شهرهاجاهای دیدنیدریاچه‌ها

معرفی کامل دریاچه نئور | مقصدی بی‌همتا و ناب برای دوست‌داران طبیعت

سفر به ییلاقات خوش آب‌وهوا با دیدن جاذبه‌ای زلال و آرام، دلپذیرتر خواهد بود. جواهری که به آن «دریاچه نئور» می‌گویند و خودش مقصدی بی‌همتا برای طبیعت‌گردان و دوست‌داران هوای خوش است. نئور زیستگاه موجودات گوناگونی است و نقش مهمی در ساخت اکوسیستم منطقه خودش نیز دارد. این دریاچه از زیباترین جاذبه‌های شمال ایران است که میانگین عمق آن تا 5 متر نیز می‌رسد. در این مطلب از اتاقک به بررسی این موهبت طبیعی و زیبا پرداخته‌ایم.

دریاچه نئور کجاست؟

دریاچه نئور کجاست
نئور درواقع دو دریاچه است که عمق آن ممکن است به 5 متر هم برسد – عکاس: زهرا هاشمی

دریاچه نئور به عنوان بخشی از منطقه حفاظت شده لیسار در ۴۸ کیلومتری جنوب شرقی اردبیل و در مسیر خلخال است. از نظر تقسیمات کشوری، نئور در اردبیل قرار دارد؛ و جزو جاهای دیدنی اردبیل محسوب می‌شود، اما فاصله آن تا شهرها و مناطق خوش آب‌وهوای گیلان نیز اندک است. این دریاچه در شمال تالش قرار دارد و می‌توان در زمان دیدن ییلاقات تالش برنامه‌ای برای کمپ در اطراف نئور یا بازدید از این دریاچه نیز ترتیب داد.

برای مثال مسیر پیاده‌روی دریاچه نئور تا ارتفاعات سوباتان که در 19 کیلومتری جنوب شرقی دریاچه قرار دارد، یکی از برنامه‌هایی است که تعریفش را از تورلیدرها زیاد می‌شنوید و در ماه‌های اردیبهشت تا خرداد، عکس‌هایش را در شبکه‌های اجتماعی، به وفور پیدا خواهید کرد. جالب است بدانید، دریاچه نئور درواقع دو دریاچه است که در فصل‌های پرآب، به هم متصل‌اند و اگر بارندگی کم باشد، با کاهش سطح آب، مرز دو حفره دریاچه‌ها، پیدا می‌شود.

ضمنا اگر دوست دارید بدانید اردبیل کجاست و چه جاذبه‌هایی دارد؛ پیشنهاد می‌کنم خواندن این مقاله را از دست ندهید.

آب‌وهوای دریاچه نئور

آب‌وهوای دریاچه نئور
از اوایل فصل پاییز تا فصل بهار میزان بارندگی در نئور بالاست.

نئور حدود 2500 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و به همین دلیل هوای آن بسیار خنک است. مثلا اگر هفته دوم تیرماه را در نظر بگیریم، بیشینه دمای نئور تا 18 درجه بالا می‌رود و کمینه آن حدود 12 درجه است! از اوایل پاییز تا اوایل بهار میزان بارندگی در دریاچه نئور بالاست. از سوی دیگر دما بسیار افت می‌کند و صعود به نئور بسیار دشوار و گاهی خطرناک خواهد بود. البته کوهنوردانی هستند که به عشق دیدن دریاچه یخ‌زده نئور، شال و کلاه می‌کنند و به ارتفاعات می‌روند؛ اما حتما یک راهنمای حرفه‌ای و تجهیزات کامل را به همراه خواهند داشت.

بهترین فصل دیدن دریاچه نئور

بهترین فصل دیدن دریاچه نئور
بهترین فصل دیدن نئور بهار و تابستان است – عکاس: مرتضی برجسته

اگر دوست دارید دریاچه نئور را ببینید می‌توانید از اواسط فروردین تا اواخر شهریور برنامه‌ریزی سفرتان را انجام دهید. در این مدت، دریاچه نئور واقعا زیباست و هوای خنک آن چند روزی از گرمای شهرهای بزرگ، نجاتتان می‌دهد. از سوی دیگر می‌توانید تجربه آشپزی در طبیعت یا کمپینگ را داشته باشید و بیشتر از طبیعت لذت ببرید. به یاد داشته باشید که حتی در این ماه‌ها هم باید با لباس گرم، آب و غذای کافی، کیسه‌خواب و تجهیزات کامل برای اقامت در طبیعت اقدام کنید. چراکه به‌علت وجود دریاچه، شب‌ها دما بیشتر افت می‌کند و نزدیک صبح، همه‌جا شبنم می‌نشیند. این شبنم در کنار هوای خنک دم صبح، به راحتی از خواب بیدارتان خواهد کرد.

برای اجاره ویلا اردبیل می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

جاذبه‌های دیدنی دریاچه نئور

جاذبه‌های دیدنی دریاچه نئور
اطراف دریاچه نئور با پوشش گیاهی زیبایی پوشیده شده است – عکاس: پارسا داوودی

پیش از آنکه ما دریاچه نئور را پیدا کنیم، پرندگان، آبزیان و گیاهانی به آن راه پیدا کرده‌اند. به همین دلیل نئور یک منطقه حفاظت‌شده است و در آن اجازه شکار به‌خصوص شکار پرندگان صادر نمی‌شود. دریاچه نئور پناهگاه امنی است که در آن می‌توانید پرندگان بومی و مهاجر زیادی را ببینید. البته اگر خیلی سروصدا نکنید و از آن گروه‌هایی نباشید که با خودشان اسپیکرهای یک متری به طبیعت می‌برند. آب دریاچه نئور شیرین است.

درواقع نئور از معدود دریاچه‌هایی است که آب شور و تلخ ندارد. در نتیجه آبزیان آن نیز متفاوت‌اند. مثلا یک گونه میگو و چند نوع ماهی در این دریاچه ریخته می‌شوند و چند گونه بومی هم وجود دارد. ذکر این نکته ضروری است که پیش از آغاز فصل سرد و یخ زدن دریاچه، ماهی‌ها را خارج می‌کنند. علاوه‌بر این گونه‌ها، در اطراف دریاچه، پوشش گیاهی نرم و مخملی زیبایی را خواهید دید که در فصل بهار، از لابه‌لای آن‌ها گل‌های زرد، بنفش، قرمز و صورتی، سر از خاک بیرون آورده‌اند.

در پایین دریاچه نیز کانال آبی را می‌بینید که حدود 4 دهه پیش و برای انتقال آب به زمین‌های کشاورزی حفر شده است. اگر می‌خواهید عکس‌های زیبا بگیرید، پیشنهاد می‌کنیم کمی از دریاچه دور شوید و از صخره‌های اطراف بالا بروید. آن‌جا می‌توانید با پس‌زمینه آبی لاجوردی نئور، زیباترین عکس‌ها را ثبت کنید. اگر دوچرخه دارید و می‌دانید چگونه باید در شیب‌ها، جاده‌های خاکی و روی چمن حرکت کنید، می‌توانید دوچرخه‌تان را هم بیاورید.

گاهی هم محلی‌ها اسب‌هایی را در اطراف دریاچه دارند تا با آن‌ها دوری بزنید و این تفریح را نیز به سفرتان اضافه کنید. در مواردی روی دریاچه قایق‌هایی هم حرکت می‌کنند که می‌توانید با آن‌ها نیز همراه شوید.

امکانات اطراف دریاچه نئور

امکانات اطراف دریاچه نئور
فقط با تجهیزات کامل می‌توانید برای اقامت در اطراف دریاچه نئور اقدام کنید – عکاس: امیرصیام ملکی

به یاد داشته باشید که شما دارید به یکی از بکرترین جاذبه‌ها سفر می‌کنید. بخشی از جاده‌ای که طی می‌کنید خاکی است، خبری از فروشگاه و سرویس‌بهداشتی‌های مجهز نخواهد بود و باید منابع آب را با احتیاط مصرف کنید. در اطراف نئور دکه‌های کوچک برای خرید مایحتاج محدود هست؛ اما قطعا برای تهیه وسایل شب‌مانی، کفایت نمی‌کند. پس قبل از رسیدن به نئور هر وسیله و خوراکی که لازم دارید را بخرید و با خود ببرید.

جاذبه‌های اطراف دریاچه نئور

جاذبه‌های اطراف دریاچه نئور
دیدن جاذبه‌های اطراف این دریاچه خالی از لطف نخواهد بود.

اگر دارید وسایل‌تان را جمع می‌کنید تا به نئور بروید، پیش از حرکت از چند جاذبه اطراف این دریاچه نیز بخوانید.

ییلاق سوباتان؛ دیدنی و خوش آب‌وهوا

ییلاق سوباتان
ییلاق سوباتان از نزدیک‌ترین جاذبه‌ها به دریاچه نئور است – عکاس: کیهان صنعت

بی‌شک ییلاق سوباتان که بالاتر نیز به آن اشاره کردیم از بهترین دیدنی‌هاست. این ییلاق خوش آب‌و‌هوا اقامتگاه‌ها و کلبه‌هایی هم برای شب‌مانی دارد و در آن می‌توانید از دیدن رقص مه و ابر بر فراز دره‌ها و دشت‌ها لذت ببرید.

پارک جنگلی آلچالق؛ درختان آلوچه پربار

آلچالق به معنی جایی است که در آن درختان آلوچه رشد می‌کنند. در نتیجه قرار است اینجا کلی آلوی جنگلی پیدا کنید. پارک جنگلی آلچالق در جنگل‌های لیسار و مسیر رسیدن به سوباتان قرار دارد. این ناحیه شامل تپه‌های کوتاهی است که با انبوه از درختان آلوچه و چند درخت دیگر، محیطی جذاب را خلق کرده است.

ییلاق مریان؛ زیبا و خنک

ییلاق مریان
برای دیدن ییلاق مریان بهتر است اوایل پاییز به این مکان بروید.

این ییلاق خنک و بسیار زیبا در شهرستان تالش قرار دارد. مریان روستای کم‌جمعیتی است که در آن حدود 250 نفر زندگی می‌کنند. از همین توصیف می‌توانید بدانید که مریان تا چه اندازه بکر و آرام است. اگر قصد دیدن مریان را دارید باید بدانید که جاده از کمی مانده به روستا، خاکی می‌شود و بهتر است تا اوایل پاییز برای دیدن آن رهسپار شوید. چراکه این ییلاق نیز زمستان‌های سرد و سختی دارد.

اجاره ویلا در تالش با پشتیبانی 24 ساعته
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

ییلاق شکردشت؛ دشتی پر از گل‌های شقایق

ییلاق شکردشت
شکردشت یکی از زیباترین ییلاق‌ها در مسیر دریاچه نئور است – عکاس: عبدالله اسماعیلی

چند پیراهن چین‌دار زیبا خریده‌اید و دنبال دشتی جذاب برای عکاسی هستید؟ پیشنهاد می‌کنیم در مسیر رفتن به دریاچه نئور، ییلاق شکردشت را هم ببینید. اوج زیبایی این دشت در بهار و زمانی است که گل‌های شقاق، چون شعله‌هایی باشکوه از لابه‌لای چمن‌ها قد علم می‌کنند. اما بدون شقایق‌ها هم شکردشت زیباست و ارزش دیدن دارد. برای رسیدن به آن باید از رشت به سمت جاده زییابر- تالش بروید و اگر فرصت داشتید، بافت روستایی آن را هم ببینید.

روستای ناو

روستای ناو
در روستای ناو شاهد یک آبشار 30 متری زیبا نیز خواهید بود.

در جاده اسالم به خلخال و 10 کیلومتری شهرستان تالش، می‌توانید روستای زیبای ناو را پیدا کنید. روستای ناو دارای دو قسمت بالا و پایین است. امروزه در بخش بالایی کسی زندگی نمی‌کند؛ اما بخش پایین روستا تقریبا 60 نفر جمعیت دارد. در دل این روستا یک آبشار زیبای 30 متری نیز هست که در تابستان آب آن کم می‌شود. در روستای ناو جایگاه پرورش ماهی و نانوایی نیز پیدا می‌کنید.

غار گنج‌خانه

غار گنج‌خانه
در غار گنج‌خانه نشانه‌هایی از انسان‌های اولیه وجود دارد.

اگر بهار و تابستان را برای دیدن دریاچه نئور انتخاب کرده‌اید، می‌توانید برای دیدن غار گنج‌خانه نیز اقدام کنید. این غار در سال 94 پیمایش و نقشه آن نیز تهیه شده است. تا پیش از آن، محلی معتقد بودند که در دل غار، گنجی است و گاهی هم از شمشیرهای معلق در هوا، افسانه‌هایی را تعریف می‌کردند. اگرچه این جلوه‌های ویژه در غار پیدا نشد؛ اما نشانه‌هایی از زندگی انسان‌های اولیه در غار وجود دارد که بسیار ارزشمندتر از هر گنجی است. اگر دوست داشتید این غار را ببینید حتما با لوازم ایمنی و راهنمای مسلط وارد شوید. چراکه گم شدن در ظلمات و سرمای غارها، بسیار خطرناک و دلهره‌آور است.

مسیر دسترسی به دریاچه نئور

مسیر دسترسی به دریاچه نئور
از تهران تا دریاچه نئور حدود 600 کیلومتر راه است – عکاس: مهرداد رباط‌میلی

چگونه به دریاچه نئور برویم؟ راه پیچیده و سختی پیش رویتان نیست. برای شروع می‌توانید از تهران به سمت زنجان بروید و بعد مسیر جنوب به شمال جاده خلخال- اردبیل را انتخاب کنید. 40 کیلومتر مانده به اردبیل در قسمت شرقی جاده اردبیل- خلخال، مسیری پرپیچ‌و‌خم است که به ‌سمت دریاچه نئور و روستاها و ییلاق‌های اطراف آن می‌رود. حدود 12 کیلومتر دیگر را طی کنید تا به یک خروجی برسید. این راه شما را به روستای داش‌بلاغ و جنوب دریاچه نئور می‌رساند.

ضمنا اگر از جاده قبلی راه‌تان را ادامه دهید، به بخش شمالی نئور خواهید رسید. علاوه‌بر این مسیر، می‌توانید وارد گیلان شوید و مسیرتان را تا تالش ادامه دهید. بعد از آن‌جا جاده ییلاق سوباتان را پیش بگیرید و بعد به سمت جاده شرقی دریاچه نئور بروید. برای رسیدن به نئور می‌توانید از ماشین‌های شخصی استفاده کنید (اگر بارندگی و مه نباشد).

بااین‌حال، مسیر 19 کیلومتری تا سوباتان را نمی‌توان با هر ماشینی پیمود و بهتر است از نیسان‌های محلی یا ماشین‌های آفرود کمک بگیرید. البته که بسیاری از گردشگران این مسیر را پیاده هم طی می‌کنند. در مجموع از تهران تا دریاچه نئور حدود 600 کیلومتر راه است که در شرایط عادی جاده برای پیمودن آن باید 9 تا 10 ساعت زمان بگذارید.

اقامت در اطراف دریاچه نئور

اگر قصد کمپ دارید، نکات مهم این تصمیم را برایتان شرح دادیم؛ اما اگر می‌خواهید با رزرو ویلا یا اقامتگاه از سفرتان لذت ببرید، می‌توانید از بین خانه‌ها و کلبه‌های چوبی، ویلاها و حتی هتل‌ها، جایی را انتخاب کنید. در سوباتان، تالش و دیگر شهرهای گیلان اقامتگاه‌های گوناگون با طیف قیمتی متنوع و امکانات کافی وجود دارد. برای پیدا کردن بهترین اقامتگاه‌های دریاچه نئور کافی است وارد سایت اتاقک شوید و ویلای خود را رزرو کنید. به یاد داشته باشید که در فصل گرم سال مسافران زیادی رهسپار این منطقه می‌شوند و در نتیجه اقامتگاه‌ها به سرعت پر خواهد شد. پس پیش از آغاز سفرتان؛ حتی اقامتگاه مورد نظرتان را رزرو کنید.

سخن آخر

سفر، فصلی نو را در زندگی‌تان پدید می‌آورد و نگاه‌تان به جهان را تغییر خواهد داد. انسان‌هایی که بسیار سفر می‌کنند؛ دوستان بیشتری دارند، دنیا را دیده‌اند و آگاه‌‌تر با جهان و پدیده‌های آن خواهند بود. هر سفر مثل یک کلاس آموزشی یا کتابی است که یک گام، زندگی‌تان را ارتقا خواهد داد. برای خلق بهترین‌ گام‌ها و کشف ناشناخته‌ها، اتاقک همسفر شما خواهد بود. با ما در بهترین اقامتگاه‌ها استراحت کنید و زمان بیشتری را برای کشف جهان اطراف‌تان بگذارید.

سوالات متداول

دریاچه نئور کجاست؟

دریاچه نئور به‌عنوان بخشی از منطقه حفاظت‌شده لیسار در ۴۸ کیلومتری جنوب شرقی اردبیل و در مسیر خلخال است.

عمق دریاچه نئور چقدر است؟

عمق دریاچه نئور در برخی قسمت‌ها به 5 متر نیز می‌رسد.

از نئور تا سوباتان چقدر راه است؟

حدود 19 کیلومتر از دریاچه نئور تا ییلاق سوباتان راه است.

فاصله تهران تا نئور چقدر است؟

حدود 600 کیلومتر از تهران تا نئور راه است که بین 9 تا 10 ساعت طول خواهد کشید.

3.7/5 - (8 امتیاز)

اتاقک

نیوشا امینیان

قلم و سفر جهانم رو شکل دادن و من رو به دنیای نویسندگی آوردن. گاهی نجوم درس می‌دم و اوقاتی رو صرف نقاشی می‌کنم. در ذهن من، با نوشتن هر کلمه، روحی در وجودش دمیده می‌شه و تا همیشه زنده نگهش می‌داره. با کلماتی لبریز از روح زندگی، از زیباترین مقاصد سفر، بیشتر بدونید.

نوشته های مشابه

‫5 دیدگاه ها

  1. دریاچه نئور یا همان نور برای سرزمین تالش درون ییلاقات تالش از زمان های دور بوده است لطفا مطالب بی سند و بی اساس ننویسید تا ذهن واطلاعات مسافر ،گردشگروغیره را گمراه و مشوش نکنید.

    1. الان تو که یه پره سری هستی میتونی در رابطه با دریاچه نئور که مربوط به لیسار تالش هست نظر بدی؟چقدر شما پره سری ها اعتماد بنفس کاذب دارید

      1. سلام
        اولاً :من در مورد تالش بزرگ دارم صحبت می کنم چون خودم یک تالشم وهر جای تالش هم باشم از سفید رود تا رود کورا در تالش شمالی ِاز تمامیت سرزمینی آن
        دفاع خواهم کرد دوماً : شما کجائی هستی و چرا موضع می گیری تو اعتماد به نفس کاذب را از کجا آوردی؟

  2. دریاچه نئور یا همان نور برای سرزمین تالش درون ییلاقات از زمان های دور بوده است لطفا مطالب بی سند و بی اساس ننویسید تا ذهن واطلاعات مسافر ،گردشگروغیره را گمراه و مشوش نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *