جاهای دیدنی

معرفی خانه موزه اخوان ثالث | بازدید از خانه شاعر عاشقانه‌های پاییز

یک عصر پاییزی در سال 1360 است. هوا خیلی سرد شده است و خرمالوها دیگر طاقت ماندن روی شاخه‌های درخت را ندارند. مهدی اخوان ثالث در خانه‌اش نشسته است و به این فکر می‌کند که چقدر حال و هوای این عصر پاییز شبیه شعری است که سال‌ها پیش سروده است و بعد زیر لب زمزمه می‌کند:

«هوا دلگیر، درها بسته، سرها در گریبان، دست‌ها پنهان، نفس‌ها ابر، دل‌ها خسته و غمگین»

این تصوری بود که من موقع بازدید از خانه موزه اخوان ثالث داشتم. همه ما از کتاب‌های درسی‌مان با اخوان ثالث آشنا شدیم. شاعری که شعرهایش با تاروپود زندگی‌مان عجین شده است، درست مثل قاصدک‌های زندگی اخوان ثالث که همیشه منتظر خوش‌خبری‌شان بود. به نظر من پاییز و زمستان بهترین زمان بازدید از خانه موزه اخوان ثالث است. خانه‌ای که دیوارهایش شاهد دل‌تنگی‌ها، پریشانی‌ها و عاشقی‌های اخوان ثالث بودند. خانه‌ای در محله کشاورز تهران.

خانه موزه اخوان ثالث کجاست؟

برای بازدید از خانه موزه اخوان ثالث باید راهی منطقه 6 تهران و خیابان فاطمی شوید.
خانه موزه اخوان ثالث در خیابان ششم فاطمی و اواسط کوچه خجسته قرار دارد. – عکاس: احسان امیری

خانه موزه اخوان ثالث در خیابان فاطمی، خیابان ششم، کوچه خجسته، پلاک 29 قرار دارد. آدرس را همین اول بهتان گفتم تا اگر دلتان می‌خواهد هرچه سریع‌تر به خانه موزه اخوان ثالث بروید، آدرس داشته باشید؛ ولی قول بدهید بعد از بازدید از خانه بیایید ادامه این مقاله را بخوانید. اگر هم هنوز به خانه موزه نرفتید یا قبلاً از آن بازدید کردید، پس بیایید باهم خاطره بازی کنیم و بیشتر با حال و هوای خانه آشنا شویم.

خانه موزه اخوان ثالث، خانه‌ای دوطبقه در اواسط کوچه خجسته در محله کشاورز تهران است. در طوسی‌رنگی دارد و روی سردر آن تابلوی سیاهی وجود دارد که رویش نوشته‌شده است: خانه موزه اخوان ثالث. یکی از جذابیت‌های خانه موزه اخوان ثالث این است که برای ورود باید زنگ بزنید. این کار باعث می‌شود احساس کنید واقعاً به خانه استاد دعوت شدید و خودش قرار است در را برایتان باز کند. ای‌کاش که این تصور واقعیت داشت، ولی متأسفانه شاعر عاشقانه‌های پاییز در 4 شهریور 1369 چشمانش را برای همیشه به روی این دنیا بست.

اجاره روزانه خانه تهران با قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

در خانه موزه اخوان ثالث چه در انتظارمان است؟

مجسمه‌ای از اخوان ثالث در خانه موزه که گویی با ما صحبت می‌کند.
مجسمه اخوان ثالث در حیاط خانه موزه، انگار به ما می‌گوید چرا اینقدر دیر آمدیم! – عکاس: مسعود بانا

بعدازاینکه زنگ خانه‌موزه اخوان ثالث را زدید و مدیریت مجموعه که افرادی مهربان و باحوصله هستند در را باز کردند، یک حیاط کوچک با دو باغچه دلبر را در ورودی خانه می‌بینید. کمی که سر بچرخانید مجسمه‌ای از مهدی اخوان ثالث را می‌بینید که در گوشه‌ای از حیاط قرار دارد و انگار سال‌هاست چشمش به در بوده است تا شما بیایید.

بهتان گفته بودم که حال و هوای خانه‌موزه اخوان ثالث با سایر موزه فرق دارد. اولش که باید زنگ بزنید و بعدش هم برای ورود به خانه باید کفش‌هایتان را دربیاورید تا بتوانید از داخل خانه دیدن کنید. معماری خانه با راهرویی بلند شروع می‌شود که دو اتاق در سمت چپ آن، یک راه‌پله برای رسیدن به طبقه دوم و آشپزخانه‌ای زیر پله‌ها قرار دارد. دو اتاق سمت چپ به ترتیب اتاق پذیرایی و دفتر موزه هستند. مسئول خانه موزه می‌گوید که اتاق پذیرایی محل کار اخوان ثالث و جلساتش با شاعران و نویسندگان دیگر بود. تصور کنید درودیوار این اتاق میزبان چه انسان‌های بزرگ و بی‌نظیری بودند. در حال حاضر در این اتاق بعضی از وسایل خانه مثل میز ناهارخوری، تلویزیون، بخاری و کمدی کوچک حاوی لوازم شخصی اخوان ثالث قرار دارد.

تصویری از اتاق پذیرایی فعلی و محل کار قبلی اخوان ثالث در طبقه اول
اتاق پذیرایی خانه موزه، قبلا محل کار اخوان ثالث بود. – عکاس: احسان امیری

روی دیوارهای راهرو هم تابلوی دیجیتالی بزرگی از سیر زندگی مهدی اخوان ثالث در کنار چندین تصویر از او وجود دارد.

با مطالعه این صفحه دیجیتالی می‌توان بیشتر با مسیر زندگی اخوان ثالث آشنا شد.
صفحه‌ای دیجیتالی در راهرو خانه‌موزه اخوان ثالث که سیر زندگی او را نشان می‌دهد. –عکاس: میلاد طیبی

بعد از بازدید از این قسمت به سمت راه‌پله بروید تا بتوانید از طبقه دوم دیدن کنید. طبقه دوم قبلاً محل زندگی اهالی خانه بود، ولی حالا میز کار مهدی اخوان ثالث، کتابخانه و یک مجسمه دیگر از استاد قرار دارد. مجسمه‌ای که مهدی کیایی به سبک هایپررئال طراحی و ساخته است. سبکی که باعث می‌شود مجسمه‌ها بسیار واقعی به نظر برسند. مطمئنم حال و هوای این طبقه با آن کاغذدیواری‌های قدیمی، میز کار چوبی، شکل در و پنجره‌ها و … چشمانتان را نم‌دار می‌کند!

تصویری از طبقه دوم خانه موزه اخوان ثالث با حال و هوایی دلنشین
مجسمه اخوان ثالث در طبقه دوم به سبک هایپررئال ساخته شده است. – عکاس: مهدی درخواه

قدمت خانه موزه اخوان ثالث به دوران پهلوی دوم و دهه چهل می‌رسد و در سال 1382 به فهرست آثار ملی ایران اضافه شده است. مهدی اخوان ثالث از شهریور سال 1357 تاآخرین‌نفس یعنی 4 شهریور 1369 در این خانه زندگی می‌کرد.

خانه‌موزه اخوان ثالث از سال 1399 دایر شد و تا قبل از آن تجربه‌های تلخی را پشت سر گذاشته بود. سقف این خانه از سال 1369 به بعد به خاطر ساخت‌وساز ساختمان‌های اطراف و فرسودگی بنا آسیب زیادی دید و تا مدت‌ها یکی از دفاتر شهرداری تهران بود. خوشبختانه با پیگیری‌های خانواده اخوان ثالث و دلسوزی‌های فعالان میراث فرهنگی، شهرداری تهران این خانه را در سال 1397 مرمت کرد تا برای میزبانی از گردشگران و علاقه‌مندان مناسب باشد.

درباره مهدی اخوان ثالث

مهدی اخوان ثالث شاعر معروف اهل مشهد است که در 10 اسفند 1307 متولد شد. تخلص اخوان ثالث در شعرهایش م.امید بود و نبوغی بی‌نظیر در سبک شعر حماسی داشت. کافی است بخش‌هایی از کتاب آخر شاهنامه اخوان ثالث که در کتاب‌های درسی‌مان داشتیم را به یاد بیاورید. یکی از شاهکارهای مهدی اخوان ثالث شعر زمستان است که او با الهام از فضای مشهد بعد از کودتای 28 مرداد سرود. مهدی اخوان ثالث شیفته ایران باستان بود و آرامگاه او هم کنار پرآوازه‌ترین شاعر ایران یعنی آرامگاه فردوسی است.

چطور به خانه موزه اخوان ثالث برویم؟

بررسی روش‌های دسترسی به خانه موزه اخوان ثالث
معرفی راه‌های دسترسی به خانه‌موزه اخوان ثالث – عکاس: احسان امیری

خانه موزه اخوان ثالث در خیابان ششم فاطمی و منطقه طرح ترافیک قرار دارد. به همین خاطر اگر می‌خواهید با خودروی شخصی بروید باید طرح ترافیک بخرید. بعد از بلوار کشاورز یا خیابان فاطمی، به خیابان علیرضا دائمی و بعد کوچه خجسته بروید.

در غیر این صورت هم نگران نباشید چون 2 راه دیگر پیش روی شماست:

  • دسترسی به خانه موزه اخوان ثالث با مترو: اگر می‌خواهید با مترو بروید کافی است از خط 3 مترو استفاده کنید و در ایستگاه میدان جهاد پیاده شوید. این ایستگاه نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به خانه موزه اخوان ثالث است.
  • دسترسی به خانه موزه اخوان ثالث با بی آر تی: برای رسیدن به خانه موزه اخوان ثالث با بی آر تی باید سوار اتوبوس‌های خط 7 بی آر تی شوید و بعد در ایستگاه قدس پیاده شوید.

برای اجاره روزانه خانه در تهران، از اتاقک کمک بگیرید.

ساعت و هزینه بازدید خانه موزه اخوان ثالث

خانه موزه اخوان ثالث هر روز به جز جمعه‌ها و شنبه‌ها از ساعت 10 صبح تا 4 بعدازظهر فعال است.
هزینه بازدید از خانه موزه اخوان ثالث در پاییز 1402، هفت هزار تومان است. – عکاس: مهدی درخواه

درب خانه‌موزه اخوان ثالث، هر روز هفته به‌جز جمعه‌ها و شنبه‌ها از ساعت 10 صبح تا 4 بعدازظهر به روی بازدیدکنندگان باز است. فقط یادتان باشد برای ورود باید زنگ بزنید و اینکه ساعت کاری در نیمه اول سال با نیمه دوم فرق می‌کند. پس قبل از بازدید با شماره 02186054635 تماس بگیرید.

هزینه بازدید از خانه موزه اخوان ثالث در پاییز سال 1402، هفت هزار تومان است.

جاهای دیدنی نزدیک به خانه موزه اخوان ثالث

خانه‌موزه اخوان ثالث در خیابان ششم فاطمی قرار دارد. خیابان فاطمی یکی از خیابان‌های قدیمی تهران است که امروزه بیشتر ساختمان‌های آن اداری است و روزهای شلوغ و شب‌های آرامی دارد. از معروف‌ترین جاهای دیدنی تهران در نزدیکی خانه موزه‌اخوان ثالث موارد زیر است:

  • پارک لاله
  • بازارچه خوداشتغالی لاله
  • بلوار کشاورز

سخن آخر

در این مقاله به خانه موزه اخوان ثالث رفتیم. خانه موزه‌ای که برای ورود باید زنگ بزنیم و بعد که می‌خواهیم از داخل خانه دیدن کنیم کفش‌هایمان را دربیاوریم. بازدید از خانه موزه اخوان ثالث یکی از تجربه‌های خاص شما در تهران‌گردی خواهد بود. حال و هوای این خانه موزه بسیار شبیه به وقتی است که شاعر پرآوازه ایران در آن زندگی می‌کرد و بااینکه چندان بزرگ نیست ولی موقع بازدید از آن، متوجه گذر زمان نخواهید شد.

اگر قصد سفری چندروزه به تهران را دارید و می‌خواهید سر فرصت از جاهای دیدنی پایتخت بازدید کنید، پس قبل از سفر اقامتگاه موردنظرتان را از اتاقک رزرو کنید تا خیالتان بابت اقامتگاه راحت باشد.

سؤالات متداول درباره خانه موزه اخوان ثالث

خانه موزه اخوان ثالث کجاست؟

خانه موزه اخوان ثالث در خیابان فاطمی، خیابان ششم، کوچه خسته، پلاک 29 قرار دارد.

ساعت بازدید از خانه موزه اخوان ثالث چیست؟

ساعت بازدید از خانه موزه اخوان ثالث در نیمه دوم سال، هر روز هفته به‌جز جمعه‌ها و شنبه‌ها از ساعت 10 صبح تا 4 بعدازظهر است.

هزینه بازدید از خانه موزه اخوان ثالث چقدر است؟

هزینه بازدید از خانه موزه اخوان ثالث در پاییز 1402، هفت هزار تومان است.

5/5 - (1 امتیاز)

اتاقک

مینا افجه

همیشه عاشق تعریف‌کردن خاطراتم بودم، مخصوصا بعد از اینکه از سفر میومدم. جزئیات خونه‌های‌تاریخی، حرکت نور لابلای درخت‌ها یا صدای دریا رو طوری تعریف میکردم که دوستام می‌گفتن انگار خودشون اونجا بودن. همین استعداد، جرقه علاقه به نوشتن رو در من زد. تا جایی‌که دیگه نوشتن رو به حرف زدن ترجیح دادم و حالا در اتاقک این تجربه‌ها رو با شما به اشتراک میذارم.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *