رستوران‌گردی

معرفی بهترین دیزی سراهای تهران | دیزی جاافتاده کجا بخوریم؟

دیزی غذایی است که برای بسیاری از ما نامش با روز یا روزهای خاصی در هفته گره خورده است و اصولاً خوردنش در آخر هفته‌ها بیشتر می‌چسبد. این سنت برای بعضی‌ها آن‌قدر ریشه دوانده که اگر خودشان هم حال درست کردنش را نداشته باشند، حتماً آخر هفته‌ها سری به یکی از دیزی سراهای تهران می‌زنند و خودشان را به وصال معشوق می‌رسانند.

در خانواده ما آب‌دوغ‌خیار ناهار ثابت پنج‌شنبه‌ها در 6 ماه اول سال بود و در 6 ماه دوم جای خود را به دیزی می‌داد. همه منتظر می‌ماندیم تا روز کاری نصفه و نیمه پدرم در پنج‌شنبه‌ها تمام شود و وقتی به خانه می‌رسید، بساط ناهار پهن می‌شد و بعد از استقرار همراهان همیگشی دیزی یعنی نان سنگک، ترشی‌های خانگی مادرم و سبزی‌خوردن، تقسیم آب گوشت و مراسم تلیت (ترید) کردن نان آغاز می‌شد و در مرحله آخر هم گوشتکوب را به نماد قدرت خانه یعنی پدر می‌دادند تا گوشت کوبیده را آماده کند.

البته در دیزی سراهای تهران این مراسم کمی جمع و جورتر برگزار می‌شود؛ اما با رفتن به آن‌ها می‌توانید خاطره طعم خوش این غذا را مجدداً برای خودتان زنده کنید. فقط حواستان باشد که دیزی خوری در تهران آداب دارد و این غذا بیشتر از این که یک خوراک باشد، نماد یک فرهنگ است.

دیزی سرای ایرانشهر؛ ترکیب سنت و مدرنیته

دیزی سرای ایرانشهر تهران
مثل بسیاری از دیزی سراهای تهران، در دیزی سرای ایرانشهر هم دیزی در ظروف سنگی سنتی سرو می‌شود. – عکاس: هوشیار میبدی

به‌جای‌آوردن سنت دیزی خوری در آخر هفته‌ها باعث می‌شود که روزهای پنج‌شنبه و جمعه در خیابان آذرشهر به‌سختی جای پارک پیدا شود. گاهی اوقات شاید مجبور شوید مدتی در صف بمانید تا در دیزی سرای ایرانشهر میزی خالی شود. اگر دوست ندارید در ماشین یا سرپا منتظر بمانید، توصیه می‌کنیم سری به کافه آپارتمان (همسایه دیزی سرای ایرانشهر) بزنید و یک قهوه سفارش بدهید تا نوبتتان شود.

مثل بسیاری از دیزی سراهای تهران، در دیزی سرای ایرانشهر هم دیزی در ظروف سنگی سنتی سرو می‌شود. دکوراسیون این دیزی سرا ترکیبی از دیزی سراهای سنتی و مدرن است و علاوه بر کاشی‌کاری‌های آبی فیروزه‌ای، می‌توانید نقاشی‌های شاهنامه را هم روی دیوارهای آن مشاهده کنید. علاوه بر این در دیزی سرای ایرانشهر تمامی مخلفات دیزی مثل ترشی، لیته، سبزی‌خوردن، دوغ و … موجود است و می‌توانید خاطره دیزی‌های سنتی را با پکیج کامل آن زنده کنید.

البته انتخاب برخی از مخلفات اجباری است و هزینه آن جداگانه دریافت می‌شود. با وجود قیمت بالا، کیفیت دیزی در این دیزی سرا مناسب است و توصیه می‌کنیم که حتماً چای و بامیه آن را هم به عنوان حسن‌ختام نوش جان کنید.

آدرس دیزی سرای ایرانشهر: خیابان قرنی، نرسیده به پل کریمخان، خیابان آذرشهر، دیزی سرای ایرانشهر

ساعات کاری: 11:30 صبح تا 3:30 بعد از ظهر، پنج‌شنبه‌ها تا 5 عصر

تلفن: 88810008

برای اجاره اقامتگاه در نزدیکی بهترین دیزی سراهای تهران، می‌توانید وارد صفحه اجاره روزانه خانه در تهران شوید و اقامتگاه موردنظرتان را رزرو کنید.

دیزی سرای ناصر خان طرشت؛ دیزی در جوار ناصر، فردین و بهروز

دیزی سرای ناصرخان تهران
هنگام ورود به دیزی سرای ناصرخان احساس می‌کنید که موسیقی مشهور فیلم قیصر در ذهنتان پخش می‌شود. – عکاس: بهزاد غلامی

دیزی سرای ناصر خان یکی از قدیمی‌ترین دیزی سراهای تهران است و بیشتر از دیزی سرا، یک مکان تاریخی محسوب می‌شود. این دیزی سرا در یکی از محله‌های قدیمی و باسابقه تهران یعنی طرشت قرار دارد.

زمانی که وارد این دیزی سرا می‌شوید، قاب عکس‌های قدیمی مربوط به ناصر خان و خانواده و دوستان او و همچنین تصاویر فیلم‌فارسی‌ها و ستاره‌های آن‌ها توجهتان را جلب می‌کند. البته در میان ستاره‌های فیلم‌فارسی، ناصر ملک مطیعی به دلیل ارادت صاحب دیزی سرا گوی سبقت را از بقیه ربوده و بیشتر تصاویر را به خود اختصاص داده است.

هنگام ورود به دیزی سرای ناصرخان احساس می‌کنید که موسیقی مشهور فیلم قیصر در ذهنتان پخش می‌شود و باید پاشنه‌خوابیده کفش‌هایتان را بالا بکشید و برای ورود اذن (اجازه) صاحب مغازه را بگیرید. مشتی بودن صاحب دیزی سرا اینجا بعد از مشاهده نوشته «نمی‌خورم، نمی‌تونم، سیرم و با هم یک دیزی می‌خوریم نداریم» بیشتر به شما ثابت می‌شود و ناگهان احساس می‌کنید که اشتهایتان باز شده است!

این دیزی سرا از جمله دیزی سراهای تهران است که فضایی مردانه دارد و شاید خیلی موردپسند خانم‌ها نباشد.

آدرس دیزی سرای ناصرخان طرشت: میدان آزادی، اتوبان محمدعلی جناح، بلوار شهید صالحی، خیابان طرشت شمالی، انتهای کوچه اکبری، جنب حسینیه طرشت

ساعات کاری: همه‌روزه 6:30 صبح تا 8 شب

تلفن: 66025529

اجاره روزانه خانه تهران با قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

دیزی سرای آذری؛ چون دیزی واقعی بالاشهر پیدا نمی‌شود

دیزی سرای آذری
دیزی سرای آذری یکی از قدیمی‌ترین دیزی سراهای تهران است. – عکاس: علی شجری زاده

دیزی سرای آذری هم یکی دیگر از قدیمی‌ترین دیزی سراهای تهران است که در نزدیکی میدان راه‌آهن تهران قرار دارد. این دیزی سرا در اصل قهوه‌خانه است و علاوه بر دیزی، در آن قلیان، انواع غذاهای سنتی قهوه‌خانه‌ای (املت، عدسی، سوسیس تخم‌مرغ و کشک‌بادمجان) و چای و بامیه هم سرو می‌شود.

دیزی سرای آذری از سال 1327 تاکنون از عشاق دیزی پذیرایی می‌کند و در آن موسیقی زنده هم اجرا می‌شود که لذت خوردن این غذای سنتی را دوچندان می‌کند. این دیزی سرا به صبحانه‌های خوشمره خود هم شهرت دارد و اگر صبح‌ها گذرتان به آنجا افتاد، می‌توانید با سرشیر، عسل، املت یا نیمرو از خودتان پذیرایی کنید. شهرت دیزی سرای آذری به خارج از مرزهای ایران هم رسیده است و برای نحوه پذیرایی و فضای سنتی خود چند جایزه بین المللی هم برده است.

قیمت دیزی و مخلفات آن در این دیزی سرا نسبتاً زیاد است؛ اما پرداخت این هزینه به کیفیت غذا، موسیقی زنده و فضای سنتی و دلنشین آن می‌ارزد.

آدرس دیزی سرای آذری: میدان راه‌آهن، ابتدای خیابان ولیعصر، پلاک ۳۰

ساعات کاری: همه‌روزه 6 صبح تا 11:45 شب

تلفن: 55390710

دیزی سرای تیلیت؛ فرصت خوردن دیزی‌های متفاوت

دیزی سرای تیلیت تهران
دیزی سرای تیلیت در یکی از قدیمی‌ترین محله‌های تهران (تقاطع سعدی و منوچهری) واقع شده است. – عکاس: حمید بیاتی

دیزی خوری سنتی رو به زوال است و به همین دلیل بعضی از مدرن‌ترین دیزی سراهای تهران تلاش می‌کنند آن را با دکوراسیون به‌روز و نوآوری در منو زنده نگه دارند. دیزی سرای تیلیت در یکی از قدیمی‌ترین محله‌های تهران (تقاطع سعدی و منوچهری) واقع شده است و برخلاف فضای اطرافش، دکوراسیونی کاملاً مدرن دارد.

این رستوران با سرو دیزی در ظرف‌های سنتی سفالی تلاش دارد که سنت‌ها را زنده نگه دارد؛ اما با اضافه کردن دیزی بزباش، دیزی آجیل، دیزی فلفلی، دیزی زعفرانی، دیزی بدون چربی و دیزی گیاهی به منوی خود، نوآوری به خرج داده است. البته اگر آیتم آخر را ناصر خان و مشتریان مغازه او ببینند احتمالاً آشفته می‌شوند و بدون ثبت سفارش از دیزی سرای تیلیت خارج خواهند شد!

دیزی سرای تیلیت از جمله رستوران‌های لاکچری تهران محسوب می‌شود و با وجود قیمت‌های بالا، مشتریان زیادی دارد؛ به‌نحوی‌که در آخر هفته‌ها باید حتماً از قبل جای خود را رزرو کنید.

آدرس دیزی سرای تیلیت: سعدی شمالی، روبه‌روی منوچهری، کوچه مصباح

ساعات کاری: همه‌روزه 12 ظهر تا 5:30 عصر

تلفن: 33984690

دیزی سرای اختیار (ابراهیمی)؛ کوچک جذاب

دیزی سرای اختیار تهران
در دیزی سرای ابراهیمی علاوه بر دیزی، املت ربی و سوسیس تخم‌مرغ هم سرو می‌شود. – عکاس: محمدامین بابازاده

دیزی سرای ابراهیمی (اختیار) شاید شهرت و دکوراسیون سایر دیزی سراهای تهران که در این مقاله معرفی شده‌اند را نداشته باشد؛ اما مکانی باصفا است که در آن دیزی‌های بسیار خوشمزه طبخ می‌شود. این دیزی سرا هم در مناطق جنوبی تهران (محدوده میدان حر و گمرک) قرار دارد و به دلیل قرار داشتن در محدوده طرح آلودگی هوا، باید با وسایل نقلیه عمومی به آنجا بروید.

در دیزی سرای ابراهیمی علاوه بر دیزی، املت ربی و سوسیس تخم‌مرغ هم سرو می‌شود و در این رستوران می‌توانید لذت خوردن دیزی را با دوغ آبعلی، لیموناد، نوشابه، سبزی‌خوردن و ترشی کامل کنید. البته این آیتم‌ها اجباری نیستند و می‌توانید آن‌ها را جداگانه سفارش بدهید. برخلاف بیشتر دیزی سراهای تهران، در این رستوران دیزی با نان بربری هم سرو می‌شود.

آدرس دیزی سرای اختیار: خیابان کارگر، میدان حر، خیابان امام خمینی، خیابان کمالی، جنب بیمارستان لقمان حکیم

ساعات کاری: همه‌روزه 7 صبح تا 4 عصر

تلفن: 55407449

سخن آخر

در این مقاله 5 مورد از بهترین دیزی سراهای تهران را معرفی کردیم. دیزی سراهایی که اکثر آن‌ها سنتی هستند و در مناطق جنوبی و مرکزی شهر تهران قرار دارند. ممکن است تعدادی از دیزی سراهای مشهور و باکیفیت تهران در این مقاله از قلم افتاده باشند و به همین دلیل از شما خواهش می‌کنیم که اگر جای خوبی را سراغ دارید، در کامنت‌ها آنجا را به ما معرفی کنید.

در انتها هم یادتان باشد که با کمک اتاقک می‌توانید نسبت به اجاره ویلا و سوئیت در نزدیکی این دیزی سراها اقدام کنید.

سؤالات متداول در مورد دیزی سراهای تهران

بهترین دیزی سراهای تهران کدامند؟

دیزی سرای ایرانشهر، دیزی سرای ناصر خان، دیزی سرای آذری، دیزی سرای تیلیت

قیمت دیزی در تهران چقدر است؟

قیمت دیزی در اکثر دیزی سراهای مشهور تهران زیاد است که البته به کیفیتش می‌ارزد.

دیزی سرای آذری کجاست؟

میدان راه‌آهن، ابتدای خیابان ولیعصر، پلاک ۳۰

5/5 - (2 امتیاز)

اتاقک

مسعود تاجیک

مسعود هستم، شیفته نوشتن، ادبیات و سینما. تولید محتوا برای من یک لذت دوجانبه دارد، هم روح خودم را جلا می‌دهد و هم باعث می‌شود حس مفید بودن داشتi باشم. این‌که نوشته من بتواند جواب سؤالات کسی را بدهد یا او را از سردرگمی نجات دهد، لذت وصف‌ناپذیری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *