تجربه سفررامسر

همه چیز درباره لپاسر، ییلاقات رامسر | سوگلی خجالتی ییلاقات شمال

وقتی کودک بودم و در کتاب‌های درسی درباره سفرهای تابستانی خانواده‌های اعیانی به عمارت‌های ییلاقی‌شان یا ییلاق و قشلاق عشایر می‌خواندم، این مدل سفر در ذهنم خیلی دور و اعیانی به نظر می‌رسید. تا اینکه بزرگ‌تر شدم و دیدم خودم بارها در سفرهای تابستانی به مناطق ییلاقی رفتم و خبر نداشتم. ییلاق‌ها محبوب‌ترین پناهگاه ما در تابستان هستند و در این مقاله می‌خواهیم سراغ ییلاق لپاسر از ییلاقات رامسر برویم. ییلاقی بلندقامت که گوی سبقت را در هوای خنک و طبیعت بکر از رقیبانش گرفته است.

اگر دلتان می‌خواهد در سفر بعدی‌تان به ییلاقی کمتر شناخته‌شده و بکر بروید، پیشنهاد من و گروه اتاقک، ییلاق لپاسر است. پس بیایید حالا که بهتان این پیشنهاد وسوسه کننده را داده‌ایم، همه اطلاعات لازم را هم در گوشتان بگوییم.

ییلاق لپاسر کجاست؟

تصویری رویایی و کارت پستالی از دشت لپاسر
لپاسر در نزدیکی جواهرده در رامسر قرار دارد. – عکاس: مصطفی متقی نیا

ییلاق لپاسر در استان مازندران، شهر رامسر و جواهرده قرار دارد و با ارتفاع 3000 متری‌اش، مرتفع‌ترین و خوش قد و بالاترین ییلاق این منطقه به حساب می‌آید. بسیاری از کوه‌نوردانی که قصد صعود به قله سماموس را دارند، سعی می‌کنند طوری برنامه‌ریزی کنند که در مسیرشان از این ییلاق هم دیدن کنند. در اطراف ییلاق کوه‌های استوار و باشکوهی وجود دارد که باعث می‌شود آدم در سفر به این منطقه، احساس امنیت کند؛ چون‌که این کوه‌ها مثل نگهبانان طبیعت هستند، مثل بادی‌گاردهایی که اجازه نمی‌دهند کسی شما را اذیت کند.

آب‌وهوای ییلاق لپاسر

آب‌و‌هوای لپاسر در بهار و تابستان دلچسب و در پاییز و زمستان سرد است.
آب‌وهوای ییلاق لپاسر از اواسط بهار تا اواخر تابستان خنک و مطبوع است. – عکاس: مصطفی متقی نیا

وقتی در بخش قبل گفتیم این ییلاق بلند قامت است، احتمالاً خودتان متوجه شدید که قرار است در یک سفر تابستانی یا بهاری، از خنکی هوای این منطقه حسابی کیف کنید. آب‌وهوای ییلاق لپاسر از اواسط بهار تا اواخر تابستان بسیار دل‌چسب است، طوری که اصلاً دلتان نمی‌خواهد ترکش کنید. در مقابل این ییلاق بی‌نظیر یک روی دیگر هم دارد که در پاییز و زمستان خودش را نشان می‌دهد و آن‌هم چیزی جز سرما و بارندگی‌های فراوان نیست. طوری که اصلاً دلتان نمی‌خواهد به‌خصوص از اواسط پاییز تا آخر زمستان اطرافش بروید!

مسیر دسترسی به ییلاق لپاسر

برای رسیدن به لپاسر باید از جواهرده پیاده یا با اسب بروید.
بررسی مسیرهای دسترسی به این منطقه – عکاس: علی نقی مهدویان

این یییلاق در روستای لپاسر رامسر قرار دارد. بسیاری از مسافرین برای سفر به ییلاق لپاسر، سفر با خودروی شخصی را امتحان می‌کنند و راه رامسر را در پیش می‌گیرند. بهترین و کوتاه‌ترین مسیر رسیدن به رامسر، جاده چالوس یا همان جاده شماره 59 ایران است. بعد از این‌که از مرزن‌آباد، چالوس، کلارآباد، متل قو، عباس‌آباد، نشتارود، تنکابن و کتالم گذشتید به رامسر می‌رسید. در رامسر از سه‌راهی فلسطین به سمت جنوب، مسیر روستای جواهر ده را در پیش بگیرید. چرا گفتیم جواهر ده؟ چون نزدیک‌ترین جایی که می‌توانید با خودروی شخصی به ییلاق لپاسر بروید جواهر ده است. از اینجا دیگر باید از پاهایتان کمک بگیرید و پیاده به سمت ییلاق لپاسر بروید. البته می‌توانید از اسب افراد محلی هم کمک بگیرید و یک اسب‌سواری هیجان‌انگیز را هم در مسیر دسترسی به ییلاق لپاسر تجربه کنید.

برای رسیدن به رامسر می‌توانید از آزادراه قزوین-رشت هم استفاده کنید. اگر دلتان خواست می‌توانید با اتوبوس و هواپیما هم به رامسر بروید و از آنجا هم با تاکسی‌های محلی یا آنلاین به سمت جواهر ده بروید.

برای اجاره ویلا شمال می‌توانید به سایت اتاقک مراجعه کنید.

بهترین زمان سفر به ییلاق لپاسر

اواسط بهار تا اواخر شهریور لپاسر در زیباترین حالت خود قرار دارد.
بهترین زمان سفر به لپاسر از اواسط بهار تا اواخر شهریور است. – عکاس: مصطفی متقی نیا

شاید فکر کنید بهترین زمان سفر به هر شهری دست خودم آدم است و هرکس با یک رویکردی سفر می‌کند. ولی باید بگوییم در سفر به مناطق ییلاقی بهترین زمان سفر محدودیت‌هایی دارد. محدودیت‌هایی جدی که اگر به آن‌ها بی‌توجه باشید، حسابی دردسرساز می‌شوند.

بهترین زمان سفر به ییلاق لپاسر آن‌هم با ارتفاع 3000 متری و مسیر دسترسی که دارد اواسط بهار تا اواخر تابستان است. در این بازه زمانی هوا خنک و مطبوع است و حتی اگر شانس یارتان باشد مه صبحگاهی و بارش باران را هم می‌بینید. راستی اگر خیلی از سرما خوشتان نمی‌آید، بهتر است برنامه سفر به ییلاق را برای تیر و مرداد بچینید.

اجاره ویلا رامسر با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

جاهای تفریحی نزدیک به ییلاق لپاسر

در گشت‌وگذار در این ییلاق به‌قدری بهتان خوش می‌گذرد که اصلاً احساس خستگی نخواهید کرد. حتی شاید دلتان بخواهد برنامه سفر را طولانی‌تر هم کنید. در این موارد، شناخت جاهای تفریحی نزدیک به ییلاق لپاسر مکمل حال خوب شماست. ما هم که در اتاقک چیزی جز این نمی‌خواهیم، پس بیایید با 4 تا از جاهای تفریحی نزدیک به این ییلاق آشنا شویم:

روستای جواهر ده

تصویری بی‌نظیری از روستای زیبای جواهرده
لپاسر خودش یکی از جاهای دیدنی جواهرده به حساب می‌آید. – عکاس: لیلی قاصدک

یکی از زیباترین جاهایی که می‌توانید در سفر به ییلاق لپاسر از آن دیدن کنید، روستای جواهرده است. این روستا بین بیشتر مسافران و گردشگران به رامسر شناخته‌شده و محبوب است. در روستای جواهرده می‌توانید هم از آب‌وهوا و طبیعت لذت ببرید و هم از جاذبه‌های تاریخی مانند بقعه شاه یحیی، گورهای تاریخی گبری و مسجد آدینه دیدن کنید.

برای آشنایی بیشتر مقاله جاهای دیدنی جواهرده را مطالعه کنید.

اجاره کلبه جنگلی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

بوستان جنگلی صفارود

در پارک جنگلی صفارود، درختان و چشمه‌ها حکمرانی می‌کنند.
پارک جنگلی صفارود، یکی از جاهای تفریحی نزدیک به لپاسر است. – عکاس: جلال حسینی

در حوالی ییلاق و در 9 کیلومتری جاده جواهرده، بوستانی زیبا به نام بوستان جنگلی صفارود در انتظار شماست. در بوستان جنگلی صفارود می‌توانید یک پیک‌نیک لذت‌بخش داشته باشید و از نوشیدن یک فنجان چای آن‌هم با موسیقی طبیعت که آبشارها و چشمه‌ها نوازندگان آن هستند، لذت ببرید.

جنگل‌های هیرکانی

جنگل‌های هیرکانی شاهدان تاریخ از زمان دایناسورها هستند.
در سفر به این منطقه، حتما به جنگل‌های هیرکانی هم بروید. – عکاس: محسن موسوی‌زاده

اگر طرفدار پروپاقرص جنگل نوردی هستید یا جنگل به شما آرامش می‌دهد، حتماً در سفر به ییلاق لپاسر سری به جنگل‌های هیرکانی در جواهرده بزنید. جنگل‌های هیرکانی شاهدان بزرگ تاریخ از زمان دایناسورها هستند. جنگل‌هایی که ساکنانش درختانی کهن‌سال ولی تنومند و جانورانی مثل گرگ، روباه، گراز و … است.

آبشارهای جواهرده

منظره خیره‌کننده یکی از زیباترین آبشارهای جواهرده
در بازدید از ییلاق، از آبشارهای جواهرده غافل نشوید. – عکاس: هادی کریمی

یکی از دلایل محبوبیت منطقه لپاسر و اطراف آن مثل جواهرده، آبشارهای متعدد است. آبشار صفارود یکی از معروف‌ترین این آبشارهاست و پیشنهاد می‌کنیم اگر می‌توانید حتماً در برنامه سفرتان به ییلاق، زمانی را هم برای تماشای این آبشارها در نظر بگیرید.

فعالیت‌هایی که می‌توان در ییلاق لپاسر انجام داد

لحظه در آغوش گرفتن چمنزار و گل‌های زردرنگ
معرفی تفریحات و فعالیت‌هایی که می‌توان در این ییلاق از انجام آن‌ها لذت برد.

ییلاق لپاسر یکی از ییلاق‌های کمتر شناخته‌شده و بکر رامسر است. ییلاقی که به خاطر مسیر دسترسی نسبتاً سختی که دارد، گردشگران کمتری سراغش را می‌گیرند و همین موضوع اولین دلیل جذابیت این ییلاق است. راستش را بگوییم ییلاق لپاسر جان می‌دهد برای کسانی که دلشان می‌خواهد از زندگی شهری و آدم‌ها فاصله بگیرند و چند روزی را با خودشان یا کسانی که برایشان عزیزند بگذرانند.

در این ییلاق می‌توانید مناظری را از نزدیک ببینید که باید برای توصیف زیبایی آن‌ها کلمات جدیدی اختراع شود. تماشای دشت گل‌های زردرنگ که با آسوده‌خیالی روی چمنزار سبزشان دراز کشیده‌اند، رفت‌وآمد دام‌ها با سگ نگهبان و چوپان مهربانشان، کلبه‌هایی که از سنگ ساخته‌شده، تنفس هوای تمیز و بی‌شمار تصویر تکرار نشدنی، دیگر از محبوب‌ترین فعالیت‌هایی است که با سفر به ییلاق لپاسر، فرصت تماشای آن‌ها را از نزدیک خواهید داشت.

در این ییلاق چشمه‌های آب ‌معدنی زیادی وجود دارد که یکی از معروف‌ترین آن‌ها چشمه «آب‌سیاه» یا «سیاه چشمه» است. به گفته افراد محلی آب این چشمه خواص زیادی به‌خصوص برای کلیه دارد. بگذارید این را هم بگوییم که «لپا» در گویش محلی به معنی جایی است که همیشه آب جریان دارد و به‌اصطلاح زمینش پر آب است.

تازه در ییلاق لپاسر یک یخچال طبیعی هم وجود دارد که تماشای آن یکی از لذت‌بخش‌ترین قسمت‌های سفر به این ییلاق است.

اقامت در ییلاق لپاسر

کمپینگ در لپاسر یکی از روش‌های محبوب اقامت در این روستای زیبا است.
روش‌های مختلف اقامت در این ییلاق – عکاس: هدایت آقایی

برای اقامت در ییلاق لپاسر، چند خبر خوب برایتان داریم:

  • برای اقامت در این ییلاق نیازی نیست حتماً چادر و وسایل کمپ با خودتان ببرید. چراکه در این ییلاق کلبه‌هایی وجود دارد که می‌توانید در آن‌ها شب را به وصال صبح برسانید.
  • اگر دوست دارید کمپ کنید و تجهیزاتتان کامل است، در زمانی که آب‌وهوا مساعد است فرصت کمپینگ را از دست ندهید.
  • برای کسانی که بازدید از ییلاق یکی از بخش‌های برنامه سفرشان به رامسر و جواهر ده است باید بگویم می‌توانید به‌راحتی با اجاره ویلا در جواهرده، خیالتان را بابت اجاره اقامتگاه راحت کنید.

نکاتی که لازم است قبل از سفر به ییلاق لپاسر بدانید

کوهنوردی در مسیر لپاسر
بررسی مهم‌ترین نکات در سفر به لپاسر – عکاس: هدایت آقایی

در سفر به ییلاق لپاسر باید مثل همه مناطق ییلاقی دیگر یک سری نکات را رعایت کنید. یکی از مهم‌ترین نکات در سفر به ییلاق این است که شما از جواهر ده به بعد باید با اسب یا پیاده به سمت ییلاق بروید. پس حتماً کفش مناسب بپوشید، از جای پارک خودروی‌تان مطمئن شوید، وسایل گران‌بها را در خودرو نگذارید و حواستان باشد که ممکن است این مسیر برای افراد سالمند یا کودکان کمی سخت باشد.

نکته بعدی بررسی وضیعت خودرو و آب‌وهوا قبل از سفر، همراه داشتن آب‌معدنی، خوراکی، داروهای ضروری، پول نقد و مدارک شناسایی است.

سخن آخر

در این مقاله باهم همه‌چیز را درباره ییلاق لپاسر از ییلاقات رامسر بررسی کردیم. فهمیدیم که برای رسیدن به آن باید تا جواهر ده برویم و بعد مسیری را پیاده یا با اسب طی کنیم. بعد دیدیم بهترین زمان سفر به این ییلاق اواسط بهار تا اواخر تابستان است و می‌توان قبل یا بعد از ییلاق از جاهایی مثل بوستان جنگلی صفارود، روستای جواهرده و آبشارهای آن دیدن کرد. قبل از سفر هم با اجاره ویلا و سوئیت از اتاقک، دغدغه اقامتگاه را از برنامه سفر حذف کرده بودیم.

برای حسن ختام این مقاله هم باید به مهم‌ترین نکته در سفر به ییلاق یعنی مراقبت از محیط‌زیست آن اشاره کنیم. مناطق بکر و کمتر شناخته‌شده نیاز به مراقبت بیشتری دارند پس لطفاً حواستان به آن‌ها باشد.

سفر خوبی داشته باشید و حتماً تجربه‌تان را با ما هم در میان بگذارید.

سؤالات متداول

ییلاق لپاسر کجاست؟

ییلاق لپاسر در روستای لپاسر رامسر قرار دارد.

بهترین زمان سفر به ییلاق لپاسر کی است؟

بهترین زمان سفر به ییلاق لپاسر اواسط بهار تا اواخر تابستان است.

چطور به ییلاق لپاسر برویم؟

برای سفر به ییلاق لپاسر باید اول به رامسر بروید و از آنجا از سه‌راهی فلسطین و به سمت جنوب، راه جواهر ده را در پیش بگیرید. از جواهر ده هم با اسب یا پیاده می‌توانید به ییلاق لپاسر بروید.

5/5 - (1 امتیاز)

اتاقک

مینا افجه

همیشه عاشق تعریف‌کردن خاطراتم بودم، مخصوصا بعد از اینکه از سفر میومدم. جزئیات خونه‌های‌تاریخی، حرکت نور لابلای درخت‌ها یا صدای دریا رو طوری تعریف میکردم که دوستام می‌گفتن انگار خودشون اونجا بودن. همین استعداد، جرقه علاقه به نوشتن رو در من زد. تا جایی‌که دیگه نوشتن رو به حرف زدن ترجیح دادم و حالا در اتاقک این تجربه‌ها رو با شما به اشتراک میذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *