شهرهاآبشار هاباغ‌هاجاهای دیدنیجنگل‌هادریاچه‌هاسواحل

جاهای دیدنی گیلان در پاییز | معرفی 25 تا از دلبری‌های گیلان در فصل هزار رنگ

من فکر نمی‌کنم کسی روی کره زمین پیدا شود که بگوید از فصل پاییز خوشش نمی‌آید. حداقل دیگر همه ما از 2 ماه اول پاییز که هوا کم‌کم خنک می‌شود، ابرها در آسمان سلطنت می‌کنند، شب‌ها بدون پتو خواب‌مان نمی‌برد، نارنگی‌ها در میوه‌فروشی‌ها به ما چشمک می‌زنند و هزاران دلیل دیگر کیف می‌کنیم.

اگر می‌خواهید هر آنچه را از پاییز انتظار دارید و با شنیدن این کلمه در ذهنتان تصور می‌کنید از نزدیک ببینید، پس توصیه می‌کنم پاییز گیلان را از دست ندهید. گیلان استانی است که در پاییز به اوج زیبایی خودش می‌رسد و در دل همه مسافران رد پایی از خودش به‌جا می‌گذارد. اگر تابه‌حال در پاییز به گیلان نرفته‌اید، پس حتماً قبل از سفر این مقاله را بخوانید تا با جاهای دیدنی گیلان در پاییز بیشتر آشنا شوید و بتوانید طوری برنامه‌ریزی کنید که فرصت تماشای بیشتر آن‌ها نصیبتان شود:

1. دریاچه ویستان، پیشکش زمین بعد از لرزشی خشمگین

دریاچه ویستان یکی از زیباترین جاهای دیدنی گیلان در پاییز
برای تماشای دریاچه ویستان باید راهی رودبار و روستای بره سر شوید. – عکاس: پیام صفایی

فهرست جاهای دیدنی گیلان در پاییز را با یکی از زیباترین جاهای دیدنی رودبار یعنی دریاچه ویستان یا دریاچه بره سر شروع می‌کنم. دریاچه ویستان دریاچه‌ای است که بعد از زلزله به وجود آمده است و دلیل اصلی محبوبیت آن، سکوت و آرامش فوق‌العاده‌ای است که دارد. اگر دلتان می‌خواهد در پاییز به گیلان سفر کنید و به ملاقات یک دریاچه بروید، دریاچه ویستان انتخاب خوبی است. مسئولان تأمین آب دریاچه ویستان که حدود 4 هکتار وسعت دارد، چشمه‌های آب زیرزمین هستند.

 حواستان باشد که در این دریاچه زیبا با دقت به مناظر اطرافتان نگاه کنید، چراکه دریاچه ویستان میزبان گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری است و حتماً هم مثل همیشه مراقب محیط‌زیست آن باشید.

آدرس دریاچه ویستان: گیلان، رودبار، روستای بره سر، دریاچه ویستان

2. غار دربند شی، غاری با قدمت 2000 ساله

غار دربندشی یکی از قدیمی‌ترین غارهای ایران است.
اوایل پاییز بهترین زمان بازدید از غار دربند شی است. – عکاس: سامان زهتاب زاده

خب فهرست جاهای دیدنی گیلان در پاییز را با ارتفاع گرفتن از سطح زمین و سر زدن به غار دربند شی ادامه می‌دهیم. غار دربند شی غاری زیبا در نزدیکی روستای استخرگاه است و چون در منطقه‌ای مرتفع قرار دارد، توصیه می‌کنم در اوایل پاییز از آن دیدن کنید. قدمت این غار به حدود 2000 سال پیش می‌رسد و گواه آن‌هم دندان‌هایی است که کاوشگران در غار پیدا کرده‌اند. در شرایط آب و هوایی مساعد و بدون بارندگی می‌توانید به‌راحتی از این غار دیدن کنید، چراکه مسیر چندان سختی ندارد و نیازی نیست غارنورد حرفه‌ای باشید.

آدرس غار دربند شی: گیلان، رودبار، بخش رحمت‌آباد، غار دربند شی

3. آبشار کلشتر، لذت تماشای سقوط قطره‌های آب

آبشار کلشتر یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی گیلان در پاییز
یکی از زیباترین جاهای دیدنی گیلان در پاییز، آبشار کلشتر با ارتفاع 20 متر است. – عکاس: mehdi gh hatami

حالا که سفرمان به گیلان را با رودبار شروع کردیم، پس فرصت خوبی است تا در فهرست جاهای دیدنی گیلان در پاییز، سری به آبشار معروف کلشتر بزنیم. آبشار کلشتر یکی از شناخته‌شده‌ترین جاهای دیدنی رودبار است. این آبشار زیبا مثل یک انسان تنومند و باشکوه است، چراکه حدود 20 متر ارتفاع دارد. تماشای این آبشار و سقوط قطره‌های آب از این ارتفاع، فرصت نابی است که در رودبار در انتظار شماست.

آدرس آبشار کلشتر: گیلان، رودبار، روستای کلشتر، آبشار کلشتر

برای اجاره ویلا و سوئیت در رودبار به سایت اتاقک مراجعه کنید.

4. دریاچه سقالسکار، لوکیشن فیلم ماهی و گربه

دریاچه سقالسکار، لوکیشن محبوب فیلم‌سازان و عکاسان
دریاچه سقالسکار یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی گیلان در پاییز – عکاس: فرهاد سخایی

گیلان یکی از عجیب‌ترین استان‌های ایران است. من گیلانی نیستم ولی شدت علاقه‌ام به این استان چیزی کم از اهالی آن ندارد. تمام جاذبه‌های گیلان از جاذبه‌های طبیعی گرفته تا اماکن تاریخی و … به‌قدری جذاب هستند که اکثر فیلم‌سازان و عکاسان برای ثبت تصاویر بی‌نظیر به این استان می‌روند. یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی گیلان در پاییز دریاچه سقالسکار است. دریاچه‌ای که محل فیلم‌برداری فیلم ماهی و گربه بوده است. دریاچه‌ای زیبا و کمی مرموز! حالا چرا مرموز چون جنگل‌های اطراف این دریاچه بکر و رازآلود هستند و وقتی کمی از دریاچه فاصله بگیرید و در آن‌ها غرق شوید، احساس می‌کنید وارد دنیای دیگری شده‌اید. دریاچه سقالسکار نه‌تنها برای مسافران بلکه برای اهالی گیلان ‌هم یک مقصد گردشگری محبوب است و به همین خاطر معمولاً آخر هفته‌ها و روزهای تعطیل، مردم زیادی سراغش را می‌گیرند. فهرست جاهای دیدنی گیلان در پاییز و رشت را با دریاچه سقالسکار شروع کردم چون این دریاچه نه‌تنها یک جاذبه طبیعی بی‌نظیر است بلکه یک مکان ایدئال برای پیک‌نیک، قایق‌سواری، ماهیگیری و خلق خاطرات بی‌نظیر است.

آدرس دریاچه سقالسکار: گیلان، رشت، فلکه انتظام، بعد از بقعه آقا سید شریف، روستای سقالسکار، دریاچه سقالسکار

5. پارک جنگلی سراوان، پارکی با دریاچه سبزرنگ!

پارک جنگلی سراوان با دریاچه سبزرنگش
پارک جنگلی سراوان در کیلومتر 17 جاده رشت به قزوین قرار دارد. عکاس: mostafa mosalan

سفرمان به گیلان و بازدید از جاهای دیدنی گیلان در پاییز را با پارک جنگلی سراوان ادامه می‌دهیم. پارک جنگلی سراوان یکی از زیباترین جاهای دیدنی گیلان در پاییز است. تصور کنید در پاییز به پارکی جنگلی که بروید که به‌جای سبز بودن طبیعت‌اش، دریاچه‌ای سبزرنگ داشته باشد. بله درست خواندید، پارک جنگلی سراوان جایی است که به دریاچه سبزرنگ و طبیعت زیبایش معروف است. ترکیب طبیعت بی‌نظیر پارک جنگلی سراوان با لباس چندرنگش در پاییز و دریاچه سبزی که دارد، یکی از زیباترین تجربه‌های سفر به گیلان را برای شما رقم میزند. تازه تفریحات متعددی مثل قایق‌سواری، موتور چهارچرخ، دوچرخه‌سواری، طبیعت‌گردی و پیک‌نیک هم در این پارک جنگلی در انتظار شماست. راستی حواستان باشد حافظه گوشی همراه یا دوربین عکاسی‌تان به‌اندازه کافی ظرفیت داشته باشد، چراکه مطمئنم در پارک جنگلی سراوان عکس‌های زیادی خواهید گرفت.

آدرس پارک جنگلی سراوان: گیلان، رشت، کیلومتر 17 جاده رشت به قزوین، پارک جنگلی سراوان

6. ساحل حاجی بکنده، فرصت تماشای دریا از زاویه‌ای جدید

ساحل حاجی بکنده، ساحلی خلوت و تمیز در نزدیکی مرکز استان گیلان
ساحل حاجی بکنده یکی از نزدیک‌ترین ایستگاه‌های ساحلی به رشت است. – عکاس: حسین مقبول کردار

یک شمال است و دریایش و اصلاً امکان ندارد آدم راهی شمال ایران و گیلان شود و در فهرست جاهای دیدنی گیلان در پاییز سری به دریا نزند. چون این مقاله را از حوالی مرکز استان شروع کردم، پس برای معرفی یکی از نزدیک‌ترین ایستگاه‌های ساحلی به رشت، پیشنهاد من ساحل حاجی بکنده است. این ساحل زیبا فقط 32 کیلومتر با مرکز استان فاصله دارد و انتخابی مناسب برای تماشای دریا است. در ساحل حاجی بکنده که به عنوان یکی از تمیزترین ساحل‌های گیلان شناخته می‌شود، می‌توانید به ملاقات دریا بروید، اجازه دهید که دریا با شما خو بگیرد، موج‌های ریزش روی پاهای شما برقصند و شن‌های ساحل آرامش را به شما هدیه بدهند. در این ساحل می‌توانید از امکانات رفاهی مثل رستوران، کافه، آلاچیق و … هم استفاده کنید. اگر شرایط آب‌وهوایی مساعد بود، از لذت شنا کردن در دریا هم غافل نشوید.

آدرس ساحل حاجی بکنده: گیلان، رشت، 32 کیلومتری رشت، 9 کیلومتری شمال شرق خشکبیجار، ساحل حاجی بکنده

7. میدان شهرداری رشت، میدانی که در زیبایی رقیب ندارد

زیبایی‌های میدان شهرداری رشت در پاییز به اوج خود می‌رسد.
یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی گیلان در پاییز، میدان شهرداری است. – عکاس: احمد کریمی

وقت آن رسیده است که در جاهای دیدنی گیلان در پاییز به مرکز این استان یا همان اروپایی‌ترین شهر ایران سری بزنیم. خیلی از کسانی که به رشت سفر کرده‌اند، با من موافق‌اند که حال و هوای این رشت از ساختمان‌هایش گرفته تا کوچه‌پس‌کوچه‌هایش شبیه خیابان‌ها و کوچه‌های فیلم‌های اروپایی است. اضافه شدن آب‌وهوای بارانی این شهر در اکثر روزهای پاییز هم یعنی یک ترکیب برنده برای سفری دل‌چسب.

همه این‌ها در شهر رشت و به‌خصوص میدان شهرداری رشت به اوج خودش می‌رسد. میدانی که دورتادور آن را بناهایی زیبا و منحصربه‌فرد مثل هتل ایران، کاخ شهرداری، تلگراف‌خانه و کتابخانه ملی رشت احاطه کرده‌اند.

میدان شهرداری رشت در همه فصل‌ها زیباست. به‌خصوص در پاییز و به همین خاطر حتماً باید در فهرست جاهای دیدنی گیلان در پاییز نامش باشد. راستی توصیه می‌کنم شب‌های میدان شهرداری رشت را از دست ندهید، قدم زدن در میدان شهرداری و خوردن چای زغالی یا لبو و باقالی از آن خاطره‌هایی می‌شود که هر پاییز دلتان می‌خواهد دوباره تجربه‌اش کنید.

آدرس میدان شهرداری رشت: گیلان، رشت، مرکز شهر رشت (برای رسیدن به میدان شهرداری رشت 4 مسیر خیابان سعدی، خیابان امام، خیابان شریعتی و خیابان علم الهدی پیش روی شماست.)

8. بازار رشت، زنده‌ترین بازار گیلان

بازار رشت یکی از پرشورترین جاهای دیدنی گیلان در پاییز
یکی از خوش‌حس ترین جاهای دیدنی گیلان در پاییز، بازار رشت است. – عکاس: محمدجواد سلیمانی

نمی‌دانم تابه‌حال به بازار رشت آن‌هم در پاییز رفته‌اید یا نه؟ اگر که رفتید پس حتماً موقع خواندن این بخش لبخندی زیبا روی صورتتان نقش بسته است. اگر هم نرفتید که توصیه می‌کنم حتماً در فهرست جاهای دیدنی گیلان در پاییز، برای بازار رشت یک جایگاه ارزشمند را اختصاص دهید. این بازار با سایر بازارهای ایران فرق دارد و حال و هوای آن همیشه جذاب است. به هر گوشه بازار رشت که بروید، دل از کف خواهید داد و بوی نارنگی و پرتغال، عطر چای تازه، صدای فروشندگان ماهی‌فروش، عطر برنج و پنیر مدهوشتان خواهد کرد.

آدرس بازار رشت: گیلان، رشت، میدان شهرداری، خیابان امام، بازار رشت

اجاره ویلا رشت با کیفیت تضمینی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

9. باغ محتشم، قصه یک باغ خصوصی که تبدیل به پارک شهر شد

باغ محتشم یا پارک شهر رشت در پاییز جلوه‌ای دیگر دارد.
باغ محتشم یا پارک شهر رشت با عمارت کلاه‌فرنگی‌اش – عکاس: امیر رحمتی

باغ محتشم رشت که حالا به نام پارک شهر رشت شناخته می‌شود، یکی از زیباترین پارک‌های شهری گیلان است. این پارک در سال 1240 توسط یکی از ثروتمندترین افراد شهر ساخته شد و برای عموم نبود. در گذر سال‌ها این باغ زیبا به پارک شهر رشت تبدیل شد. پارکی که دلیل اصلی شهرتش عمارت کلاه‌فرنگی آن است. عمارت‌ها و ساختمان‌هایی که با معماری کلاه‌فرنگی ساخته می‌شوند، در ظاهر یک تعداد مشخصی طبقه دارند، مثلاً 3 طبقه یا 4 طبقه، اما در واقعیت باید یک طبقه پنهان به آن‌ها اضافه کرد. مثلاً عمارت کلاه‌فرنگی باغ محتشم به نظر یک عمارت 3 طبقه است که با چوب و آجر ساخته شده است، ولی درواقع این عمارت 4 طبقه دارد. از این سبک معماری در ساختمان تلگراف‌خانه یا اداره پست میدان شهرداری رشت هم استفاده شده است.

آدرس باغ محتشم: گیلان، رشت، بلوار حافظ، باغ محتشم

برای اجاره ویلا و سوئیت در رشت از سایت اتاقک کمک بگیرید.

10. تالاب انزلی، تالاب بین‌المللی ایران

تالاب انزلی را باید حتما یک بار در پاییز دید.
تماشای تالاب انزلی در پاییز، لذتی وصف‌نشدنی دارد. – عکاس: احمد کریمی

همین‌جا بگویم امکان ندارد در پاییز به گیلان سفر کرد و به بندر انزلی نرفت. بندر انزلی یکی از مهم‌ترین و زیباترین بنادر ایران است. بندری که قطب تجارت و گردشگری است و جاهای دیدنی متنوعی دارد. اکثر ما بندر انزلی را با تالاب زیبایش می‌شناسیم. تالابی که بخش‌های مختلفی دارد و به نظر من هر ایرانی باید حداقل یک‌بار از آن دیدن کند. تجربه قایق‌سواری در تالاب انزلی و تماشای مناظر بی‌رقیب آن‌هم وقتی هوا ابری است و باد حسابی بین موهایتان خوش‌رقصی می‌کند، یک تجربه منحصربه‌فرد و رؤیایی است.

آدرس تالاب انزلی: گیلان، انزلی، جنوب غربی بندر انزلی، تالاب انزلی

11. آکواریوم انزلی، یکی از مجهزترین آکواریوم‌های ایران

آکواریوم انزلی یکی از کامل‌ترین آکواریوم‌های ایران است.
آکواریوم مجهز انزلی با امکانات رفاهی مختلف، یکی از بهترین جاهای دیدنی گیلان در پاییز است. – عکاس: وحید جعفری

هرکس که به بندر انزلی سفر کرده و آکواریوم انزلی را دیده است، با من موافق خواهد بود که این آکواریوم یکی از مجهزترین آکواریوم‌های ایران است. درهای آکواریوم انزلی در سال 1397 به روی مسافران و اهالی گیلان باز شد. در این آکواریوم بیشتر از 500 هزار گونه جانوری مختلف از خزنده تا پرنده نگهداری می‌شوند. آکواریوم انزلی مجموعه‌ای وسیع با امکانات تفریحی مختلف لونا پارک، رستوران، کافه و … است. حتماً بازدید از این آکواریوم را در فهرست جاهای دیدنی گیلان در پاییز قرار دهید.

آدرس آکواریوم بندر انزلی: گیلان، انزلی، کیلومتر 5 بلوار شهید فاتحی، آکواریوم بندر انزلی

 برای اجاره ویلا، سوئیت، خانه و آپارتمان مبله در بندر انزلی می‌توانید به سایت اتاقک مراجعه کنید.

12. شیطان کوه، عجیب‌ترین جای دیدنی گیلان

شیطان کوه، جایی که برخلاف اسمش پر از زیبایی و مهربانی است.
شیطان کوه یکی از مقصدهای توریستی گیلان در لاهیجان است. – عکاس: احمد کریمی

اگر می‌خواهید در سفر به گیلان از لاهیجان ‌هم دیدن کنید، پس پیشنهاد من در فهرست جاهای دیدنی گیلان در پاییز شیطان کوه است. شیطان کوه برخلاف اسمش که شاید کمی ترسناک به نظر برسد، یک مقصد گردشگری محبوب است که ازقضا ملاقات‌کنندگان زیادی در اکثر روزهای سال دارد. نام قدیم شیطان کوه، شاه‌نشین بوده است و بازدید از آن یک تیر و چند نشان است. پس اگر می‌خواهید در فهرست جاهای دیدنی گیلان در پاییز آبشار، بام سبز لاهیجان و استخر شیطان کوه را یکجا ببینید، به شیطان کوه لاهیجان بروید. البته که برای تماشای آبشار و رسیدن به بام سبز باید 750 پله را پشت سر بگذارید!

آدرس شیطان کوه: گیلان، لاهیجان، میدان کاشف السلطنه، خیابان طلای سبز، شیطان کوه

13. تالاب سوستان، تالابی که پاییز بهترین زمان بازدید از آن است

تالاب سوستان یکی از چشم‌نوازترین جاهای دیدنی گیلان در پاییز است.
در فهرست جاهای دیدنی گیلان در پاییز، از تالاب سوستان غافل نشوید. – عکاس: رضا قاسمی

در فهرست جاهای دیدنی گیلان در پاییز، باید به تالاب سوستان ‌هم اشاره کنم. چراکه بهترین زمان بازدید از این تالاب فصل پاییز است. در این فصل آب تالاب پر آب می‌شود و در ترکیب با مناظر زیبای اطراف و آب‌وهوای متعادل، یک منظره رؤیایی را پیشکش چشمان شما می‌کند. تالاب سوستان، محوطه‌ای آرامش‌بخش و زیبا دارد که فرصت خوبی را برای عکاسی و لذت بردن از سکوت فراهم می‌کند. پس اگر به دنبال آرامش، سکوت و لذت بردن از طبیعت بی‌نظیر هستید، در فهرست جاهای دیدنی گیلان در پاییز، تالاب سوستان را به خاطر داشته باشید.

آدرس تالاب سوستان: گیلان، لاهیجان، چهارخانه سرخ، کوهپایه شانزدهم، تالاب سوستان

14. تله‌کابین احرار، پرواز بر فراز لاهیجان

تله‌کابین احرار یعنی فرصت تماشای زیباترین مناظر گیلان در پاییز از ارتفاع
تله‌کابین احرار یکی از خاطره‌ساز ترین جاهای دیدنی گیلان در پاییز است. – عکاس: hooman B

در سفر به شهرهای شمالی، تماشای طبیعت آن‌هم از چشم‌اندازی مرتفع، لذتی دوچندان دارد. به همین خاطر تله‌کابین احرار لاهیجان یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی گیلان در پاییز است. چون شما می‌توانید درحالی‌که از تله‌کابین سواری لذت می‌برید و هیجان‌زده می‌شوید، منظره‌هایی زیبا از طبیعت رنگارنگ و خانه‌هایی با سقف‌های رنگی هم داشته باشید. تله‌کابین احرار در 2 ایستگاه توقف دارد و مسیر حرکت آن از بام سبز تا قله تاج‌خروس است. در مجموعه تله‌کابین هم می‌توانید از امکانات رفاهی مثل رستوران، کافه، غرفه‌های فروش صنایع‌دستی و خوراکی استفاده کنید.

آدرس تله‌کابین احرار: گیلان، لاهیجان، بام سبز گیلان، تله‌کابین احرار

اجاره ویلا لاهیجان با پشتیبانی کامل
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

15. آرامگاه کاشف السلطنه (موزه تاریخ چای)، بهشت عشاق تاریخ و چای!

عشاق چای باید در فهرست جاهای دیدنی گیلان در پاییز، زمانی را برای بازدید از موزه تاریخ چای کنار بگذارند.
آرامگاه کاشف السلطنه در لاهیجان، میدان کاشف السلطنه و خیابان ‌هاشمی نژاد قرار دارد. – عکاس: علی کاشانی زاده

لاهیجان است و چایش. پس چه چیزی بهتر از اینکه در سفر به گیلان آن‌هم در پاییز که نوشیدن چای لذتی دوچندان دارد، به لاهیجان و آرامگاه محمد میرزا کاشف السلطنه پدر چای ایران برویم. این آرامگاه که حالا به موزه تاریخ چای تبدیل شده است، طبق وصیت کاشف السلطنه بر فراز شهر و روی تپه‌های لاهیجان قرار دارد. تماشای این موزه برای عشاق تاریخ که ازقضا به‌شدت هم چای دوست دارند، یک تجربه خاص و بی‌رقیب خواهد بود.

آدرس آرامگاه کاشف السلطنه: گیلان، لاهیجان، میدان کاشف السلطنه، خیابان ‌هاشمی نژاد، آرامگاه کاشف السلطنه

برای اجاره ویلا و سوئیت در لاهیجان به سایت اتاقک مراجعه کنید.

16. قلعه رودخان، همیشه جذاب و دیدنی

یکی از خاص‌ترین جاهای دیدنی گیلان در پاییز قلعه رودخان است.
یکی از شناخته‌شده‌ترین جاهای دیدنی گیلان در پاییز، قلعه رودخان است. – عکاس: mirzakhani b.a

یکی دیگر از معروف‌ترین جاهای دیدنی گیلان در پاییز، قلعه رود خان است. جایی که به‌احتمال‌زیاد اکثر شما از آن دیدن کرده‌اید، اما اگر تابه‌حال به قلعه رودخان نرفته‌اید، پیشنهاد می‌کنم بازدید از این قلعه را در پاییز از دست ندهید. برای رسیدن به قلعه باید 1600 پله را پشت سر بگذارید تا به یکی از بی‌نظیرترین چشم‌اندازهای فومن دسترسی داشته باشید. در ورودی این جای دیدنی هم غرفه‌های مختلف خوراکی و صنایع‌دستی وجود دارد که جذابیت این محل را دوچندان کرده است.

آدرس قلعه رودخان: گیلان، فومن، 20 کیلومتری جنوب غربی فومن، قلعه رودخان

17. ماسوله، توریستی‌ترین جای دیدنی گیلان

ماسوله در همه فصل‌ها و به خصوص مهر و آبان بسیار زیبا است.
مهر و آبان ماسوله را از دست ندهید. – عکاس: میلاد مبصری

ماسوله یکی از زیباترین جاهای دیدنی گیلان در پاییز است که زیبایی‌هایش بر کسی پوشیده نیست. ماسوله در مهر تا اواسط آبان با خانه‌های پلکانی که سقف هرکدام حیاط دیگری است، گل‌های شمعدانی و کوچه‌پس‌کوچه‌های روستایی که نم باران آن‌ها را خیس کرده است، حال و هوایی رؤیایی دارد. وقتی به این منطقه از گیلان بروید چشمانتان هرگز از تماشای حجم زیادی از مناظر زیبا آن‌هم در آغوش فضایی مه‌آلود، سیر نمی‌شود.

آدرس ماسوله: گیلان، فومن، روستای ماسوله

برای اجاره ویلا و سوئیت در فومن به سایت اتاقک مراجعه کنید.

18. ساحل چمخاله، معروف‌ترین ساحل گیلان

یکی از بهترین جاهای دیدنی گیلان در پاییز، ساحل چمخاله است.
ساحل چمخاله، جایگاهی پررنگ در فهرست جاهای دیدنی گیلان در پاییز دارد. عکاس: سعید دست آموز

تماشای دریا در پاییز با تماشای آن در سایر فصل‌ها فرق می‌کند. دریا در پاییز انگار کمتر مهربان است و بیشتر دلش می‌خواهد آن روی دیگرش را به ما نشان دهد که البته این روی دیگر هم جذابیت‌های خاص خودش را دارد. به همین خاطر است که خیلی از مسافران در فهرست جاهای دیدنی گیلان در پاییز، جایگاه خاصی را برای ساحل و دریا در نظر می‌گیرند. در بین سواحل گیلان، ساحل چمخاله یکی از معروف‌ترین آن‌هاست. این ساحل زیبا و ماسه‌ای سال‌هاست که بین گردشگران و مسافران شناخته شده است تا جایی که در سال 1390 لقب بهترین ساحل گیلان را از آن خودش کرد. در این ساحل به‌جز تماشای دریا و موج‌های رقصان آن می‌توانید از امکانات رفاهی مثل رستوران و آلاچیق هم استفاده کنید. اگر هم شرایط آب‌وهوایی مساعد بود و دریا حالش خوب بود، گزینه تفریحات ساحلی هم پیش روی شماست.

آدرس ساحل چمخاله: گیلان، لنگرود، شمال شهر لنگرود، ساحل چمخاله

19. روستای لیسه رود، روستایی خوش عطر و بو

در روستای لیسه رود از عطر چای و مرکبات مدهوش می‌شوید.
روستای لیسه رود در لنگرود، جایی برای سرمست شدن از عطر چای و مرکبات – عکاس: سعید مرادی

اگر تا این جای مقاله قدم‌به‌قدم با من آمده باشید، میدانید که حالا در لنگرود هستیم. در فهرست جاهای دیدنی گیلان در پاییز روستای لیسه رود در لنگرود حسابی برای ما دلبری می‌کند. این روستای زیبا که با عطر چای، برنج و مرکبات به میزبانی ما می‌آید روستایی کوچک و دیدنی در جنوب لنگرود است. اگر از قدم زدن در بافت روستایی یا صرف یک وعده غذا در رستوران‌هایی کوچک و باصفا لذت می‌برید، پس در فهرست جاهای دیدنی گیلان در پاییز، نام روستای لیسه رود را بزرگ‌تر بنویسید.

آدرس روستای لیسه رود: گیلان، لنگرود، جنوب شهر لنگرود، روستای لیسه رود

برای اجاره خانه روستایی و سوئیت در لنگرود از اتاقک کمک بگیرید.

20. پارک جنگلی بی‌بی یانلو، محل گردهمایی مهم‌ترین عناصر طبیعت

پارک جنگلی بی‌بی یانلو یکی دیگر از زیباترین جاهای دیدنی گیلان در پاییز است.
پارک جنگلی بی‌بی یانلو در 5 کیلومتری جاده آستارا به اردبیل قرار دارد. – عکاس: مجید رضا

سفر پاییزی‌مان به گیلان را با سفر به آستارا ادامه می‌دهیم. آستارا شمالی‌ترین قسمت گیلان و شهری مرزی است که جاهای دیدنی متنوعی دارد. یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی گیلان در پاییز و در آستارا، پارک جنگلی بی‌بی یانلو است. در این پارک درختان راش، توسکا، فندق و … مناظر بی‌نظیری را به وجود آورده‌اند. در این پارک جنگلی وزنه عناصر طبیعت در تعادل است چراکه می‌توانید درعین‌حال که از لابه‌لای درختان قدم می‌زنید، دره‌های عمیق، رودهای جاری و کوه‌های بلندی را ببینید که همگی باهم و در صلح در پارک جنگلی بی‌بی یانلو زندگی می‌کنند.

آدرس پارک جنگلی بی‌بی یانلو: گیلان، آستارا، 5 کیلومتری جاده آستارا به اردبیل، پارک جنگلی بی‌بی یانلو

21. آبشار لاتون، آبشاری با ارتفاع 105 متر!

آبشار لاتون، آبشار بلندقامت که در اوایل پاییز منتظر ملاقات‌کنندگان است.
برای بازدید از آبشار لاتون باید راهی آستارا و 6 کیلومتری روستای کوته کومه شوید. – عکاس: احسان کاهوکار

در فهرست جاهای دیدنی گیلان در پاییز، آبشارهای متعددی قرار می‌گیرند که یکی از مرتفع‌ترین آن‌ها، آبشار لاتون در آستاراست. آبشار لاتون حدود 105 متر ارتفاع دارد و برای بازدید از آن باید حدود 4 ساعت در دل جنگل پیاده‌روی کنید. درست است که برای رسیدن به این آبشار مسیر نسبتاً سختی را پیش رو دارید ولی اگر اهل طبیعت‌گردی باشید، از طی کردن این مسیر به‌شدت لذت خواهید برد. توصیه می‌کنم با توجه به فضای مه‌آلودی که در اکثر روزهای پاییز در آبشار لاتون وجود دارد، برنامه بازدید را برای اوایل پاییز بچینید و حتماً با یک فرد باتجربه و آشنا به محل، به ملاقات آبشار لاتون بروید.

آدرس آبشار لاتون: گیلان، آستارا، 6 کیلومتری روستای کوته کومه، آبشار لاتون

22. تالاب استیل، تالابی با درختان متحرک

تالاب استیل، تالابی با درختان رقصان است.
یکی از خیره‌کننده‌ترین جاهای دیدنی گیلان در پاییز، تالاب استیل با درختانی متحرک است. – عکاس: علیم محمدی

تالابی را تصور کنید که درختانی در آن زندگی می‌کنند که ریشه‌هایشان را به سمت آسمان گرفته‌اند و با یک جریان آب، آن‌ها هم شروع به حرکت می‌کنند. این تصویر یک تصویر خیالی نیست، بلکه تصویری از تالاب استیل آستاراست که پیشنهاد می‌کنم حتماً در فهرست جاهای دیدنی گیلان در پاییز از آن دیدن کنید. تالاب استیل زیبایی‌های متعددی دارد که درختان متحرکش تنها یک مورد از آن‌هاست. همچنین این تالاب سالانه میزبان گونه‌های نادری از پرندگان مهاجر است که تصمیم گرفته‌اند به تالاب استیل نقل‌مکان کنند.

آدرس تالاب استیل: گیلان، آستارا، 7 کیلومتری جنوب آستارا، جاده تالش، تالاب استیل

برای اجاره روزانه خانه و ویلا در آستارا به سایت اتاقک مراجعه کنید.

23. پارک جنگلی گیسوم، پارک بهشتی اسالم

پارک جنگلی گیسوم، یکی از بهشتی‌ترین جاهای دیدنی گیلان در پاییز است.
پارک جنگلی گیسوم، جایی که درختان راه وصال جنگل و دریا هستند. – عکاس: مهرداد رباطمیلی

پارک‌های جنگلی در 2 فصل بهار و پاییز در زیباترین حالت خود هستند. پارک جنگلی گیسوم هم از این قاعده مستثنا نیست و در بهار با لباس سبزرنگش و در پاییز با لباس هزار رنگش دل هر بازدیدکننده‌ای را به دست می‌آورد. پارک جنگلی گیسوم یک مکان تفریحی و گردشی مناسب برای لذت بردن از طبیعت، پیک‌نیک و کمپینگ است. تازه یک خبر خوب دیگر هم برایتان دارم. در انتهای جاده جنگلی گیسوم، ساحلی زیبا با همین نام در انتظار شماست.

آدرس پارک جنگلی گیسوم: گیلان، تالش، 15 کیلومتری جنوب شهر تالش و 90 کیلومتری جاده رشت به آستارا، پارک جنگلی گیسوم

اجاره کلبه جنگلی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

24. سورتمه تالش، هیجان را هم چاشنی سفر کنید

اگر در فهرست جاهای دیدنی گیلان در پاییز به دنبال هیجان هستید، پس به سورتمه تالش بروید.
سورتمه تالش یکی از مجهزترین سورتمه‌های ایران در بلندای تالش است. – عکاس: رسول امیری

یکی از معروف‌ترین و قدیمی‌ترین شهرهای ایران در استان گیلان قرار دارد. این شهر، شهری نیست جز تالش که قدمت آن به گفته مورخین به زمان کوروش می‌رسد. از قدمت تالش متوجه می‌شویم که در این منطقه همه‌چیز یادگاری سال‌هایی است که خیلی از ما و حتی اجدادمان به دنیا نیامده بودند. با این تفاسیر شاید انتظار داشته باشید که در فهرست جاهای دیدنی گیلان در پاییز به یک مکان تاریخی اشاره کنم. ولی باید بگویم در شهر باسابقه تالش می‌توانید مدرنیته را با سنت آشتی دهید و سراغ سورتمه تالش بروید.

سورتمه تالش یکی از مجهزترین سورتمه‌های ایران در بلندای تالش است که از بین جنگل سیاهداران در مسیری به طول هزار و 55 متر عبور می‌کند. تجربه سورتمه‌سواری در جنگل‌های شمالی آن‌هم در پاییز از آن تجربه‌هایی است که شیرینی آن را هرگز فراموش نمی‌کنید. در همین سورتمه‌سواری است که این بار شما طبیعت را مهمان صدای خنده‌ها و هیجانتان می‌کنید.

آدرس سورتمه تالش: گیلان، تالش، میدان امام علی، پارک جنگلی سیاهداران، سورتمه تالش

برای اجاره ویلا در تالش از سایت اتاقک کمک بگیرید.

25. اسالم به خلخال، سوگلی جاده‌های ایران

جاده رویایی اسالم به خلخال، یکی از زیباترین جاده‌های ایران و جاهای دیدنی گیلان در پاییز
جاده اسالم به خلخال در زیبایی زبانزد خاص و عام است.

هرکدام از جاهای دیدنی گیلان در پاییز به‌قدری زیبا هستند که واقعاً نمی‌توان از آن‌ها چشم‌پوشی کرد. یکی دیگر از زیباترین جاهای دیدنی گیلان در پاییز جاده اسالم به خلخال است. این جاده در زیبایی زبانزد خاص و عام است و هرکس که فقط یک‌بار از آن عبور کرده باشد، امکان ندارد موقع توصیف خاطره‌اش حتی به یک نکته بد اشاره کند.

 جاده اسالم به خلخال جاده‌ای است که دل رانندگان را می‌برد و هر چرخش فرمان در این جاده دلبر، آن‌ها را به نهایت لذت در رانندگی می‌رساند. اگر دلتان خواست در بین جاهای دیدنی گیلان در پاییز گشتی در یک جاده بزنید، جاده اسالم به خلخال یکی از بهترین گزینه‌های شماست. این جاده زیبا از اسالم گیلان شروع می‌شود و به خلخال اردبیل می‌رسد. جاده‌ای رؤیایی که موقع عبور از آن اگر شش‌دانگ حواستان را به تماشای مناظر اطراف اختصاص ندهید، در کسری از ثانیه یک منظره زیبا مثل ماهی در دستتان لیز می‌خورد.

آدرس جاده اسالم به خلخال: گیلان، اسالم به خلخال

اجاره ویلا شمال
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

اقامت در گیلان

خیلی از سفرهای نرفته ما به گیلان آن‌هم در پاییز، به خاطر پیدا نکردن اقامتگاه مناسب هیچ‌وقت عملی نشده است. ولی خبر خوب این است که باوجود امکان اجاره ویلا گیلان شما دیگر برای سفر به هیچ نقطه‌ای از گیلان نگرانی نخواهید داشت. در اتاقک انواع اقامتگاه‌ها در شهرهای مختلف گیلان وجود دارد که به‌راحتی می‌توانید هرکدام از آن‌ها را که با بودجه، زمان سفر و انتظارات شما از یک واحد اقامتی همسو بود رزرو کنید و با خیال راحت از جاهای دیدنی گیلان در پاییز بازدید کنید.

سخن آخر

در این مقاله در رمانتیک‌ترین فصل سال یعنی پاییز راهی گیلان شدیم. گیلانی که گوشه گوشه‌اش پر از جاهای دیدنی است و درست کردن یک فهرست از جاهای دیدنی گیلان در پاییز به‌احتمال‌زیاد از هزارویک‌شب شهرزاد هم بیشتر می‌شود؛ اما چون بخشی از جاهای دیدنی گیلان مثل ماسال و … مناطق ییلاقی است و امکان سفر به آن‌ها در بیش از نیمی از پاییز وجود ندارد، در این فهرست به آن ها اشاره نشده است. با این حال 25 تا از جاهای دیدنی گیلان در پاییز آن‌هم در شهرهای مختلف پیش روی شماست. به هر نقطه‌ای از گیلان و شمال که سفر کردید، به‌جز آرزوهای خوب گروه اتاقک که بدرقه راه شماست، می‌توانید مهم‌ترین دغدغه‌تان یعنی اجاره اقامتگاه را هم به ما بسپارید. کافی است قبل از سفر با اجاره ویلا و سوئیت از اتاقک، اقامتگاه مناسبتان را در هر نقطه گیلان که خواستید رزرو کنید.

سؤالات متداول

معروف‌ترین جاهای دیدنی گیلان در پاییز کدامند؟

دریاچه سقالسکار، جاده اسالم به خلخال، سورتمه تالش، تله‌کابین احرار، تالاب استیل، قلعه رودخان، ماسوله، دریاچه ویستان، مجموعه میدان شهرداری رشت، غار دربند شی، آبشار کلشتر، سورتمه تالش، آکواریوم انزلی، تالاب انزلی و ... از معروف‌ترین مناطق دیدنی گیلان در پاییز است.

جاهای دیدنی رشت در پاییز کدامند؟

دریاچه سقالسکار، مجموعه میدان شهرداری رشت، بازار رشت و باغ محتشم از معروف‌ترین جاهای دیدنی رشت در پاییز است.

مکان ‌های دیدنی گیلان در پاییز کدامند؟

باغ محشتم، میدان شهرداری رشت، بازار رشت، روستای لیسه رود، تالاب استیل، دریاچه سقالسکار، روستای لیسه رود، پارک جنگلی سراوان، آکواریوم انزلی، پارک جنگلی گیسوم، پارک جنگلی سراوان و آرامگاه کاشف السلطنه چند نمونه از مکان‌های دیدنی گیلان در پاییز است.

4.7/5 - (12 امتیاز)

اتاقک

مینا افجه

همیشه عاشق تعریف‌کردن خاطراتم بودم، مخصوصا بعد از اینکه از سفر میومدم. جزئیات خونه‌های‌تاریخی، حرکت نور لابلای درخت‌ها یا صدای دریا رو طوری تعریف میکردم که دوستام می‌گفتن انگار خودشون اونجا بودن. همین استعداد، جرقه علاقه به نوشتن رو در من زد. تا جایی‌که دیگه نوشتن رو به حرف زدن ترجیح دادم و حالا در اتاقک این تجربه‌ها رو با شما به اشتراک میذارم.

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. با تشکر از مقاله زیبای شما متاسفانه از زیباترین نقطه گیلان یعنی چابکسر اسمی برده نشده

    1. مقاله بسیار زیبای بود
      و این هم بگم
      سرولات چابکسر ، یکی از بی نظیر ترین جاهای زیبای بود که دیدم
      و به مقاله زیبا شما هم اضافه کردم .

      1. سپاس از نظرتون درباره چابکسر و سرولات در مقالات دیگرمون نوشتیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *