جاهای دیدنی

جاهای دیدنی نور | از آبشارهای جاری تا جنگل‌های سبز

با 2 روش می‌توانید از سفر به شهر ساحلی نور لذت ببرید. در روش اول یکی از اقامتگاه‌های داخل این شهر یا اطراف آن را رزرو می‌کنید و در فصل گرم از شنا در دریا و در فصل سرد هم از آب و هوا لذت می برید و بعد برمی‌گردید.

روش دوم جذابیت بیشتری دارد و می‌توانید با یک تیر چند نشان بزنید. هم از دریا و هم از ساحل لذت ببرید و هم سری به خانه یکی از بزرگ‌ترین شاعران معاصر ایران یعنی نیما یوشیج بزنید. در مسیر هم از زیبایی‌های جاده جنگلی رویان به یوش لذت ببرید و آبشار مشهور آب پری را هم ببینید. یادتان نرود که در طول مسیر حتما این شعر نیما را با دکلمه احمد شاملو گوش کنید:

خانه‌ام ابری ست

یک‌سره روی زمین ابری‌ست با آن.

از فراز گردنه خُرد و خراب و مست

باد می‌پیچد

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

یک‌سره دنیا خراب از اوست

و حواس من!

آی نی زن، که ترا آوای نی برده ست دور از ره، کجایی؟

خانه‌ام ابری ست اما

ابر، بارانش گرفته‌ست.

فرقی نمی‌کند که با کدام روش می‌خواهید به شهر نور سفر کنید، با من همراه شوید تا جاهای دیدنی نور را بیشتر بشناسید و دفعه بعد سفر متفاوت‌تری به این شهر داشته باشید.

برای آشنایی بیشتر مقاله نور کجاست؟ را مطالعه کنید.

درباره نور

جنگلی از درختان پاییزی
نور، یک شهر ساحلی با طبیعت زیبا

در گذشته نام شهر نور، سولده بوده است و بعضی از افراد قدیمی همچنان از این نام استفاده می‌کنند. شهر نور از سمت شمال به دریای مازندران، از سمت جنوب به استان تهران، از سمت شرق به شهرستان آمل، از سمت غرب به شهرستان نوشهر و چالوس و از سمت جنوب غربی به استان البرز منتهی می‌شود. کوه‌هایی بلند با پوششی از درختان انبوه و پهن برگ از سمت جنوب و دریای خزر از شمال این شهر را احاطه کرده‌اند و زیبایی بی‌نظیری به آن بخشیده‌اند.

آب و هوای نور هم مثل بسیاری از شهرهای ساحلی در فصل تابستان شرجی و گرم است و اگر می‌خواهید از آب و هوا لذت ببرید، باید سفرتان را به اوایل بهار، پاییز و زمستان موکول کنید.

نور شهری است که به جنگل‌های سرسبز و زیبایش معروف است. این شهرستان پس از جدا شدن از آمل به سه بخش مرکزی، بلده و چمستان تقسیم شد. بخش مرکزی آن شامل شهرهای نور، رویان و ایزدشهر می‌شود و از روستاهای مهم آن می‌توان به تاشکوه علیا و سفلی اشاره کرد. علاوه بر این طبیعت زیبا، مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های گردشگری زیادی را در دل خود جای داده است که در ادامه به معرفی این جاذبه های نور می‌‌پردازیم. برای دسترسی بهتر به جاهای دیدنی نور، می‌توانید نسبت به اجاره ویلا شمال و اجاره ویلا در نور از سایت اتاقک اقدام کنید.

اجاره ویلا در نور با قیمت عالی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

کاخ تمیشان

کاخ تمیشان
یک کاخ مدرن با پلاژ اختصاصی – عکاس:امیر کریمی

کاخ تمیشان در دوره‌ی پهلوی به دستور اشرف، خواهر محمدرضا شاه ساخته شده است. این کاخ در پنج کیلومتری این شهر واقع شده که امروزه زیر نظر بنیاد جانبازان فعالیت می‌کند.

کاخی بسیار بزرگ و دیدنی که شامل محوطه‌ای وسیع با استخر، اصطبل و محل اقامت نگهبانان است. پلاژ اختصاصی سلطنتی آن که در کنار دریای خزر احداث شده و روبروی ساختمان اصلی کاخ قرار دارد. طراحی و معماری این کاخ به قدری زیبا و چشم‌نواز است که بازدید‌کنندگان زیادی به دیدن این جاذبه نور می‌روند.

آدرس: استان مازندران، کیلومتر 5 شرق شهرستان نور، کاخ تمیشان

پارک جنگلی کشپل

پارک جنگلی کشپل
پوشش گیاهی زیبا و منحصربه‌فرد پارک کشپل گردشگران زیادی را جذب می‌کند

پارک جنگلی کشپل در ۲.۵ کیلومتری چمستان در استان مازندران واقع شده است. این جاذبه شهر نور از شمال به جاده نور- چمستان، از جنوب به کوه و آب گرم لاویج، از شرق به جنگل‌های چمستان و از غرب به لاویج رود و شهرک صنعتی چمستان منتهی می‌شود. مساحت پارک حدودا ۷.۲۱ هکتار است. پوشش این منطقه شش‌گونه جنگلی توسکا، لرک، بلوط، افرا، ممرز و انجیلی را شامل می‌شود. پوشش گیاهی زیبا و منحصربه‌فرد پارک کشپل از یک‌سو و رودخانه‌ها و چشمه‌های شفاف و زلالش از سوی دیگر دلایل جذابیت این منطقه و جذب گردشگر به این پارک جنگلی زیبا هستند.

آدرس: استان مازندران، شهرستان رویان و در فاصله 2,5 کیلومتری چمستان

قلعه پولاد بلده

قلعه ای قدیمی و سنگی به نام پولاد بلده
قلعه پولاد یادگار دوران سلجوقیان است

قلعه‌ی پولادی بلده در ارتفاعات رشته کوه البرز قرار دارد و یکی از آثار تاریخی مهم شهر نور محسوب می‌شود. تاریخچه‌ ساخت این قلعه به دوران سلجوقیان برمی‌گردد و در واقع جزو بزرگ‌ترین قلعه‌های شمالی ایران نیز به شمار می‌رود. این قلعه در زمان‌های دور به عنوان یکی از پایگاه‌های قدرت‌های محلی شناخته می‌شد. ورودی اصلی این قلعه از سمت جنوب شرقی است که می‌توان با پای پیاده تا قسمت شاه‌نشین آن و بالای قلعه پیش رفت. قلعه پولاد شامل تمام بخش‌های یک مجموعه حکومت محلی، از دروازه تا اصطبل و اتاق‌های نگهبانی و دیده‌بانی است.

آدرس: استان مارندران، شهرستان نور، روستای بلده

خانه نیما یوشیج

خانه نیما یوشیج ، خانه ای سفید رنگ با درو پنجره هایی چوبی
خانه‌ام ابری است!

خانه‌ی نیما یوشیج در روستایی ییلاقی و کوهستانی به نام یوش قرار دارد. این خانه متعلق به دوران قاجار است. بنایی که محل زندگی پدر و اجداد او به شمار می‌رود. این خانه شامل سه ورودی، شاه‌نشین و تعدادی اتاق است. این بخش‌ها با آجرکاری و گچ‌بری‌های  بسیار زیبا و چشم نواز توسط جدش در سال ۱۲۰۷ هجری قمری تزین شده است.این خانه‌ بسیار زیبا که در حال حاضر آرامگاه ابدی نیما یوشیج نیز به شمار می‌رود، از جاذبه‌های بسیار دیدنی شهرستان نور محسوب می‌شود.

آدرس: استان مارندران، شهرستان نور، روستای یوش

کلیسای آنتوان مقدس

کلیسای آنتون مقدس، ساختمانی سفید رنگ با معماری متفاوت
قدمت این کلیسا به سال ۱۹۷۴ میلادی برمی‌گردد

کلیسای آنتوان مقدس واقع در شهرک ساحلی هایکاشن در فاصله‌ای بین دو شهر نور و علمده استان مازندران قرار دارد. کلیسایی که از اماکن تاریخی و بسیار جذاب در این منطقه به شمار می‌رود و هرساله تعداد بی‌شماری از گردشگران را به سوی خود جذب می‌کند.

این کلیسا جزو کلیساهای ارامنه کاتولیک مذهب ایران است و قدمت آن به سال ۱۹۷۴ میلادی بازمی‌گردد. دیوار‌های خارجی این بنا به وسیله‌ سیمان و دیوار‌های داخلی آن نیز از گچ ساخته شده است. این ساختمان دارای نقشه‌ای به شکل هشت ضلعی بوده و بر روی بعضی از ضلع‌های آن می‌توان نورگیرهایی کم‌عرض را مشاهده کرد. این کلیسا بر روی صفحه‌ای به ارتفاع پنج متر قرار گرفته و سقف آن به صورت گنبدی است. سقف گنبدی کلیسای آنتوان مقدس در قسمت میانی خود گنبد کوچکتری با ساقی هشت ضلعی و به ارتفاع ۱.۵ متر دارد.

آدرس: استان مازندران، شهرستان نور، بین نور و علمده، شهرک ساحلی هایکاشن

دریاچه الیمالات

دریاچه ای در میان طبیعت سر سبز الیمالات
یک دریاچه رؤیایی در میان جنگل

دریاچه الیمالات در هشت کیلومتری جاده نور به چمستان و در بخش جنوبی دوراهی روستای کارگر کلا قرار دارد. این دریاچه به دلیل قرار گرفتن در میان جنگل، منظره‌ بسیار زیبایی را خلق کرده است.

سد خاکی الیمالات برای گردش یک منطقه‌ ایده‌آل به حساب می‌آید. این منطقه امکاناتی مانند سوئیت‌های برای اقامت، داشتن سکو برای برپا کردن چادر، آلاچیق، قایق سواری، ماهیگیری، رستوران، کافی‌شاپ و سوپر مارکت دارد. در هر فصلی که از این منطقه‌ زیبا دیدن فرمایید، بسیار لذت‌بخش  است اما در فصل‌های بهار و پاییز به دلیل آب‌و‌هوای  مناسب‌تر و وجود رنگ‌های بی‌نظیر در طبیعت می‌توان تجربه‌ی دلپذیر‌تری کسب کرد.

آدرس: استان مازندران، شهرستان نور، 8 کیلومتری جاده نور به چمستان

جنگل و آبگرم لاویج

جنگل و آبگرم لاویچ در دل کوههایی پوشیده شده ار درختان
روستای لاویج، طبیعت زیبا و آب گرم شفابخش دارد

یکی از مناطق بسیار دیدنی و جذاب شهر چمستان نور در استان مازندران، منطقه‌ی روستای لاویج واقع در دامنه‌های کوه البرز است. بعد از ۱۸ کیلومتر که از جنوب چمستان وارد شوید، در میان دره‌های جنگلی و بسیار با‌شکوه البرز به این منطقه می‌رسید. همانطور که اشاره شد پارک جنگلی کشپل که از دیگر مناطق گردشگری نور به شمار می‌رود، به جنگل و آبگرم لاویج منتهی می‌شود.

آدرس: استان مازندران، شهرستان نور، ۲۰ کیلومتری جنوب غربی چمستان

آبشار آب پری

آبشاری جاری بر روی سنگهای کوچک در دل جنگل به نام آب پری
آب‌پری، یکی از مشهورترین آبشارهای مازندران

در پنج کیلومتر که به شهرستان نور باقی مانده است، آبشاری بسیار زیبا در نزدیکی رویان مشاهده می‌شود. این آبشار به آبشار آب پری معروف است. در این آبشار درختان با فاصله‌ای بسیار کم در کنار هم قرار گرفته‌اند و مکانی بکر و دست‌نخورده برای لذت بردن از آن فضا را ایجاد کرده‌اند. این مکان در مناطق مرتفع از درختان کاج و در مناطق کم‌ارتفاع‌تر از درختان جنگلی پوشیده شده است.

آبشار آب پری در کناره جاده واقع شده و به علت ریزش قسمتی از کوه و قرار گرفتن سنگ‌های بزرگی در مسیر این آبشار و روان شدن آب از لا‌به‌لای سنگ‌ها، شباهت چندانی به آبشار ندارد. این ابشار ده درجه‌ی سانتی‌گراد سردتر از مناطق اطراف است و در فصل‌های گرم، آب‌و‌هوایی بسیار دلپذیر دارد.

آدرس: استان مازندران، شهرستان نور، جاده رویان به بلده، نرسیده به گلندرود

آبشار سیسنگان

آبشاری روان از روی سنگ های کوه کهخزه بسته اند به نام سیسنگان
یکی دیگر از آبشارهای حیرت انگیز شمال!

منطقه‌ای تاریخی بین کجور تا سیسنگان و در تنگه‌ی معروف نهر رودبار واقع شده است. این آبشار مسیری صعب العبور برای رفت‌و‌آمد دارد و تنها مسیر رسیدن به آن یک مسیر مالرو است. برای عبور از این مسیر می‌بایست از شهر کجور وارد جاده معدن فعال زغال سنگ شد. پس از عبور از این معدن، وارد مسیر مالرو می‌شوید. مسافت زیادی از این مسیر در کنار رودخانه احداث شده تا رهگذران در طی این مسیر مشکل تامین آب نداشته باشند. در انتهای این مسیر آبشار زیبای سیسنگان و جنگل معروف و سرسبز سیسنگان قرار دارد. برای دسترسی به منطقه‌ی کجور باید به سمت مرزن‌آباد رفت.

آدرس: استان مازندران، شهرستان نور، کیلومتر 30 جاده‌ نوشهر به نور

آبشار ونوش

آبشاری بزرگ در میان جنگل به نام ابشار ونوس
ونوش، سرزمین آبشارها

روستای دیدنی ونوش از سمت شمال با سواحل زیبای خزر، از سمت جنوب به وسیله‌ی رشته کوه‌های البرز و از سمت غرب با رودخانه‌ی کل رود احاطه شده است. از زیبایی‌های این روستا می‌توان به شالیزار‌های پر محصول، باغ‌های مرکبات و درختان بلند قامت صنوبر اشاره کرد. روستای ونوش سالانه با توجه به آب‌وهوای بی‌نظیر و مناظر شگفت انگیزش محل عبور گردشگران زیادی است. منطقه‌ی ونوش در فاصله‌ی ده کیلومتری غرب شهر نور و در کنار جاده‌ فرعی منشعب از جاده‌ ساحلی نور و نوشهر قابل دسترسی است.

در منطقه‌ی ونوش آبشار‌های بزرگ و کوچک زیادی وجود دارد که از میان آن‌ها سه آبشار از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند. معمولا اکیپ و گروه‌های کوهنوردی برای فرود‌های فنی خود از این سه آبشار استفاده می‌کنند.

اولین آبشار منطقه‌ ونوش حدودا ۱۵ متر ارتفاع دارد و عمق حوضچه آن در حدود یک متر است. دومین و بزرگ‌ترین آبشار ونوش، ارتفاعی حدودا ۴۰ متر و حوضچه‌ای با عمق چهار متر دارد. در نهایت سومین آبشار ارتفاعی در حدود ۱۵ متر و حوضچه‌ای با عمق دارد.

آدرس: استان مازندران، شهرستان نور، کیلومتر 10 جاده‌ نور به نوشهر

پارک جنگلی نور

پارک جنگلی نور
تماشای طبیعت و پرکردن ریه‌ها از هوای پاک در پارک جنگلی نور- عکاس:عباس افتاده

یکی از بزرگترین پارک های جنگلی شمال، ایران و حتی خاورمیانه همین پارک جنگلی زیبای نور است که 3600 هکتار وسعت دارد. با قدم زن در این پارک می توانید درختان زیبای درخت سفید پلت را تماشا کنید و از صدای پرندگان بومی لذت ببرید. اگه دوربین حرفه ای همراه ببرید، می توانید از مشاهده این پرندگان زیبا هم لذت ببرید.

این پارک مجهز به قهوه خانه، رستوران، آلاچیق، سرویس بهداشتی و رستوران است و می توانید از سایر تفریحات آن مثل دوچرخه سواری و راندن موتورهای چهارچرخ هم لذت ببرید.

آدرس: استان مازندران، شهر نور، ابتدای جاده نور به رستم رود

آبشار سوسواره

آبشار سوسواره
آبشار سوسواره، نظار بر طبیعت بلده

آبشار سوسواره در نزدیکی روستای یوش قرار دارد و می‌توانید برنامه بازدید از آن را به همراه قلعه پولاد و خانه نیما یوشیج در یک روز قرار دهید. این آبشار در دل کوه قرار دارد و ارتفاع آن بیشتر از 100 متر است. سوسواره به معنای نسیم صبحگاهی است و خبر از هوای خنک اطراف این آبشار می‌دهد. آبشار سوسواره در ارتفاعات روستای بلده واقع شده و برای دسترسی به آن باید تجهیزات کوهنوردی همراه داشته باشید.

آدرس: استان مازندران، شهرستان نور، ۵۳ کیلومتری جاده هراز و ۵۵ کیلومتری جاده چالوس

پیشنهاد اتاقک برای اقامت در نور

برای اقامت در شهر نور جای نگرانی وجود ندارد. با اجاره ویلا و سوئیت نور | اجاره ویلا جنگلی نور | اجاره ویلا استخردار نور از سایت اتاقک می‌توانید با خیال راحت سفر خود را شروع و از جاذبه‌های این شهر لذت کافی ببرید. تنوع اقامتگاه‌های شهر نور در سایت اتاقک بی نظیر است و می‌توانید بر اساس سلیقه، بودجه و هدف سفر خود یکی از آن‌ها را رزرو کنید.

سخن آخر

همانطور که در این مطلب دیدیم، سفر به نور می‌تواند چیزی فراتر از تماشای ساحل و شنا در دریا باشد و در سفر به این شهر می‌توانید از جاهای دیدنی متنوعی مثل جنگل، طبیعت و اماکان تاریخی بازدید کنید تا به هیچ‌وجه حوصله‌تان سر نرود. برای دیدن همه جاهای دیدنی نور و اطراف آن، باید به اندازه کافی زمان بگذارید؛ چون دیدن بعضی از آن‌ها به چند ساعت رانندگی نیاز دارد و ممکن است یک روز از شما زمان بگیرد.

سوالات متداول در مورد جاهای دیدنی نور

نور کجاست؟

استان مازندارن، بین رستم رود و رویان

بهترین جاهای دیدنی نور کدامند؟

کاخ تمیشان، پارک جنگلی کشپل، قلعه پولاد بلده، خانه نیما یوشیج، کلیسای آنتوان مقدس

بهترین تفریحات نور چیست؟

شنا در دریا، جنگل نوردی، کوه نوردی، تماشای آثار تاریخی، عکاسی از طبیعت

خانه نیما یوشیج کجاست؟

استان مارندران، شهرستان نور، روستای یوش

پارک جنگلی کشپل کجاست؟

استان مازندران، شهرستان رویان و در فاصله 2,5 کیلومتری چمستان

4.5/5 - (2 امتیاز)

اتاقک

مجله اتاقک

این محتوا توسط جمعی از نویسندگان اتاقک نوشته شده و به مرور زمان توسط نویسندگان مختلف به‌روز می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *