شهرهاجاهای دیدنی

عمارت ارباب هرمز آرش | شاهدی بر تاریخ و هنر ایران

وقتی اسم تهران می‌آید همه یاد ترافیک و شلوغی آن می‌افتند اما واقعیت این است که تهران آنقدر کاخ‌ها، موزه‌ها و پارک‌های دیدنی جذاب دارد که مطمئنا اگر یک بار سری به آن‌ها بزنید دیگر شلوغی و ترافیک تهران در ذهنتان نقش نخواهد بست. هر چقدر که شهرهای قدیمی ایران مثل اصفهان، تبریز و غیره میراث‌دار یادگاری‌های تاریخ باستان ما هستند، در تهران اما اماکن به‌جای‌ مانده از دوره‌های معاصر بیشتر به چشم می‌خورد. یکی از این اماکن تاریخی که از دوران قاجار به یادگار مانده، عمارت ارباب هرمز آرش است.

عمارتی که سرد و گرم روزگار زیاد چشیده و دست به دست گشته و حالا به این‌جا رسیده است. اگر دوست دارید از دل این عمارت خبر بگیرید و پای درد و دلش بشینید، پس با من تا آخر این مقاله از اتاقک همراه باشید تا بدانیم در این عمارت و در پشت پرده آن چه چیزهایی وجود دارد.

عمارت ارباب هرمز کجاست؟

عمارت ارباب هرمز کجاست
عمارت زیبای ارباب هرمز در بوستان پلیس تهران قرار دارد – عکاس: Mahya Tabesh

عمارت ارباب هرمز یکی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی تهران است که در تهرانپارس داخل بوستان پلیس واقع شده است. همین جمله به ما سرنخ می‌دهد که عمارت زیبای ارباب هرمز در شمال شرق تهران قرار دارد. با این حال اگر به دنبال آدرس دقیق این عمارت هستید و می‌خواهید بدانید عمارت ارباب هرمز در کجای تهران قرار دارد این شما و این هم آدرس عمارت زیبای ارباب هرمز:

آدرس عمارت ارباب هرمز: تهران، بزرگراه شهید بابایی، خیابان استخر، بلوار استقلال، خیابان توحید، بخش شمالی پارک پلیس.

شماره تماس: ۰۲۱۷۷۰۴۵۱۱۰

اجاره روزانه خانه تهران با قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

تاریخچه عمارت ارباب هرمز

تاریخچه عمارت ارباب هرمز
عمارت ارباب هرمز یادگاری از دوران قاجار و پهلوی است – عکاس: Yashar Ghasemi

عمارت ارباب هرمز یکی از یادگاری‌های به جای مانده از دوران قاجار است که در اواخر این دوره در روستای مجیدآباد ساخته شده بود. مجیدآباد روستایی از توابع شمیرانات بوده که در اطراف تهران قرار داشت. در این روستا باغی با میوه‌ای به نام قوقوک وجود داشت که بعدها به آن باغ اناری می‌گفتند در داخل این‌ باغ انار، عمارت ارباب هرمز قرار داشت. درباره ساخت عمارت زیبای ارباب هرمز به نظر می‌رسد چندین نفر در دوره‌های مختلف آن را ساخته و تغییرات اساسی در آن داده‌اند. برخی منابع حاجب‌الدوله یکی از رجال قاجاری دوره ناصری را سازنده این عمارت می‌دانند.

برخی دیگر از روایت‌ها هم حاکی از آن است که امیر مفخم رئیس ایل بختیاری این عمارت را ساخته است. این عمارت و باغ اناری در در اوایل دوره پهلوی محل زندگی لطفعلی‌خان امیر مفخم بختیاری بود. اما پس از مرگ وی، ابوالقاسم‌خان بختیاری پسر امیر مفخم و همسرش بی‌بی‌عظیمه بختیاری در این عمارت زندگی می‌کردند. تا اینکه در سال ۱۳۲۷ خورشیدی این عمارت را به همراه باغ اناری و زمین‌های اطرافش به هرمز آرش از وراث حاجب‌الدوله از سرشناسان زرتشتی، فروختند. ارباب هرمز تغییراتی را در بنا اعمال کرد و تا زمان مرگش یعنی تا سال ۱۳۵۱ خورشیدی به کشاورزی و باغداری در این عمارت مشغول شد.

بعد از مرگش، تا مدتی فرزندش تهمتن سرپرستی عمارت و باغ را برعهده گرفته بود. اما بعد از مهاجرت وی با خانواده‌اش به خارج از کشور، این عمارت هم مدت‌ها به‌صورت متروکه ماند. تا در نهایت در سال 1385 شورای شهر تهران احیا و مرمت عمارت ارباب هرمز را در دستور کار خود قرار داد و در سال 93 کار آن به پایان رسید. چند سال پیش باغ اناری توسط شهرداری منطقه‌ی چهار تهران تبدیل به بوستان پلیس شد و عمارت مذکور در آن نیز به موزه‌ی گرافیک ایران تغییر کاربری داد.

ساعت بازدید از عمارت ارباب هرمز

عمارت ارباب هرمز از روزهای یکشنبه تا پنجشنبه به جز تعطیلات رسمی به روی عموم مردم باز است. اما ساعت کار این عمارت در فصول مختلف سال متفاوت است. به این صورت که در شش ماه اول سال از ساعت ۱۰ صبح تا 18 عصر و در نیمه دوم سال نیز از ساعت 9 صبح تا 17 عصر امکان بازدید از این عمارت وجود دارد.

بخش‌های مختلف عمارت ارباب هرمز

بخش‌های مختلف عمارت ارباب هرمز
عمارت ارباب هرمز دارای دو طبقه به همراه زیرزمینی کوچک است.

بوستان پلیس که در گذشته باغی بزرگ و مشجر بود و به آن باغ انار می‌گفتند، از آن باغ‌های قدیمی تهران است که به خاطر وجود عمارت ارباب هرمز، همیشه شلوغ است. عمارتی که با وجود تغییرات اساسی که در دوره‌های مختلف داشته همچنان هویت اصلی معماری خود را که متعلق به دوران قاجار و پهلوی است، حفظ کرده است. این عمارت که تنها یادگاری خاندان زرتشتی در تهران است، در دو طبقه در بخش میانی باغ انار ساخته شده و مساحت آن به همراه زیرزمینی کوچک به ۹۰۰ مترمربع می‌رسد. بنای دو طبقه این عمارت دارای تزئینات منحصربه‌فردی است و به سبک ترکیبی از معماری سنتی با معماری غربی ساخته شده است.

وارد عمارت ارباب هرمز که شوید در طبقه اول یک تالار مجلل با هشت پایه ستون و سقف‌های گچبری شده با طرح‌های زیبای از هنر اصیل ایرانی به چشم می‌خورد. در طبقه دوم این عمارت نیز اتاق‌های مجلل با معماری زیبای قاجاری به همراه تزیینات چوبی و گچ‌بری‌های رنگی قرار دارند. در طبقه همکف عمارت زیبای ارباب هرمز حوض‌خانه‌ای قرار دارد که آب آن به‌وسیله لوله‌های سفالی به نام تنبوشه از قناتی که در قسمت بالایی باغ قرار داشت، هدایت می‌شد. همچنین این عمارت دارای دو گوشواره با طاقچه‌هایی رنگارنگی است که در زمان پهلوی اول به آن افزوده شده‌اند.

برای اجاره روزانه خانه در تهران می‎‌توانید از سایت اتاقک اقدام کنید.

کاربری عمارت ارباب هرمز

کاربری عمارت ارباب هرمز
عمارت ارباب هرمز امروزه به موزه گرافیک ایران تبدیل شده است – عکاس: 554 553 (نامعلوم)

عمارت ارباب هرمز تنها یک عمارت تاریخی ساده نیست. امروزه این عمارت تغییر کاربری داده و به موزه گرافیک ایران تبدیل شده است. این موزه نه تنها یکی از موزه‌های دیدنی شهر تهران است بلکه به عنوان اولین موزه طراحی گرافیک آسیا نیز شناخته می‌شود. موزه گرافیک ایران به همت انجمن صنفی طراحان گرافیک در سال ۱۳۷۷ تاسیس شده است. هدف از راه‌اندازی این موزه پژوهش، جمع‌آوری، حفظ و نمایش آثار تاریخی طراحی گرافیک ایران بود.

می‌توان گفت در این زمینه بسیار موفق هم بوده‌اند چون تا سال۱۳۹۰ بیش از ۶۰۰۰ اثر در این موزه به کمک هنرمندان و اساتید گرافیک ایران جمع‌آوری شده بود. علاوه بر این در این موزه بیش از ۳۵۰۰ پوستر، کتاب، کاتالوگ، مجلات هنری، اعلان‌های تک‌رنگ قدیمی، عکس، فیلم، بسته‌بندی‌های سال‌های دور، آرت ورک، ابزار و وسایل کار هنرمندان و غیره نیز نگهداری می‌شود.

مسیر دسترسی به عمارت ارباب هرمز

مسیر دسترسی به عمارت ارباب هرمز
بررسی مسیرهای دسترسی به عمارت ارباب هرمز – عکاس: Iman Ansari

همان‌طور که گفتیم عمارت ارباب هرمز در تهرانپارس و در پارک پلیس قرار دارد. این عمارت را می‌توانید در قسمت شمالی این پارک پیدا کنید. خوشبختانه موقعیت این عمارت در تهران به گونه‌ای است که با هر وسلیه‌ای که بخواهید می‌توانید به آن دسترسی پیدا کنید.

دسترسی به عمارت ارباب هرمز با خودروی شخصی

اگر می‌خواهید با خودروی شخصی به این عمارت بروید یک خبر خوب برایتان داریم. اولا اینکه هیچ محدودیت ترافیکی خاصی در این منطقه وجود ندارد و دوما نگران جای پارک هم نباشید. می‌توانید برای پارک خودرو روی پارکینگ‌های مختلف پارک پلیس حساب باز کنید و با خیال راحت خودرو خود را پارک کنید. برای دسترسی با خودروی شخصی هم می‌توانید از بزرگراه شهید باقری وارد بلوار استقلال شوید تا به پارک پلیس و عمارت زیبای ارباب هرمز بروید.

دسترسی به عمارت ارباب هرمز با مترو

بهترین راه برای رفتن به این عمارت مترو است. چرا بهترین راه؟ چون با مترو دیگر ترافیک تهران را نخواهید دید و سریع‌تر هم می‌توانید به عمارت ارباب هرمز برسید. برای دسترسی با مترو به این عمارت می‌توانید از خط دو متروی تهران (صادقیه- فرهنگسرا) استفاده کنید و در ایستگاه تهرانپارس پیاده شوید. بعد از پیاده شدن در ایستگاه از خیابان حجربن عدی به طرف شمال بروید تا به پارک پلیس برسید. می‌توانید این مسیر را با تاکسی یا اتوبوس‌ نیز طی کنید.

دسترسی به عمارت ارباب هرمز با اتوبوس

اتوبوس‌های مسیر پایانه علم و صنعت- شهرک فرهنگیان و پایانه علم و صنعت- خیابان استقلال نیز شما را به عمارت ارباب هرمز می‌رسانند. اگر سوار اتوبوس شدید باید در ایستگاه پارک پلیس پیاده شوید. از این ایستگاه تا پارک پلیس و عمارت زیبای ارباب هرمز حدود پنج دقیقه فاصله است آن هم با پای پیاده. هرچند که با اتوبوس دیرتر به مقصد می‌رسید اما تهرانگردی هم با اتوبوس لطف خاصی دارد.

سخن آخر

در این سفر مجازی همراه هم راهی سفر شدیم و این بار هم مقصد سفرمان را گوشه‌ای از تهران و عمارت ارباب هرمز انتخاب کردیم. عمارت زیبای ارباب هرمز یکی از گنجینه‌های تاریخی و فرهنگی ایران است که نمونه‌ای از معماری قاجاری و پهلوی را به نمایش می‌گذارد. این عمارت با تاریخچه‌ای پر فرازونشیب امروزه به محلی برای نمایش و ارتقاء هنر گرافیک تبدیل شده است. اگر از علاقه‌مندان به تاریخ، معماری و گرافیک هستید، بازدید از عمارت جذاب ارباب هرمز را از دست ندهید، مطمئنم از دیدن آن لذت خواهید برد.

اگر هم تصمیم‌تان را گرفته‌اید و قصد سفر به تهران را دارید و می‌خواهید از عبارت ارباب هرمز آرش دیدن کنید، برای اجاره سوئیت در تهران می‌توانید مثل همیشه روی اتاقک حساب کنید.

سوالات متداول

عمارت ارباب هرمز کجاست؟

عمرات ارباب هرمز در محله مجیدآباد منطقه چهار شهرداری تهران و در بوستان پلیس قرار دارد.

کاربری عمارت ارباب هرمز چیست؟

امروزه از عمارت تاریخی ارباب هرمز به عنوان موزه گرافیک ایران استفاده می‌شود. در این موزه گالری‌های متعددی از آثار هنری هنرمندان گرافیست ایرانی و خارجی قرار دارد.

مسیر دسترسی به عمارت ارباب هرمز به چه صورت است؟

اتوبوس‌های مسیر پایانه علم و صنعت- شهرک فرهنگیان و پایانه علم و صنعت- خیابان استقلال شما را تا ایستگاه پارک پلیس که فاصله پنج دقیقه‌ای با این پارک دارد، می‌برند. همچنین می‌توانید با متروی خط دو تهران (صادقیه- فرهنگسرا) به ایستگاه تهرانپارس که نزدیک‌ترین ایستگاه به پارک پلیس است، بروید.

1/5 - (1 امتیاز)

اتاقک

سلوا طاحونی

سلوا هستم، پر انرژی، برونگرا و عاشق یادگیری، از نوشتن مقالات جدید لذت می‌برم و می‌توانم چیزهای جدیدی برای گفتن داشته باشم. محتوا خلق می‌کنم تا همه بتوانند سریعتر به چیزی که می خواهند دسترسی پیدا کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *