کوه‌هاتجربه سفرجاهای دیدنیشهرها

همه چیز درباره درکه تهران | دره خاطره‌ها!

درکه تهران اولین کوهی بود که رفتم؛ 12 سالم بود و وقتی برادرم از من خواست که با هم به درکه برویم خیلی ذوق کردم؛ چون فکر می‌کردم که دیگر خیلی بزرگ شده‌ام که برادرم مرا به عنوان هم‌نوردش انتخاب کرده است. چشمتان روز بد نبیند، در اولین سفر به درکه تا انتهای آن یعنی پناهگاه پلنگ چال رفتم و موقع پیمایش هر بار از برادرم می‌پرسیدم «کی به قله می‌رسیم؟» می‌گفت پشت پیچ بعدی است و این پیچ‌های بعدی تمامی نداشتند.

بزرگ‌تر که شدم فهمیدم پلنگ چال تنها قله درکه نیست و درکه هم کوه نیست، بلکه یک دره و محله است که به عنوان مقصد کوهنوردی، رقیب سرسخت توچال، دربند، کلک‌چال و گلاب دره محسوب می‌شود و می‌توان تفریحات دیگری هم در آن داشت. در این مقاله به معرفی درکه و تفریحات آن پرداخته‌ایم تا شما هم مثل من ۱۲ساله تصور نکنید که درکه فقط برای این است که سینه کوه را بگیرید و بالا بروید و برگردید.

درکه تهران کجاست؟

نمای کوه درکه از پلنگ چال
دره کوچک دل‌انگیز – عکاس: سعید هاشم موسوی

درکه دره یا بهتر است بگوییم محله‌ای در شمال شهر تهران است که از غرب به کوی فراز (سعادت‌آباد)، از شرق به محله ولنجک، از جنوب به اوین و از شمال به کوه‌های توچال محدود شده است و از دیدگاه کوهنوردان حرفه‌ای، یکی از مسیرهای دسترسی به قله توچال هم محسوب می‌شود.

خیلی‌ها معتقدند که دره‌ای بودن این منطقه باعث شده تا نام آن را درکه (به معنای درکه کوچک) بگذارند. برخی هم می‌گویند که پاپوش مردم این منطقه در قدیم «درگ» نام داشته و به‌مرورزمان دهان‌به‌دهان گشته و به درکه معروف شده است و این محل را با نام پوشش شاخص اهالی آن می‌شناسند.

این محله در گذشته سادات‌نشین بوده و هنوز هم اعتقادات مذهبی در آن پررنگ است که برای اثبات آن، می‌توانید سری به امامزاده محمد والی، حسینیه درکه و مسجد درکه بزنید.

به جز طبیعت زیبا و رودخانه درکه که در این دره جاری است، این محله میزبان خانه‌های سنتی و قدیمی متعددی است که هنوز هم زندگی در آن‌ها به شیوه قدیم ادامه دارد و تماشای آن‌ها به کمی عرق ریختن و بالا رفتن شیب کوه می‌ارزد.

آدرس درکه: تهران، بزرگراه شهید چمران، خیابان یمن، خیابان رشیدالدین فضل‌الله، خیابان داودیان، درکه

آب و هوای درکه

آب و هوای درکه در یک روز برفی
میانگین دمای درکه از 30 درجه بیشتر نمی‌شود – عکاس: محمد کوشکی

احتمالاً با خواندن بخش قبل بعد حدس می‌زنید که آب و هوای درکه چگونه است. این محله یکی از مناطق ییلاقی تهران است که در قدیم شاهزاده‌ها، اشراف و طبقه مرفه برای فرار از گرمای تهران به آن پناه می‌بردند و هنوز هم این نقطه قوت را حفظ کرده است.

خیلی کم پیش می‌آید که این منطقه دمای بالای 30 درجه را به خودش ببیند و البته خنک بودن آن به معنی نیست که آفتاب سوزانی ندارد، چون کوهستانی بودن درکه باعث می‌شود که در فصل تابستان آفتاب آن در ارتفاعات خطرناک باشد و به همین دلیل اگر در فصل گرم به این منطقه رفتید، حتماً از ضدآفتاب، عینک دودی و پوشش مناسب استفاده کنید و آب زیاد بنوشید.

این منطقه در فصول سرد سال (نیمه آبان به بعد) سرد و برفی و بارانی است و ممکن است این وضعیت تا اوایل فروردین هم ادامه داشته باشد.

مسیر دسترسی به درکه

یک خانم و آقا در حال کوهنوردی در مسیر درکه
درکه مسیر دسترسی آسان و سرراستی دارد – عکاس: Mehran Ho

دسترسی به درکه با استفاده از خودروی شخصی، خطوط بی‌آرتی و مترو امکان‌پذیر است.

برای رفتن به درکه با خودروی شخصی، 2 راه در پیش رو دارید. در مسیر اول اتوبان یادگار امام را تا انتها ادامه می‌دهید و پس از آن وارد خروجی اوین می‌شوید و در انتها هم به خیابان درکه می‌رسید. در مسیر دوم باید بزرگراه چمران را در پیش بگیرید و وقتی به نمایشگاه بین‌المللی تهران رسیدید، وارد خیابان یمن و سپس رشیدالدین فضل‌الله شوید. در انتهای این خیابان به میدانی می‌رسید که خیابان درکه از آن شروع می‌شود و شما را به کوه می‌رساند.

برای دسترسی با بی‌آرتی هم می‌توانید یکی از خطوط تجریش-راه‌آهن یا ترمینال جنوب-پارک‌وی را سوار شوید. در خط تجریش-راه‌آهن، باید در انتهای مسیر (میدان تجریش) پیاده شوید و از ترمینال تجریش سوار مینی‌بوس‌ها یا تاکسی‌های درکه شوید که شما را تا میدان درکه می‌برند. در خط ترمینال جنوب-پارک‌وی هم باید در ایستگاه نمایشگاه پیاده شوید و خودتان را با تاکسی تا میدان درکه برسانید.

اگر هم مترو را برای رفتن به درکه انتخاب کردید، باید وارد خط تجریش-کهریزک شوید و در ایستگاه میدان تجریش پیاده شوید. مابقی مسیرتان هم از میدان تجریش و با کمک خطی‌های تجریش-درکه طی می‌شود.

بهترین زمان سفر به درکه

طبیعت زیبای درکه در روز و زیر تابش نور آفتاب
بهترین زمان سفر به درکه بستگی به این دارد که کوهنورد حرفه‌ای باشید یا خیر – عکاس: فردین عشاقی

بهترین زمان رفتن به درکه به تفریحی که مدنظر دارید و میزان حرفه‌ای بودنتان در کوهنوردی بستگی دارد. اگر کوهنورد حرفه‌ای هستید و تجهیزات لازم را برای کوهنوردی در گرما و سرما دارید، این منطقه در هیچ فصلی به شما نه نمی‌گوید؛ اما اگر صرفاً برای پیاده‌روی، شکم گردی و لذت بردن از آب‌وهوا می‌خواهید به درکه بروید، بهتر است فصل بهار (تا اواسط خرداد) و اوایل پاییز را برای رفتن به درکه انتخاب کنید.

البته شب‌های تابستانی و زمستانی درکه هم حال و هوای خاص خود را برای شکم گردی و قدم زدن دارد.

اجاره روزانه خانه تهران با قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

جاهای تفریحی نزدیک درکه

درست است که تهران بزرگ‌ترین کلان‌شهر ایران و پایتخت آن است؛ اما از هر جای این شهر می‌توانید به‌راحتی به جاهای دیدنی مختلف آن دسترسی داشته باشید. با این اوصاف تمامی جاهای دیدنی تهران را می‌توان در دسته جاهای تفریحی نزدیک درکه قرار داد؛ اما در این بخش قرار است کمی تخصصی‌تر عمل کنیم تا در وقت شما صرفه‌جویی شود و بتوانید یک تور نهایتاً یک‌روزه به این منطقه داشته باشید.

پیش از معرفی جاهای دیدنی درکه، یادتان باشد که برای کوه‌پیمایی و دیدن این مکان‌ها در یک روز، باید سحرخیز باشید.

میدان درکه

یکی از رستوران‌های اطراف میدان درکه در روز
رستوران‌ها و خوراکی‌فروشی‌ها، جاذبه اصلی میدان درکه – عکاس: سروش انگبینی

میدان درکه دقیقاً همان جایی است که اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها شما را پیاده می‌کنند و وقتی با خودروی شخصی به آن رسیدید باید قید جای پارک را بزنید. در این میدان هم مثل میدان دربند یک مجسمه کوهنورد دیده می‌شود و از جاذبه‌های آن می‌توان به رستوران‌ها و خوراکی‌فروشی‌هایی اشاره کرد که اطراف آن قرار دارند.

مسیر کوهنوردی از همین میدان آغاز می‌شود.

آدرس میدان درکه: تهران، درکه، انتهای خیابان شهید داودیان

امامزاده سید محمد والی

حیات امامزاده محمد والی در روز
مقبره یکی از نوادگان امام سجاد – عکاس: معصومه غفاری

بنا به برخی از روایات، امامزاده محمد والی نخستین ساکن محله درکه محسوب می‌شود. ایشان از نوادگان امام سجاد هستند که در زمان ولیعهدی امام رضا به ایران سفر می‌کنند و پس از سکونت در درکه به توصیه دوستان و یاران، زمین‌های بایر این منطقه را آباد می‌کنند و پس از فوت هم برای ایشان مقبره‌ای ساخته می‌شود که بنای فعلی آن قدمت چندانی ندارد و نسخه بازسازی شده بنای قبلی است.

مساحت این امامزاده که در مجاورت مسجد و حسینیه درکه قرار دارد، حدود 70 مترمربع است.

آدرس امامزاده سید محمد والی: تهران، درکه، خیابان میراسماعیلی بین خیابان تفنگ‌سازان و خیابان آقاملایی

مسجد درکه

نمای ورودی مسجد محله درکه و درخت تنومندش
این مسجد معماری سنتی دارد – عکاس: عمر المبارک

مسجد درکه در نزدیکی امامزاده محمد والی و حسینیه سادات درکه و در ابتدای مسیر کوهنوردی قرار دارد. معماری این مسجد کاملاً سنتی است و جلوی در ورودی آن یک درخت کهن‌سال وجود دارد که می‌تواند گزینه مناسبی برای عکاسی باشد.

آدرس مسجد جامع درکه: تهران، درکه، خیابان میراسماعیلی، خیابان آقاملایی

پناهگاه پلنگ چال

قله کوهنوردان آماتور و ایستگاه کوهنوردان حرفه‌ای – عکاس: مجید آب پرور

پناهگاه پلنگ چال برای کوهنوردان عادی ایستگاه آخر و برای کوهنوردان حرفه‌ای تازه شروع مقصد برای فتح قله‌های پلنگ چال و شاه‌نشین و رسیدن به ایستگاه 5 تله‌کابین توچال است. همچنین قله مشهور چین کلاغ هم در غرب این پناهگاه قرار دارد.

این پناهگاه حیاتی دارد که برای چادرزدن، استراحت در هوای آزاد و لذت بردن از مناظر کوه بی‌نظیر است. در داخل پناهگاه هم نیمکت‌هایی موجود است که می‌توانید روی آن‌ها خستگی در کنید و از بوفه آن هم خوراکی بخرید.

آدرس پناهگاه پلنگ چال: تهران، درکه، پناهگاه پلنگ چال

جنگل کارا

نمایی از درختان جنگل کارا در روز
جنگل مخفی درکه! – عکاس: مصطفی متقی‌نیا

جنگل کارا در حقیقت یک جنگل مخفی است که در مسیر دسترسی به قله و پناهگاه پلنگ چال قرار دارد. علت مخفی بودن آن هم این است که برای رفتن به این جنگل باید مسیر فرعی دسترسی به آن را بلد باشید.

مسیر دسترسی به جنگل کارا در میانه‌های مسیر کوه‌پیمایی میدان درکه به پناهگاه پلنگ چال و در سمت چپ قرار دارد و می‌توانید سفره‌خانه کارا را نشانه آن قرار دهید. در مسیر جنگل کارا یک چشمه و آبشار هم قرار دارد که همین نام را روی آن‌ها هم گذاشته‌اند.

یکی از جاذبه‌های زیبای درکه در فصل پاییز همین جنگل است که دسترسی به آن چندان هم سخت نیست.

آدرس جنگل کارا: تهران، درکه، جنگل کارا

ایستگاه 5 تله‌کابین توچال

نمایی از پناهگاه ایستگاه 5 توچال در روز
این ایستگاه بوفه و پناهگاه دارد – عکاس: مجید جمشیدی

برای این که به مسیر کوهنوردی خود تنوع بدهید، می‌توانید از پناهگاه پلنگ چال مسیر ایستگاه 5 تله‌کابین توچال را در پیش بگیرید و بعد از رسیدن به این ایستگاه خودتان را با تله‌کابین به پایین، بام تهران و سپس محله زعفرانیه یا ولنجک تهران برسانید. البته حواستان باشد که پیمودن مسیر پلنگ چال تا ایستگاه 5 تله‌کابین (مخصوصاً در برف‌وباران) به این راحتی‌ها نیست و اگر تجربه کوهنوردی زیادی ندارید، توصیه می‌کنیم که با یک تیم باتجربه همراه شوید.

ضمناً در ایستگاه 5 توچال یک پناهگاه برای استراحت و بوفه وجود دارد.

آدرس ایستگاه 5 تله‌کابین توچال: تهران، توچال، ایستگاه 5 تله‌کابین

بام تهران

نمایی از گربه‌ای که روی یکی از نیمکت‌های بام تهران نشسته است
یکی از جاهای تفریحی مدرن نزدیک درکه – عکاس: hippogriff

بام تهران همان‌جایی است که در بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی شخصیت اصلی به آنجا می‌رود تا برای زندگی خود تصمیمات اساسی بگیرد یا با خودش خلوت کند. البته الان بام تهران آن‌قدرها خلوت نیست و کلی مراکز تفریحی، رستوران، کافه و … دارد که خودش می‌تواند به‌تنهایی یک روز از وقت شما را بگیرد.

اگر از کوهنوردی خسته شدید و میانه‌تان هم چندان با سفره‌خانه نشینی و تفریحات سنتی چندان خوب نیست، می‌توانید خودتان را به‌راحتی از درکه به بام تهران برسانید. خیابان درکه را پایین بیایید و وقتی خیابان تمام شد، به میدانی می‌رسید که در آن باید به چپ بپیچید و وارد بلوار دانشجو شوید. انتهای این خیابان به توچال و بام تهران می‌رسد.

اگر هم تا پلنگ چال رفتید و از ایستگاه 5 تله‌کابین توچال پایین آمدید، می‌توانید کمی در بام تهران استراحت کنید و بعد راه خانه را در پیش بگیرید.

آدرس بام تهران: تهران، ولنجک، بام تهران

فعالیت‌هایی که می‌توان در درکه انجام داد

یکی از کوچه‌باغ‌های اطراف درکه در روز
کوچه‌باغ‌گردی، یکی از بهترین قعالیت‌هایی که می‌توانید در درکه انجام دهید – عکاس: حمید تهرانی

اینجا است که راه کوهنوردان و ورزشکاران حرفه‌ای با آنهایی که در وسط مسیر درکه می‌مانند و به جز رستوران‌های درکه جای دیگری از این محله و اطرافش را نمی‌شناسند از یکدیگر جدا می‌شود. البته از حق نگذریم وقت گذراندن در همین رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های سنتی درکه هم می‌تواند حال و هوای هر کسی را عوض کند؛ چون هر چه باشد آب و هوای این منطقه مطبوع‌تر از مناطق پایین‌تر شهر است.

مهم‌ترین فعالیتی که می‌توانید در درکه انجام دهید کوه‌پیمایی و پیاده‌روی است که از نظر سختی، مسیر درکه به پلنگ چال از مسیرهای نسبتاً آسان کوهنوردی محسوب می‌شود و با تجهیزات و کفش مناسب به‌راحتی می‌توانید کل مسیر را تا پناهگاه پلنگ چال طی کنید. البته حواستان باشد که فاصله میدان درکه تا پناهگاه پلنگ چال چیزی نزدیک به 7 کیلومتر است که شیب، سنگ، مانع و … دارد و طی کردن آن با مسیرهای عادی متفاوت است.

اگر هم از دیدن خانه‌های قدیمی، دیوارهای کاهگلی و کوچه‌های باریک و شیب‌دار لذت می‌برید، می‌توانید به جای در پیش گرفتن مسیر کوهنوردی، کمی به کوچه‌باغ‌های درکه سرک بکشید و وارد ماشین زمانی شوید که شما را چند دهه عقب می‌برد. کوچه‌باغ‌های سنتی درکه را می‌توانید بیشتر در اطراف امامزاده محمد والی و مسجد درکه پیدا کنید.

بهترین رستوران درکه

نمایی از رستوران کافه بهشت درکه در روز
کافه بهشت، از بهترین‌های درکه – عکاس: حدیثه صفری

مهم نیست که هدفتان از رفتن به درکه کوهنوردی باشد یا گشت‌وگذار؛ این بخش می‌تواند به شما در انتخاب بهترین رستوران درکه برای استراحت و صرف غذا کمک کند. این نکته را هم یادتان باشد که در اکثر رستوران‌های درکه تمامی وعده‌های غذایی و البته قلیان سرو می‌شود.

رستوران اسپیو یا SPU

این رستوران احتمالاً مشهورترین رستوران درکه است؛ چون وقتی در گوگل‌مپ محله درکه را جستجو کنید، بدون این که نیازی به زوم کردن داشته باشید لوکیشن این رستوران برای شما نمایش داده می‌شود. این رستوران دور میدان درکه قرار دارد و بیشتر غذاهای سنتی ایرانی سرو می‌کند. آلاچیق‌های مجهز رستوران اسپیو در مجاورت رودخانه قرار گرفته‌اند و مجهز به وسایل سرمایشی و گرمایشی هستند.

آدرس رستوران اسپیو: تهران، درکه، میدان درکه

کافه بهشت

کافه بهشت یکی از زیباترین و دل‌انگیزترین کافه‌های درکه است که در مجاورت رودخانه ساخته شده و برای رسیدن به آن باید کمی کوه‌پیمایی کنید.

این کافه هم فضای داخلی و هم تراس دارد و برای صرف صبحانه، میان‌وعده و گرم شدن با یک فنجان قهوه یا چای، ایدئال است. دکور چوبی، پرده‌های رنگی و پنجره‌های آبی این کافه می‌توانند عکس‌های یادگاری شما را بسیار زیبا کنند.

آدرس کافه بهشت درکه: تهران، درکه، مسیر کوه‌پیمایی

رستوران البرز درکه

رستوران البرز یکی دیگر از رستوران‌های سنتی درکه است که در ابتدای مسیر کوه‌پیمایی درکه قرار دارد و برای دسترسی به آن باید از میدان درکه حدود 15 دقیق پیاده‌روی کنید. این رستوران هم فضای داخلی و هم حیات دارد و در آن انواع غذاهای ایرانی، صبحانه و قلیان سرو می‌شود. اگر در روزهای تعطیل و شلوغ به این رستوران بروید، شانس شنیدن موسیقی زنده را هم خواهید داشت.

آدرس رستوران البرز درکه: تهران، درکه، خیابان موسوی مطلق

اقامت در نزدیکی درکه

محله درکه می‌تواند گزینه‌ای ایدئال برای اقامت چندروزه باشد؛ چون آب و هوای خوبی دارد و دور بودن نسبی آن از هیاهو و شلوغی شهر تهران به شما کمک می‌کند تا ذهنتان را از مشغله‌های روزمره آزاد کنید و بعد از چند روز استراحت و ورزش، با انرژی مضاعف به سر کار و زندگی خود برگردید.

تعدادی از باغ ویلاها و خانه‌های سنتی موجود در این محله و ابتدای مسیر کوه‌پیمایی آن اجاره داده می‌شوند که با کمک اتاقک می‌توانید مطمئن‌ترین و تمیزترین آن‌ها را اجاره کنید. برای رزرو این اقامتگاه‌ها، سری به صفحه اجاره روزانه خانه در تهران بزنید.

نکاتی که لازم است قبل از سفر به درکه بدانید

نمایی از یک کوهنورد که به دره درکه نگاه می‌کند
حتما‍ً با تجهیزات صعود کنید – عکاس: علیرضا شایان

پیش از رفتن به درکه، حواستان به نکات زیر باشد:

  • در روزهای تعطیل و شلوغ پیدا کردن جای پارک در درکه مشکل است و حتی امکان دارد پارکینگ‌های عمومی این محله هم پر باشند.
  • حتماً با کفش مناسب و تجهیزات حرفه‌ای مسیر کوهنوردی را در پیش بگیرید.
  • اگر کوهنورد حرفه‌ای نیستید، بهتر است در فصول سرد فقط به رستوران گردی در این منطقه رضایت بدهید.
  • هیچ‌وقت روی باز بودن بوفه پناهگاه‌ها صددرصد حساب نکنید و خوراکی، آب و تجهیزات لازم را حتماً با خودتان بردارید.
  • در صورت نداشتن تجربه کافی، از رفتن به مسیرهای فرعی و پر از سنگلاخ خودداری کنید.
  • سعی کنید وعده‌های غذایی اصلی را در رستوران‌های معتبر صرف کنید.
  • در زمان بارندگی و طغیان رودخانه در مجاورت رودخانه اتراق نکنید.
  • از ریختن زباله در کوه و رودخانه خودداری کنید.
  • مراقب رنگ و لعاب آلوچه‌های رنگارنگ و به‌ظاهر جذاب باشید.

سخن آخر

در این مقاله تمامی آن چیزی که در مورد درکه می‌دانستیم را با شما در میان گذاشتیم، از تاریخچه، آب‌وهوا، بهترین زمان سفر، جاهای دیدنی و رستوران‌های درکه گفتیم و فوت‌های کوزه‌گری درکه گردی و نحوه اجاره ویلا و سوئیت در این منطقه را لو دادیم. با این حال ممکن است نکاتی از قلم ‌افتاده باشد که می‌توانید در بخش کامنت‌ها آن‌ها با ما درمیان بگذارید.

سؤالات متداول درباره درکه تهران

کوه درکه کجاست؟

درکه محله‌ای است که در شمال تهران واقع شده و با محله‌های اوین و ولنجک همسایه است.

جاهای دیدنی درکه کدامند؟

امامزاده سید محمد والی، میدان درکه، بام تهران، ایستگاه 5 تله‌کابین توچال، جنگل کارا

بهترین رستوران درکه کدام است؟

رستوران‌های البرز، بهشت و اسپیو از بهترین رستوران‌های درکه محسوب می‌شوند.

تهران

4.5/5 - (2 امتیاز)

اتاقک

مسعود تاجیک

مسعود هستم، شیفته نوشتن، ادبیات و سینما. تولید محتوا برای من یک لذت دوجانبه دارد، هم روح خودم را جلا می‌دهد و هم باعث می‌شود حس مفید بودن داشتi باشم. این‌که نوشته من بتواند جواب سؤالات کسی را بدهد یا او را از سردرگمی نجات دهد، لذت وصف‌ناپذیری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *