که در کنار آن است، از خاص‌ترین و اسرارآمیزترین جاذبه‌های گردشگری این منطقه محسوب می‌شود. مقبره خالد نبی، تقریبا 90 کیلومتر با شهر گنبدکاووس فاصله دارد. اطراف این مقبره اقامتگاه‌های خوبی برای شب‌مانی، خوردن غذاهای ترکمنی و آشنایی با شیوه زندگی مردم این منطقه وجود دارد. همچنین طبیعت منطقه، آداب‌ورسوم مردم و تماشای اسب‌های بلندبالای ترکمن، از دیدنی‌هایی است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.

در این منطقه جاده‌های زیادی برای دوچرخه‌سواری وجود دارد که طول آن‌ها از حدود 5 کیلومتر تا بیش از 50 کیلومتر متغیر است. انتخاب مسیر، کاملا به وضعیت آمادگی جسمانی شما و مدت زمانی که می‌خواهید در ترکمن صحرا بمانید، بستگی دارد. اما به‌عنوان یک پیشنهاد بهتر است یک اقامتگاه در نزدیکی مقبره خالد نبی رزرو کنید و تا آن‌جا با ماشین بروید. پس از آن می‌توانید جاده منتهی به مقبره و دیگر مسیرها را با دوچرخه طی کنید و از طبیعت آن‌جا بیشتر لذت ببرید.

از تهران تا شهر گنبدکاووس، حدود 500 کیلومتر راه است و بنابر ترافیک جاده، بین 5 تا 6 ساعت زمان می‌برد.

دوچرخه‌سواری از هرانده تا خمده

دوچرخه‌سواری از هرانده تا خمده
از هرانده به خمده، مسیری مناسب برای دوچرخه‌سواری پیدا خواهید کرد – عکاس: جواد کریمی

از پرطرفدارترین و بهترین مسیرهای دوچرخه سواری در ایران، جاده‌ای است که شما را از روستای هرانده به خمده می‌رساند. این جاده را معمولا دوچرخه‌سواران به‌صورت یک طرفه طی می‌کنند. یعنی از یک روستا وارد می‌شوند، با طبیعت‌گردی و استراحت، حدود 6 کیلومتر را رکاب می‌زنند و از روستای بعدی خارج می‌شوند. جریان رود نمرود، باغ‌های میوه، درختان زرشک و هوای عالی این مسیر را به‌خصوص در پاییز بسیار دیدنی می‌کند.

این جاده سربالایی‌های سختی ندارد و عموما طبیعت‌گردان از آن می‌گذرند. در طول مسیر می‌توانید کنار رود استراحت کنید، ورودی غار بورنیک را ببینید و از روستا گردوهای خوشمزه بخرید. از تهران تا روستای هرانده حدود 120 کیلومتر راه است و این روستا تا فیروزکوه نیز کمتر از 14 کیلومتر فاصله دارد.

از نئور تا سوباتان با دوچرخه

از نئور تا سوباتان با دوچرخه
برای رسیدن به دریاچه نئور می‌توانید با دوچرخه اقدام کنید – عکاس: زهرا هاشمی

مسیر پیمایش نئور تا سوباتان از بهترین مسیرهای دوچرخه سواری در ایران، طبیعت‌گردی و پیاده‌روی در بهار، تابستان و اوایل پاییز است. اما تابه‌حال به پیمایش این مسیر با دوچرخه، فکر کرده‌اید؟

برخی دوچرخه‌سواران قبلا این مسیر را رفته‌اند. آن‌ها با ماشین تا روستای بالابودا می‌روند. سپس سوار دوچرخه می‌شوند و ادامه راه که حدود 12 کیلومتر سربالایی است را رکاب می‌زنند. اگر صبح راه را آغاز کنید، بین راه ناهار بخورید و چند بار هم استراحت کنید، قبل از تاریکی هوا به دریاچه نئور می‌رسید. این‌جا باید کمپ بزنید. به‌همین دلیل داشتن کیسه‌خواب و چادر الزامی است. اگر شرایط کمپ را ندارید یا می‌خواهید اقامت راحتی داشته باشید، مسیر دوچرخه‌سواری را کوتاه‌تر کنید تا بتوانید شب را در اقامتگاه‌های تالش یا کلبه‌های چوبی و خانه‌های بومگردی روستاهای اطراف بگذرانید. همچنین می‌توانید برای اجاره ویلا تالش از سایت اتاقک کمک بگیرید.

اما اگر شب را کنار نئور ماندید، روز بعد با 25 کیلومتر رکاب زدن، می‌توانید به سوباتان برسید. این مسیر نیز تقریبا یک روز زمان می‌برد. پس از آن با اجاره کلبه در سوباتان، شب را خیلی خوب استراحت کنید و فردا صبح حدود 30 کیلومتر، مسیر سرپایینی را رکاب بزنید تا به تالش برسید. از این‌جا به بعد را با ماشین سواری رهسپار خانه شوید.

از تهران تا تالش حدود 450 کیلومتر راه است و بنابر شرایط جاده و خودرو حدود 6 تا 7 ساعت برای پیمودن آن زمان نیاز دارید.

اجاره ویلا در تالش با پشتیبانی 24 ساعته
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

عبور از لار با دوچرخه

عبور از لار با دوچرخه
دشت لار از مسیرهای خوب برای طبیعت‌گردی و دوچرخه‌سواری است.

اگر آمادگی جسمانی بالا دارید و می‌خواهید توانایی‌های خود را به چالش بکشید، دوچرخه‌سواری در دشت لار از پیشنهادهای خوب است. دشت لار جزء استان مازندران و در پای کوه دماوند چون مخمل سبزی گسترده شده است. آب‌وهوای این دشت در بهار، تابستان و اوایل پاییز دیدنی است و گردشگران بسیاری به سمت آن رهسپار می‌شوند.

لار یک پارک ملی به همراه دریاچه‌ای زیبا است. مسیر دوچرخه سواری در لار حدود 60 کیلومتر برآورد می‌شود که شامل رفت‌وبرگشت و عبور از سربالایی و سرازیری‌هاست. این جاده بی‌شک دوچرخه مناسب و بدنی آماده را می‌طلبد. فاصله تهران تا لار حدود 75 کیلومتر است و طبیعت‌گردان بسیاری در آخر هفته‌ها به‌سمت این منطقه می‌روند.

اجاره ویلا دماوند با تضمین کیفیت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

دوچرخه‌سواری در کنار آیینه بزرگ

دوچرخه‌سواری در کنار آیینه بزرگ
دریاچه حوض‌سلطان از مسیرهای مناسب برای دوچرخه‌سواری سبک است – عکاس: جعفر حصاریان

اگر در زمستان و پاییز به دنبال یک مسیر مناسب برای دوچرخه‌سواری هستید، دریاچه حوض‌سلطان قم از پیشنهادهای خوب است. این دریاچه نمک، با کمی بارندگی تبدیل به بزرگترین آیینه‌ای می‌شود که در تمام عمرتان دیده‌اید. وجود نمک، فضایی چشم‌نواز را در اطراف دریاچه خلق می‌کند و ضمنا جاده‌ و مسیر دوچرخه سواری آن نیز هموار و آرام است. معمولا جاده‌ای که برای دوچرخه‌سواری درنظر گرفته می‌شود، حدود 20 کیلومتر طول دارد.

دریاچه حوض سلطان حدود 40 کیلومتر با قم و 85 کیلومتر با تهران فاصله دارد. اگر جاده شلوغ نباشد، حدود دو ساعت را برای رفت و همین میزان را نیز باید برای برگشت در جاده قم به تهران درنظر بگیرید.

از مازندران تا گیلان، با دوچرخه

از مازندران تا گیلان، با دوچرخه
در خط ساحلی چالوس تا لاهیجان می‌توانید از دوچرخه‌سواری لذت ببرید – عکاس: احمدرضا جمشیدی

این روزها در جاده‌های شمالی کشور می‌توانید ماشین‌هایی را ببینید که روی سقف یا در صندوق‌عقب خود، در حال حمل دوچرخه هستند. اگر دوست دارید بدانید این دوچرخه‌سواران در حال حرکت به‌سمت چه مسیری هستند، باید برای‌تان از یک راه جذاب بگوییم که از کنار خط ساحلی دو استان شمالی کشور می‌گذرد.

برای این مسیر باید به‌سمت چالوس بروید. این‌جا دوچرخه‌ها را آماده کنید و راهتان را در مسیر ساحلی آغاز کنید. حدود 75 کیلومتر رکاب بزنید تا به رامسر برسید. اگر خسته شده‌اید یا این مسیر برایتان کافی است، می‌توانید با ماشین‌ قرار بگذارید که در شهر بعدی دنبالتان بیاید و از آن‌جا برگردید. اما اگر به‌دنبال هیجان و تجربه‌های بیشتر هستید با رزرو اجاره ویلا و سوئیت در رامسر شب را در این شهر استراحت کنید و فردا صبح راهتان را تا لاهیجان ادامه دهید.

این مسیر نیز حدود 80 کیلومتر است و در نهایت شما را به شهر زیبای لاهیجان می‌رساند. در شهر لاهیجان و روستاهای اطراف آن نیز می‌توانید اقامتگاه رزرو کنید، ویلا بگیرید یا در هتل‌های لاهیجان شب را به آرامش بگذرانید. با ماشین پشتیبان هماهنگ کنید تا فردا صبح از لاهیجان شما را سوار کنند و از آن‌جا با ماشین به خانه بروید. این مسیر تقریبا برای تمام فصول مناسب است و می‌توانید در مسیر هرجا که امکان ادامه دادن نداشتید توقف و استراحت کنید.

هم‌رکاب تا مرداب هسل

مرداب هسل
مسیر 8 کیلومتری تا مرداب هسل از مسیرهای دوچرخه سواری برای حرفه‌ای‌هاست – عکاس: احمد کریمی

هسل از مرداب‌های معروف و زیبای مازندران است که تا تهران حدود 200 کیلومتر فاصله دارد. مرداب هسل، طبیعتی بی‌نظیر دارد و مسیر دوچرخه سواری آن 8 کیلومتر و به‌صورت سربالایی است. در طول مسیر از میان درختان جنگلی زیبایی می‌گذرید و شانس دیدن برخی از پرندگان رنگارنگ را هم خواهید داشت.

پیمودن این مسیر نیاز به آمادگی جسمانی دارد و نباید بدون تجهیزات کافی وارد آن شوید. پس از پایان این 8 کیلومتر می‌توانید مرداب هسل را ببینید و آن‌جا استراحت کنید. سپس همین مسیر که حالا یک سراشیبی است را بازگردید. بهترین فصل برای دوچرخه‌سواری در این مسیر اواخر بهار، اوایل تابستان و اوایل پاییز است. در‌صورت بروز بارندگی بهتر است وارد این جاده نشوید.

برای اجاره ویلا شمال می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

کویرگردی با دوچرخه

کویرگردی با دوچرخه
در کویرها و روستاهای گرمسار مسیرهای دوچرخه سواری متنوعی را پیدا می‌کنید – عکاس: رهبر کوهی

پاییز و زمستان، بهترین فرصت برای دیدن یکی از مظاهر زیبای طبیعت یعنی کویر است. چه بهتر که کویرها را با دوچرخه طی کنید و بدون آسیب زدن به طبیعت آن لذت ببرید. برای این کار، کویرهای گرمسار از انتخاب‌های مناسب است. پس با ماشین از تهران به سمت گرمسار و روستای چنداب بروید. بعد سوار دوچرخه‌تان شوید و حدود 10 کیلومتر را در شیب کم و به‌صورت خاکی طی کنید.

اگر ماشین پشتیبان دارید از او بخواهید در انتهای روستا دنبالتان بیاید. در غیراین صورت همین مسیر را با دوچرخه برگردید و سوار ماشین‌تان شوید. روستای چنداب، روستایی کویری است و در آن می‌توانید گورستان قدیمی، برج آرامگاهی، تپه‌های باستانی و امامزاده چهل‌تن را ببینید. از آن‌جا که آب‌وهواب گرمسار گرم و خشک است، این مسیر برای اواسط بهار تا اواخر تابستان مناسب نیست.

سخن آخر

در این مقاله از اتاقک به بررسی 10 مورد از بهترین مسیرهای دوچرخه سواری در ایران پرداختیم. برخی از این جاده‌ها برای سفرهای یک‌روزه و تعدادی نیز برای سفرهای چندروزه مناسب هستند. اگر قصد شب‌مانی دارید، می‌توانید با رزرو اقامتگاه و اجاره ویلا در اتاقک، شب را به‌خوبی استراحت کنید تا فردا بتوانید سرحال و شاداب رکاب بزنید و از سفرتان لذت ببرید. اتاقک با مجموعه‌ای کامل از بهترین اقامتگاه‌ها در سرتاسر ایران همراه شماست تا هیچ‌جا بدون جا نمانید.

سوالات متداول

مسیر دوچرخه سواری شمال کجاست؟

اگر می‌خواهید در خط ساحلی رکاب بزنید، از ساحل چالوس مسیرتان را آغاز کنید و تا رامسر بروید. پس از آن می‌توانید در جاده‌ای به‌سمت لاهیجان، ادامه مسیر دهید.

مسیر دوچرخه سواری خوب برای پاییز و زمستان کجاست؟

مسیرهای کویری از جمله روستای چنداب گرمسار، برای رکاب زدن در پاییز و زمستان مناسب هستند. همچنین روستای هرانده نیز در پاییز شگفت‌انگیز خواهد بود.

مسیر دوچرخه سواری سنگین اطراف تهران کجاست؟

دوچرخه‌سواری دشت لار از مسیرهای دشوار دوچرخه‌سواری است که نیاز به آمادگی جسمانی و تجهیزات دارد.

مسیر دوچرخه‌سواری جنگلی کجا بریم؟

جاده‌ی منتهی به آبشار و رودخانه پلنگ‌دره و مسیر دسترسی به مرداب هسل از جاده‌های جنگلی است که می‌توان با دوچرخه نیز آن‌ها را طی کرد.

4.6/5 - (8 امتیاز)

اتاقک

نیوشا امینیان

قلم و سفر جهانم رو شکل دادن و من رو به دنیای نویسندگی آوردن. گاهی نجوم درس می‌دم و اوقاتی رو صرف نقاشی می‌کنم. در ذهن من، با نوشتن هر کلمه، روحی در وجودش دمیده می‌شه و تا همیشه زنده نگهش می‌داره. با کلماتی لبریز از روح زندگی، از زیباترین مقاصد سفر، بیشتر بدونید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *