جاهای دیدنیشهرها

معرفی موزه صنعتی تهران | جواهر ظریف تهران قدیم

احتمالاً موزه صنعتی تهران بیشتر از هر پایتخت‌نشین دیگری عاشق تهران است. در روزگار فعلی که پایتخت‌نشین‌ها به دلیل دودودم، مدیریت شهری نادرست، وضعیت اقتصادی، امید به آینده بهتر و … این شهر را تنها می‌گذارند، روح این موزه آن‌ها را با لبخندی کج تماشا می‌کند و پیش خودش می‌گوید: «اگر جای من بودید چه؟»

این موزه بارها تا آستانه تخریب و  نابودی کامل رفته، در دوره‌های تاریخی مختلف به بهانه‌های مختلف تعطیل شده و الان هم مدرن شدن پایتخت حیاتش را به خطر انداخته است؛ اما همیشه سعی کرده صورتش را با سیلی سرخ نگه دارد، خم به ابرو نیاورد و مثل کسی که خیلی تهران را دوست دارد و از کارهای بد او و اهالی آن هیچ‌وقت دلش نمی‌شکند، همیشه آغوشش را باز نگه داشته است تا گنجینه‌های آن را تماشا کنیم و لذت ببریم.

اگر شما هم دوست دارید این موزه و میراث علی‌اکبر صنعتی را ببینید؛ در این مقاله همراه ما شوید تا اطلاعات کاملی در مورد آن به دست بیاورید و با دست پر به دیدنش بروید.

موزه صنعتی تهران کجاست؟

موزه صنعتی تهران کجاست
این موزه در میدان توپخانه تهران قرار دارد. – عکاس: Teheranais

زمانی که می‌خواهید از خیابان فردوسی وارد خیابان امام خمینی (سپه) شوید، از کنار موزه‌ای متواضع رد می‌شوید که اگر حواستان نباشد، ممکن است آن را رد کنید و دیدن یکی از گنجینه‌های هنری کشور را از دست بدهید. موزه علی‌اکبر صنعتی درست در همین نقطه یعنی ضلع شمال غربی میدان امام خمینی (توپخانه) قرار دارد و برای این که آن را بهتر پیدا کنید می‌توانید ورودی اصلی متروی توپخانه را نشانه قرار دهید؛ چون موزه صنعتی دقیقاً روبروی آن قرار دارد. موزه صنعتی یکی از جاهای دیدنی تهران است که با استفاده از آدرس زیر می‌توانید به آنجا بروید:

آدرس موزه صنعتی تهران: استان تهران، تهران، ضلع شمال غربی میدان توپخانه

ساعات کاری: 9 صبح تا 3:30 بعد از ظهر (پنج‌شنبه‌ها تا 12 ظهر و جمعه‌ها تعطیل)

علی‌اکبر صنعتی کیست؟

علی اکبر صنعتی کیست
علی‌اکبر صنعتی تنها هنرمند ایرانی است که 2 موزه با نام او وجود دارد.

استاد علی‌اکبر صنعتی یکی از مشهورترین نقاشان و مجسمه‌سازان معاصر است که در سال 1295 در سیرجان کرمان متولد شد. در دوران کودکی پدر خود را از دست داد و مادرش به دلیل فقر شدید او را به پرورشگاه صنعتی کرمان سپرد. موسس این پرورشگاه علی‌اکبر صنعتی زاده بود که نام خانوادگی خود را روی کودکان این پرورشگاه می‌گذاشت تا بتوانند تحصیل کنند. تشابه نام این 2 نفر باعث می‌شود که گاهی اوقات به جای یکدیگر اشتباه گرفته شوند.

استاد علی‌اکبر صنعتی در سال‌های جوانی در مدرسه صنایع مستظرفه (باغ نگارستان فعلی) به تحصیل در دوره‌های مجسمه‌سازی و نقاشی پرداخت و شاگرد بزرگانی مثل حسین بهزاد و ابوالحسن صدیقی بود. او یکی از بزرگ‌ترین هنرمندان رئالیست ایرانی محسوب می‌شود؛ چون آثار او ما به‌ازای واقعی دارند و شخصیت‌های تاریخی و سیاسی سوژه بسیاری از آثار او هستند.

آثار علی‌اکبر صنعتی 2 بار و طی 2 رویداد مهم تاریخ معاصر یعنی کودتای 28 مرداد 32 و انقلاب 57 تخریب شدند؛ اما خوشبختانه این هنرمند معاصر آنقدر پرکار بود که تعداد زیادی از آثار او از این وقایع و مجاورت با پروژه ساخت مترو جان سالم به در بردند. موزه صنعتی تهران 2 بار در سال‌های 76 و 86 به دلیل مجاورت با پروژه مترو و احتمال ریزش بنا تعطیل شد.

علی‌اکبر صنعتی تنها هنرمند ایرانی است که 2 موزه با نام او وجود دارد. موزه دیگر در شهر کرمان واقع شده است و در آن علاوه بر آثار استاد صنعتی، آثار هنرمندان ایرانی و خارجی دیگر را هم می‌توان پیدا کرد.

معماری موزه صنعتی تهران

معماری موزه صنعتی تهران
این بنا در دوره پهلوی اول ساخته شده است. – عکاس: بهزاد چاکوئی

ساختمان موزه صنعتی تهران یا همان موزه شیر و خورشید پیش از انقلاب، خود به‌تنهایی یکی از آثار باستانی و ارزشمند کشور است. این بنا در دوره پهلوی اول ساخته شده است و مثل بسیاری از بناهای آن دوران، در معماری آن سبک سنتی ایرانی و نئوکلاسیک اروپایی را تلفیق کرده‌اند.

این بنا 2 طبقه دارد که در طبقه همکف آن آشپزخانه، انبار، سرویس بهداشتی و یک تالار بزرگ پیدا می‌کنید که مجسمه‌های استاد صنعتی زاده در آن به نمایش گذاشته شده‌اند. طبقه دوم هم به نمایش نقاشی‌های استاد اختصاص دارد.

این ساختمان 3 درب ورودی و یک حیاط (در قسمت شمال غربی) دارد و تمامی ورودی‌ها و پنجره‌های آن به شکل نعل اسب ساخته شده‌اند. نمای ساختمان موزه صنعتی با آجر ساخته شده که کاشی‌های 7 رنگ زیبایی آن را تکمیل می‌کنند. این ساختمان در سال 1385 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

برای دسترسی بهتر به موزه صنعتی تهران، می‌توانید وارد سایت اتاقک شوید و نسبت به اجاره روزانه خانه در تهران اقدام کنید.

تاریخچه موزه صنعتی تهران

تاریخچه موزه صنعتی تهران
این ساختمان در سال 1325 به علی‌اکبر صنعتی واگذار شد. – عکاس: ساسان عبدی

موزه صنعتی تهران اگر آدم بود، الان بعد از 9 دهه و از سر گذراندن اتفاقات ریز و درشت، احتمالاً با خود جمله «ما را به سخت جانی خود این گمان نبود» را دائم با خود تکرار می‌کرد. این موزه رخدادهای بزرگی را از سر گذارنده است و همانطور که گفتیم چند باری مورد یورش قرار گرفته و ساختمان و آثار هنری داخل آن تخریب شده است. خود استاد صنعتی زاده بعد از یکی از همین یورش‌ها (سال 32) ساختمان این موزه و آثار خود را ترمیم کرد.

ساختمان این موزه در سال 1310 به جمعیت شیر و خورشید ایران (هلال‌احمر فعلی) واگذار شد و شایعاتی در مورد سرگذشت آن پیش از این اتفاق وجود دارد؛ مثل این که محل زندگی رضاخان پیش از رسیدن به پادشاهی بوده و در این ساختمان رای گیری نهایی برای انحلال سلسله قاجاریه انجام شده است.

این ساختمان در سال 1325 به علی‌اکبر صنعتی واگذار شد و در همین سال تبدیل به اولین موزه مردمی ایران شد. این بنا از یورش‌های سال 32 و 57 جان سالم به در برد؛ اما بعد از واگذاری به جمعیت هلال‌احمر در اوایل انقلاب اتفاقات عجیب و غریبی برای آن رخ داد. مثلاً در دهه 70 برای مدتی تبدیل به محل برگزاری مراسم عروسی کارکنان هلال احمر شد و در سال‌های ساخت مترو امام خمینی آسیب جدی دید.

ساختمان فعلی موزه صنعتی تهران پس از چند سال تعطیلی و بازسازی در سال 1396 مجدداً افتتاح شد. این موزه با نام‌های موزه 13 آبان، موزه بهشت و جهنم و موزه هلال احمر نیز شناخته می‌شود.

اجاره روزانه خانه تهران با قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

دسترسی به موزه صنعتی تهران

دسترسی به موزه صنعتی تهران
مترو سر راست‌ترین و سریع‌ترین مسیر دسترسی به موزه صنعتی است. – عکاس: محمد محمدی

موزه صنعتی تهران در یکی از سرراست‌ترین و مشهورترین میادین پایتخت قرار دارد که زمانی به عنوان قلب تهران قدیم شناخته می‌شد. برای دیدن این موزه می‌توانید با خودروی شخصی، مترو، اتوبوس و تاکسی به میدان توپخانه بروید.

دسترسی با مترو

مترو سر راست‌ترین و سریع‌ترین مسیر دسترسی به موزه صنعتی است. این موزه فاصله چندانی با ایستگاه مترو امام خمینی ندارد و برای دسترسی به این ایستگاه باید وارد خط 4 متروی تهران شوید. البته ایستگاه امام خمینی محل تقاطع خطوط 1 و 2 هم محسوب می‌شود.

دسترسی با اتوبوس

این موزه فاصله کمی با 2 پایانه اتوبوس رانی فیاض بخش و توپخانه دارد که به اکثر نقاط تهران اتوبوس دارند. به جز این 2 پایانه، برای دسترسی به موزه صنعتی با اتوبوس می‌توانید سوار خط بی‌آرتی آزادی به تهران پارس شوید و بعد از پیاده شدن در ایستگاه میدان فردوسی، به سمت جنوب حرکت کنید تا به میدان توپخانه برسید.

دسترسی با تاکسی

پایانه تاکسی‌رانی توپخانه هم فاصله چندانی تا موزه صنعتی تهران ندارد. از بیشتر نقاط تهران به این پایانه خط تاکسی وجود دارد.

دسترسی با خودروی شخصی

موزه صنعتی در محدوده طرح ترافیک و آلودگی هوا قرار دارد و ازآنجایی‌که در ساعات غیراداری و روزهای تعطیل بسته است، توصیه می‌کنیم قید رفتن به آن با خودروی شخصی را بزنید.

جاهای دیدنی اطراف موزه صنعتی تهران

سردر باغ ملی تهران
از این موزه به هر طرف که بروید، تعدادی از جاذبه‌های تهران قدیم را می‌بینید. – عکاس: احسان جزنی

موزه صنعتی تهران در قلب تهران قدیم قرار دارد؛ جایی که میزبان موزه‌ها، خانه‌های تاریخی، مراکز خرید سنتی، آثار تاریخی و محله‌های قدیمی است و از این موزه به هر طرف که بروید، تعدادی از جاذبه‌های تهران قدیم را می‌بینید. به عنوان مثال ساختمان بانک شاهی (موزه بانک تجارت)، موزه بانک سپه، موزه پست و … در چندقدمی آن قرار دارند. در ادامه تعدادی از جاهای دیدنی اطراف موزه صنعتی تهران را معرفی می‌کنیم:

  • بانک شاهی
  • موزه بانک سپه
  • میدان توپخانه تهران قدیم
  • میدان حسن‌آباد
  • سردر باغ ملی
  • موزه ملی ایران
  • موزه عبرت
  • خانه‌موزه مقدم
  • کاخ گلستان
  • پارک شهر
  • کوچه مروی
  • بازار بزرگ تهران
  • محله عودلاجان و خانه‌های تاریخی

دیدنی‌ها و امکانات موزه صنعتی تهران

موزه صنعتی تهران از معدود بناهای تاریخی تهران است که آسانسور دارد. البته با توجه به این که مالکیت آن در اختیار جمعیت هلال‌احمر ایران است، این موضوع جای تعجب ندارد. به جز آسانسور که با هدف دسترسی معلولان و افراد کم‌توان به طبقه دوم نصب شده، موزه صنعتی امکانات دیگری مثل شهرفرنگ و سالن تئاتر هم دارد.

موزه صنعتی تهران را می‌توان بر اساس آثار به‌نمایش‌درآمده به 2 بخش نقاشی‌ها و مجسمه‌ها تقسیم کرد.

نقاشی‌ها

نقاشی های موزه صنعتی تهران
بیشتر نقاشی‌های موجود در موزه صنعتی تهران با آبرنگ کشیده شده‌اند. – عکاس: ساسان عبدی

استاد صنعتی در طول عمر خود نزدیک به 2000 تابلوی نقاشی خلق کرده است که تعداد زیادی از آن‌ها در طبقه دوم موزه صنعتی تهران و تعدادی دیگر هم در موزه صنعتی کرمان نگهداری می‌شوند. بیشتر نقاشی‌های موجود در موزه تهران با آبرنگ و در در سبک رئالیسم کشیده شده‌اند و سوژه بیشتر آن‌ها مناظر طبیعی، شخصیت‌های تاریخی و مردم عادی کوچه و بازار است. به جز نقاشی‌های آبرنگ، چند نقاشی رنگ روغن و نقاشی موزاییکی از استاد نیز در این موزه دیده می‌شود.

در این موزه نقاشی‌های اهدایی هنرمندان دیگر هم وجود دارد که پس از یورش‌های اول و دوم به موزه اهدا شده‌اند.

مجسمه‌ها

مجسمه های موزه صنعتی تهران
استاد صنعتی برای ساخت مجسمه‌های خود از مردم کوچه و بازار هم الهام گرفته است. – عکاس: مهرداد مهابادی

طبقه اول موزه میزبان تندیس‌های گچی، سنگی و برنزی استاد صنعتی است که تعدادی از آن‌ها با الهام از شخصیت‌های مشهور ایرانی و خارجی مثل شاه‌عباس، کمال‌الملک، ملک‌الشعرای بهار، گاندی، سعدی، فردوسی، دهخدا، نهرو، لویی پاستور و … ساخته شده‌اند.

استاد صنعتی برای ساخت سایر آثار حجمی و مجسمه‌های خود از مردم کوچه و بازار هم الهام گرفته است و یکی از مشهورترین آن‌ها تندیس گروهی زندانیان سیاسی قاجار است که می‌توانید آن را در موزه صنعتی تهران تماشا کنید.

نکاتی که باید پیش از رفتن به موزه صنعتی تهران بدانید

  • حتی اگر به خرید طرح و استفاده از تعداد روزهای مجاز تردد در طرح (20 روز در هر فصل) فکر می‌کنید، حواستان به این نکته باشد که پیدا کردن جای پارک در اطراف موزه صنعتی تهران بسیار دشوار است.
  • بازدید از موزه در هفته هلال‌احمر (اواسط اردیبهشت) رایگان است.
  • اگر قصد دارید با مترو و بی‌آرتی به موزه صنعتی بروید، بهتر است پنج‌شنبه‌ها و اواخر سال را انتخاب نکنید. بسیاری این زمان‌ها را برای رفتن به بازار، کوچه مروی و … انتخاب می‌کنند و به همین دلیل وسایل حمل‌ونقل عمومی این مسیر شلوغ می‌شود.
  • به دلیل نزدیکی به بازار، تعداد موتورسوارها در محدوده موزه صنعتی زیاد است. هنگام تردد در کوچه‌ها و رد شدن از خیابان مراقب آن‌ها باشید.

سخن آخر

در این مقاله یکی از قدیمی‌ترین موزه‌های تهران و ایران یعنی موزه صنعتی تهران را به‌صورت کامل معرفی کردیم. این موزه به نمایش آثار علی‌اکبر صنعتی، نقاش و مجسمه‌ساز معاصر اختصاص دارد و به شما گفتیم که چگونه به این موزه بروید، تاریخچه آن چیست و چه آثاری در آن نمایش داده می‌شود. برای دسترسی بهتر به این موزه، می‌توانید وارد صفحه اصلی سایت اتاقک شوید و بعد از جستجوی نام تهران، نسبت به اجاره ویلا و سوئیت در این شهر اقدام کنید.

سؤالات متداول در مورد موزه صنعتی تهران

موزه صنعتی تهران کجاست؟

استان تهران، تهران، ضلع شمال غربی میدان توپخانه

چه آثاری در موزه صنعتی به نمایش گذاشته شده‌اند؟

این موزه میزبان نقاشی‌های آبرنگ و مجسمه‌ها و تندیس‌های استاد صنعتی است.

چگونه به موزه صنعتی تهران برویم؟

دسترسی به این موزه با مترو، اتوبوس و تاکسی به‌راحتی امکان‌پذیر است.

5/5 - (2 امتیاز)

اتاقک

مسعود تاجیک

مسعود هستم، شیفته نوشتن، ادبیات و سینما. تولید محتوا برای من یک لذت دوجانبه دارد، هم روح خودم را جلا می‌دهد و هم باعث می‌شود حس مفید بودن داشتi باشم. این‌که نوشته من بتواند جواب سؤالات کسی را بدهد یا او را از سردرگمی نجات دهد، لذت وصف‌ناپذیری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *