لباس‌های محلی

لباس های محلی بندرعباس | جشنواره‌ای زیبا از رنگ‌های شاد و جذاب

در بسیاری از شهرهای ایران کم‌کم آداب‌و‌رسوم رنگ کهنگی به خود گرفته‌اند و دیگر چندان خبری از آن لباس‌های محلی زیبا و رنگارنگ، گویش محلی، جشن‌ها و پایکوبی‌ها همانند گذشته نیست. اما خوشبختانه در بندرعباس هنوز این سنت‌ها پابرجاست. این را از لباس‌های زیبایی که زنان و مردان‌شان به تن کرده‌اند می‌توان فهمید!

لباس زنان بندری رنگ‌و‌لعابی خیره کننده دارند و سبک و راحتی لباس مرادنشان هم گواه بر آب‌وهوای گرم‌و‌شرجی جنوب کشور است. جذابیت لباس های محلی بندرعباس باعث شد تا این مقاله از مجله گردشگری اتاقک را به توصیف این لباس‌ها اختصاص دهیم و شما را در این همه زیبایی شریک کنیم.

نگاهی به تاریخچه لباس های محلی بندرعباس

تاریخچه لباس های محلی بندرعباس
بندرعباس، جمعیت زیادی از عرب زبانان و بلوچ‌ها را در خود جای داده و فرهنگی نزدیک، با کشورهای هم‌جوار دارد.

فرهنگ مردم بندرعباس به واسطه موقعیت جغرافیایی‌اش و رفت‌وآمد بازرگانان از کشورهای مختلف، ترکیب جذابی از فرهنگ‌های ایران، هند و عربستان است. این ترکیب فرهنگ‌ها در لباس های محلی بندرعباس هم به خوبی مشهود است. به‌طوری‌که زری‌دوزی و تزئینات روی لباس، شبیه به لباس هندی‌هاست و از نظر مدل هم، شباهت زیادی به لباس‌های کشور امارات دارد.

طبق آخرین اطلاعات به دست آمده، قدمت لباس های محلی بندرعباس از تاریخ به وجود آمدن امارات بیشتر است و این امر گواه از اصالت آن است!

جنس لباس های محلی بندرعباس، متناسب با شرایط جوی این خطه و آب‌وهوای گرم و شرجی آن، معمولا از پارچه‌های سبک و نازک انتخاب می‌شود و بیشتر در آن‌ها از رنگ‌های روشن مانند آبی، بنفش، صورتی و سبز استفاده می‌شود.

اجاره سوئیت بندرعباس با کمترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

پوشش زنان بندرعباس

پوشش زنان بندرعباس
آنچه پیراهن زنان بندری را متمایز کرده است، نقش، طرح و رنگ‌هایی است که در دوخت آن‌ها استفاده شده است.

پوشش زنان بندرعباس از چندین بخش مختلف تشکیل شده است که هر کدام کاربردی ویژه دارند. لباس های محلی بندرعباس از نظر پوشش اسلامی، بسیار کامل هستند. نقش‌ها و طرح‌های زیبایی که در این لباس‌ها استفاده شده، آن‌ها را به پوششی جذاب تبدیل کرده است که قابلیت معرفی شدن در جهان را دارند. در ادامه شما را با جزء جزء لباس های محلی بندرعباس آشنا می‌کنیم.

کندوره، یادگاری زیبا از خطه بندرعباس

کندوره
پیراهن کندوره از مشهورترین پوشش زنان جنوب است که در زبان اسپانیایی به پیراهن گاندورا تبدیل شده است.

پیراهن زنان بندرعباسی معمولا در مدل‌ها و طرح‌های مختلف دوخته می‌شود و مهم‌ترین بخش پوشش آن‌‌ها به حساب می‌آید. مد‌ل‌های مختلف این پوشش معمولا با نام‌هایی چون کندوره، گون، اشکم، نشته، آستین فراخ، کلوش، چینی، گشاد عربی و ساده شلالی شناخته می‌شوند.

اما میان موارد ذکر شده کندوره از معروف‌ترین‌شان است. قد این پیراهن معمولا تا زانو است و حاشیه پهن نواردوزی شده در دور کمر آن دیده می‌شود. حسن استفاده از کندوره این است که با پوشیدن آن، زیبایی شلوارهای بندری هم دیده می‌شود و به‌همین علت محبوب‌ترین پیراهن بین زنان و دختران جوان بندری است.

جالب است بدانید کندوره، شباهت زیادی به پیراهن گاندورا اسپانیایی و اروپایی دارد که اعراب مسلمان قرن هشتم میلادی به جنوب ایتالیا و اسپانیا بردند. معمولا کندوره در رنگ‌های شادی چون قرمز، بنفش، سبز، سرخابی، صورتی، نارنجی، زرد و آبی فیروزه دوخته می‌شود. زیر کندوره هم یک پیراهن بدون آستین سفید از جنس پارچه‌های نازک و نخی می‌پوشند تا بدن گردش هوای بهتری داشته باشد و جلوی تعرق را بگیرد.

شلوار، نمادی زیبا از لباس های محلی بندرعباس

شلوار
تزئینات دمپای شلوارها به سلیقه محلی اهالی بندرعباس بستگی دارد.

شلوار زنان بندری معمولا مدل یکسانی دارند و همه آن‌ها در قسمت بالا کاملا گشاد و راحت‌اند و از مچ پا تا زانو تنگ می‌شوند. برای راحت پوشیده شدن شلوارها، معمولا داخل دمپای شلوار را چاک می‌دهند و آن را با زیپ یا دکمه‌ای دست‌ساز می‌بندند. اما آن‌چه شلوارها را از هم متمایز کرده است، نوع تزئیناتی است که معمولا در قسمت پایین شلوار کار می‌کنند.

تزیینات شلوار زنان بندری، بر اساس نوع و محل جغرافیایی دوخت آن با نام‌هایی چون بادله تمام، ودویی دستی، ودوییچرخی، پولکی، حاشیه‌ای، سرپارچه ای، گلابتونی، خوس لنگه‌ای، ودویی اطلسی و نخی شناخته می‌شوند. جنس پارچه این شلوارها برای استفاده روزمره از تترون، پوپلین و چیت است و برای مجالس و عروسی‌ها معمولا از پارچه‌های کلفت و زری‌دار مثل اطلس و زربفت و ساتن استفاده می‌کنند.

پیراهن کمرچین یا دورچین

پیراهن کمرچین یا دورچین
پیراهن کمرچین، معمولا با شلوارهای دمپا گشاد پوشیده می‌شوند.

پیراهن کمرچین یا دورچین از قدیمی‌ترین پوشش زنان بندرعباس است که معمولا در دو مدل دوخته می‌شود. گاهی اوقات این پیراهن با بالاتنه ساده و یقه گرد دوخته می‌شود، گاهی هم پیراهن دور چین را با برشی دالبری شکل، همراه با چین‌های منظم می‌دوزند.

آستین‌های این پیراهن از دو بخش آستین و سرآستین‌هایی که مطابق با انداره دور مچ هستند، تشکیل شده است. شلواری که با پیراهن دورچین پوشیده می‌شود، بسیار گشاد است، طوری که دمپای آن برابر با 40 تا 50 سانتی‌متر است. درز کنار شلوارها هم با زری و یا با چرخ گلدوزی شده تزیین می‌شوند.

برای اجاره سوئیت در بندرعباس می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

چادر، پوششی خوش رنگ‌ولعاب

چادر
بیشتر نوعروسان از چادر خاصی، به نام ویل گل ابریشمی سبز رنگ استفاده می‌کنند.

آن‌چه زنان بندری به‌عنوان چادر بر سر می‌اندازند، با چادرهای امروزی فرق دارد. چادرهای این خطه، از پارچه‌های طرح‌دار تهیه می‌شوند و بیشتر رنگ‌‌های قهوه‌ای، خردلی و خاکستری مایل به آبی دارند. سر کردن این نوع چادرها هم معمولا به دو شیوه لانیم‌لا و کول زدن است. در روش لانیم‌لا، یک گوشه را با دست بر روی دوش می‌‌اندازند و طرف دیگر آزاد است. در روش دیگر هم، یک طرف چادر را دور سر می‌‌پیچیدند و گوشه آن را در کنار گوش رها می‌کنند.

البته چادر نوعروسان بندری سبز رنگ است و با تزییناتی چون خوس، گلابتون و پولک بوته‌دوزی در حاشیه و پشت چادر مزین شده‌اند.

اورنی، حریری خوش نقش‌ونگار

اورنی
زنان بندری، اورنی را دور سر و صورت خودشان می‌پیچند و یک قسمت آن را روی سینه آزاد رها می‌کنند.

یکی دیگر از پوشش‌های زنان بندری، اورنی است. این پوشش که معمولا از پارچه حریر تهیه می‌شود، نوعی روسری است که دور سر آن را می‌پیچند. رنگ‌های شاد و نقش‌ونگارهای فوق‌العاده‌ای چون گل‌های ریز و درشت بته جقه‌ای، گل بادامی، انواع پولک و نخ‌های طلایی و نقره‌ای که در اورونی استفاده می‌شود، نشان‌دهنده روحیه شاداب زنان بندرعباس است.

برقع، نقابی بر چهره زنان بندری

برقع
اغلب زنان ساحل نشین قشم، بندرلنگه، جاسک و بندرعباس از برقع استفاده می‌کنند.

برقع، پوششی نقاب مانند است که روی بینی و پیشانی را می‌پوشاند. این نوع پوشش را معمولا زنان متاهل بندری برای حجاب و  محافظت از پوستشان در برابر آفتاب استفاده می‌کنند. البته این تنها کاربرد برقع نیست و نباید از جنبه زینتی آن غافل شد. به همین دلیل برقع در طرح‌ها و رنگ‌های متنوع موجود است.

پوشش مردان بندرعباس

پوشش مردان بندرعباس
پوشش سنتی مردان هرمزگان برگرفته از موقعیت جغرافیایی و شغل اجدادی آن‌ها است.

پوشش مردان این خطه، شباهت زیادی به عرب‌های خوزستان دارد. آن‌ها لباسی یکسره، بلند و سفید رنگ می‌پوشند که دشداشه نام دارد.  البته در فصل زمستان که هوای بندرعباس، اندکی رو به سردی می‌رود بر روی دشداشه خود، پوشش دیگری به نام بشت یا خاجیه بر تن می کنند که از جنس پشم نازک است. برای جلوگیری از گرمای هوا و عرق کردن هم، مردان این خطه پارچه‌ای به نام چفیه روی سر قرار می‌دهند و با حلقه دستباف آن را نگه می‌دارند.

سخن آخر

برای این‌که از نزدیک با لباس های محلی بندرعباس آشنا شوید و حتی یکی از آن‌ها را برای خود یا عزیزان‌تان به یادگار بخرید، باید سفری به این خطه از جنوب کشور داشته باشید. اما از آن‌جایی که بندرعباس شهری بندری در جوار خلیج‌فارس است، همیشه پر از مسافر است. پس چه خوب است، اگر قصد سفر به بندرعباس را دارید، حتما قبل از حرکت، اجاره ویلا یا سوئیت خود را از سایت اتاقک انجام دهید تا در زمان رسیدن به این دیار با مشکل پیدا کردن محل اقامت مواجه نشوید.

 سوالات متداول

لباس های محلی بندرعباس برگرفته از چه فرهنگی است؟

پوشش مردم بندرعباس ترکیب جذابی از فرهنگ‌های ایران، هند و امارات است.

لباس های محلی زنان بندرعباس شامل چیست؟

پیراهن کندوره یا کمرچین، شلوار، چادر، برقع، اورنی

لباس های محلی مردان بندرعباس شامل چیست؟

دشداشه، بشت یا خاجیه، چفیه، حلقه

4.5/5 - (8 امتیاز)

اتاقک

مائده سمیع‌زاده

مائده هستم. فارغ‌التحصیل رشته برق و مخابرات، اما از اون جایی که عاشق طبیعت و ایران‌گردی هستم، تصمیم گرفتم، با نوشته‌هام پلی بشم برای آشنا کردن شما با طبیعت بکر و زیبای ایران عزیزمون، به قول نیما یوشیج هر قدر به طبیعت نزدیک شویم، زندگی شایسته تری پیدا می‌کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *